فرهاد خانلری
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

چه عواملی باعث کندی سرعت اینترنت و بالا آمدن وب سایت ها می شوند؟

دلایل کندی اینترنت و وب سایت ها چیست؟  این روزها تقریباً خیلی ها اینترنت رو لازمه کارشون میدونن خیلی ها هر روز به وب سایت هایی سر میزنن خیلی ها وب سایت هایی رو طراحی مکنن و شغلشون اینه و عده ای هر چی سوال تو ذهنشون هست رو تو این دنیای بزرگ مجازی میپرسن خب بلاخره این دنیا شده یکی از نیاز های ما و مطمئناً اگر این دنیای مجازی نباشه خیلی ها با مشکلاتی رو برو میشن .طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، ایران با جمعیتی بالغ بر 78 میلیون نفر دارای 42 میلیون کاربر اینترنت هست و این آمار نشان دهنده این است که ایران درصد بیشتری را برای تعداد کاربران استفاده از اینترنت به خود اختصاص داده است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

همونطور که میدونید بیشتر سهم دنیای مجازی رو وب سایت ها تشکیل دادن و اگر طراحی یه وب سایتی بد باشه مطمئناً بر روی مانیتور کاربر با تاخیر ظاهر میشه یا به قول ما دیر بالا میاد اما چه عواملی میتونه تاثیر بزاره برای دیر اومدن یک وب سایت پس نتیجه میگیریم سرعت باز شدن صفحه وبسایتتون یکی از مهمترین عواملی هست که کابران رو به سمت وبسایت شما سوق میده خود من اگر سایتی بخواد دیر باز شه بدون هیچ درنگی سایت رو میبندم. یکی از عوامل مهم لود شدن صفحه وبسایت اینترنت هست

وب سایت توسینسو

البته سرعت اینترنت علاوه بر اینکه بر روی باز شدن سایت تاثیر مستقیم دارد بر روی دانلود مطالبی که از اینترنت گرفته میشود نیز تاثیر دارد(مطابق تصویرزیرکه یادآور دورانی که ازDialUpاستفاده میکردیم)

وب سایت توسینسو

اگر از اینترنت خوبی برخوردار نباشید قطعاً اکثر وبسایت ها دیر باز میشن براساس گزارش پایگاه اطلاعاتی Net Index در سال 2012 ، هنگ‌کنگ، لیتوانی و کره جنوبی به ترتیب نخستین تا سومین کشور پرسرعت اینترنت در جهان هستند و البته این گزارش در سایت WikiPedia کمی متفاوت تر هست به علت تاریخ گزارش که در تصویر زیر میتونید ببینید البته گزارش این سایت در سال 2014 هست

وب سایت توسینسو

سهم کشور ما ایران در این رنکینگ 169 هست و این درحالی است که هزینه اینترنت در ایران ٢ برابر افغانستان هست و ٣٥٠٠ برابر کشور ژاپن (منبع)

وب سایت توسینسو

به نقل از سایت Wikipedia کشور ایران از نظر تعداد یوزر هایی که به اینترنت متصل میشوند رتبه 24 ام رو داره  و جالبه بدونید در خاورمیانه ایران از نظر تعداد کاربران رتبه اول رو به خودش اختصاص داده و پس از ما کشور عربستان رتبه دوم رو داره البته این آمار در سال 2011 کسب شده.

وب سایت توسینسو

به نقل از NETINDEX البته در سال 2012 ایران با متوسط سرعت اینترنت ۱/۴۸ مگابایت بر ثانیه در رده ۱۶۴ جهان و این در حالی است که در سال 2014 به 4مگابایت بر ثانیه رسیده است و متاسفانه این سرعت ایران در رنکینگ به رتبه 169 از 192 کشور برده است و این موضوع نشان می‌دهد که سایر کشورهای دنیا در زمینه ارتقای خدمات اینترنتی خود با سرعت بیشتری نسبت به ایران پیشرفت کرده‌اند.

پس فهمیدیم که سرعت باز شدن سایت ها تاثیر مستقیم با سرعت اینترنت دارد. سرعت لود وب سایت ها یکی از مشخصه های اصلی و مهم آنها در رابطه با کیفیت سایت می باشد. بنابراین اگر می خواهید که بیننده ی سایت خود را راضی نگه دارید، باید سرعت بالا آمدن وب سایت خود را به حداقل میزان ممکن برسانید.


ابتدا باید به این مسئله توجه داشت که هر چه سایت شما ساده تر باشد سرعت لود شما بیشتر است البته این سادگی نباد باعث دلزدگی کاربر شود و شما حتی باید روانشناسی رنگ ها را هم بلد باشید تا کاربران را از خود دور نکنید.

چندین نکته در طراحی وبسایت

1 - اهداف و محتوای وب سایت : هدف اصلی از راه اندازی یک سایت ،معمولاً جذب خواننده و مخاطب در سایت و تعداد این بازدید ها یرای کاربران از طریق موتورهای جستجو و البته BackLink ها است. در ابتدای راه اندازی سایت خود سعی کنید اهداف و سیاست اصلی سایت خود را در جهت نحوه مطالب و مقالات ، خدمات و محصولات و رسالت خود را از راه اندازی سایت در راس کارتان قرار دهید.

به عنوان مثال در همین توسینسو قوانینی که وضع شده اند هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی نقض نمی شوند پس باید با هدف کار کرد و اصول خود را هرگز زیر پا نبرد و این بهترین کار ممکنه خواهد بود و برای پیشرفت باید حتماً یک سر و گردن از دیگران بالا تر بود و این خوب بودن ها شما را از دیگران متمایز خواهد کرد حتما شنیده اید شهری باقوانین بد بهتر از شهر بی قانون است پس باید بر هدف ها استوار بود تا مخاطب و کاربران به سایت اعتماد پیدا کنند

و این بیشتر در وبسایت های فروش دیده میشود که اعتماد حرف اول در اون سایت رو میزنه تا کاربران خرید الکترونیکی انجام بدن البته برای اون دسته از دوستانی که این مقاله رو میخونن باید بگم اعتماد به سادگی به دست نمیاد و گاهی اوقات شما باید از تکنیک هایی برای استوار بودن سایت از هر لحاظ استفاده کنید باز هم تکرار میکنم مخصوصاً برای کاربرانی که میخواهند از اینترنت خرید انجام دهند و برای این منظور بهتر است به لینک زیر برید تا بتونید این تکنیک ها رو یاد بگیرید.

2 - ساختار و طرح اولیه سایت : استاندارد حرکت کنید یعنی از همان ابتدای طراحی سعی بر این داشته باشید که اصول طراحی را رعایت کنید و این با طرح اولیه آغاز می شود.

3- استاندارد طراحی وب سایت : اگر استاندارد رایج جهانی را رعایت کنید با ساختاری مناسب در قالب ها رو برو می شوید.

4- رنگ آمیزی وب سایت :همانطور که در بالای این مقاله عنوان کردم در هنگام انتخاب رنگ ، از پالت رنگ ویژه و ترکیب رنگ هایی که چشمان کاربران را خسته و اذیت نمی کند ، استفاده کنید. اگر از رنگ های مختلف و غیرهمگون و آزاردهنده در طراحی خودتان استفاده کنید، مطمئنا بازدیدکننده را سریع از سایت خود بیرون خواهید کرد.

5- گرافیک و رابط کاربری وب سایت :ظاهر و قالب سایت نیز از فاکتور های مهم طراحی می باشد

6-نگارش متون و نوشته ها : هدف اصلی شما جلب توجه کابران به وبسایت است و این مهم از طریق نوع طراحی و قرار دادن مطالب مفید در سایتتان برقرار میشود پس از فونت های زیبا و ارام استفاده کنید.

7-تصاویر در وب سایت :فقط از متن در سایت استفاده نکنید و گاهی متن ها را در قالب تصویر برای کاربران نشان دهید.

8-فلش و اسکریپت در وب سایت : برای جذابیت از تصویر های متحرک استفاده کنید.

9-ساختار لینک ها در وب سایت : از عنوان های مناسب برای متن ها استفاده کنید و همچنین رنگ لینک ها و از نظر سایز متفاوت باشد

10-بهینه سازی و سئو وب سایت : اگر به صورت حرفه ای و اصولی اقدام به طراحی کنید رعایت استانداردهای بهینه سازی ، سایت خود را برای موتورهای جستجو که منبع اصلی برای فرستادن کاربران به سایت ها است را از دست نخواهید داد

11-بهینه سازی برای مرورگرها : مطمئن شوید طراحی که انجام میدهید باعث خواهد شد سایت شما برای تمام مرورگر ها سازگار شود.


عواملی که در بالا گفته شد اگر غیر استاندارد باشد حتماً سایت شما دیر بالا می آید به عنوان مثال اگر از فایل های تصویری یا فلش یا ایتفاده از موسیقی در سایت شما استفاده شود قطعاً سایت شما دیر لود میشود پس قبل از استفاده هر آیتم به مزایا و معایب آن فکر کنید.

چه عواملی سرعت لود وب سایت را کاهش می دهد؟

  1. تقاضای زیاد برای http :  افزایش تعداد تقاضای http بوسیله ی اسکریپت یا عوامل دیگر باعث کاهش سرعت لود صفحه می شود پس این مورد را همیشه پایین نگه دارید.
  2. کد ها و حلقه های خراب : کدهای شکسته نه تنها مورد قبول سازمان W3C نیستند، بلکه همین عامل باعث ایجاد فضای اضافی در کد های شما شده و در نهایت موجب کاهش سرعت لود صفحه ی شما خواهد شد.
  3. حجم کد HTML طولانی : امروزه گوگل و سایر موتور های جستجو به خوبی به کدها و تگهای کامل توجه می کنند جالب است بدانید گوگل سرویسی اجرا کرده است که در سرچ کردن خود از موقعیت مکانی و جغرافیایی نیز استفاده میکند پس قطعاً تمامی موتور های جستوجو برای ایندکس گزاری و رنکینگ سایت ها به کد های شما توجه ویژه ای میکنند حال اگر حجم HTML شما طولانی و یا زیاد باشد، احتمال وجود خطا در آن افزایش پیدا کرده و در این صورت باعث بی توجهی موتور های جستجو قرار خواهد گرفت.
  4. تعداد عکس زیاد :  بالا آمدن یک وب سایت با تعداد عکس های زیاد یکی از مواردی است که باعث کندی وب سایت در بالا آمدن آن می باشد و این کندی در برخی از زمان ها باعث می شود که برخی از عکس های سایت باز نشوند .
  5. استفاده از اسکریپت های سنگین یا خراب : یکی از مواردی که خیلی از کاربر ها میدانند استفاده از کدهای سنگین جاوا اسکریپت (javascripts) است که این نیز باعث کاهش لود سایت می شود حتماً دیدید که در خیلی از وبلاگ ها از کد های بارش برف و باران و ... استفاده شده که این موضوع باعث کندی در اجرای وبسایت و وبلاش شما است.

با توسینسو به روز باشید


فرهاد خانلری
فرهاد خانلری

کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...

نظرات