محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

الگوریتم پاندای گوگل یا Panda Algorithm چیست؟

شما به عنوان یک وب مستر چه بخواهید و چه نخواهید باید به گوگل و سیستم رتبه بندی و جستجوی آن احترام بگذارید و قوانینی که این شرکت در خصوص وب سایت ها ایجاد می کند را رعایت کنید تا در لیست سیاه آن قرار نگیرید. در واقع گوگل آش کشک خاله است ، بخورید پاتون هست نخورید هم پاتون هست .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

بنابراین گوگل اینجاست و برای خودش الگوریتم هایی دارد که از آنها برای جستجوی نتایج در وب سایت های مختلف استفاده می کند. الگوریتم پاندا یا Panda Algorithm آخرین نسخه از الگوریتم های جستجوی شرکت گوگل است که با پایین آوردن و مجازات کردن وب سایت های متخلف و دارای محتوای بی کیفیت سعی در نمایش بهترین محتوا با بالاترین کیفیت را به کاربران در اینترنت دارد.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

بعد از معرفی شدن الگوریتم پاندای گوگل وب سایت های بسیاری بودند که توسط این الگوریتم بی کیفیت تلقی شدند و از لیست جستجوی های اولیه و با کیفیت گوگل خارج شدند ، این موضوع می تواند بسیار برای صاحبان وب سایت ها خطرناک باشد اما بدتر از این موضوع این است که وب مسترها اگر توسط این الگوریتم مورد غضب واقع شوند دیگر راهی برای بازگشتن به رتبه و ترافیک قبلی خود توسط موتور جستجو گوگل نخواهند داشت.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

البته دقت کنید که هنوز در دنیای وب الگوریتم پاندای گوگل و به ویژه نسخه جدید آن به خوبی شناخته نشده است و نمی توانیم دقیقا بگوییم که به چه روشی وب سایت ها را تحلیل و آنها را طبقه بندی می کند اما آنچه که مشخص شده است این است که الگوریتم پاندا یک الگوریتم محتوا محور با اولویت شناسایی و فیلتر کردن محتوای وب با کیفیت است.

به همین منظور همیشه یک ضرب المثل جالب و مفید وجود دارد که می گوید : پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین در این مقاله در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران به معرفی چند روش مفید و کاربردی برای جلوگیری از مواجه شدن با غضب الگوریتم پاندا و جا شدن وب سایتمان در دل این الگوریتم می پردازیم ، در ادامه روش های مختلف در این خصوص را بصورت جزئی مورد بررسی قرار می دهیم.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

نکته 1 : محتوای بی کیفیت را از وب سایت خودتان جدا کنید

در درجه اول و در واقع اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که محتواهایی که بصورت خودکار تولید شده اند و یا کیفیت آنها پایین است را در وب سایت خود شناسایی کنید و آنها را از دیده شدن توسط Crawler ها و index شدن توسط آنها دور نگه دارید ، به محض دیده شدن اینگونه محتوا در وب سایت شما رنکینگ وب سایت شما به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وجود محتوای بی ارزش یا کم ارزش در وب سایت شما می تواند باعث شود که الگوریتم پاندا به کل وب سایت شما صدمه بزند حتی زمانیکه شما در کنار این محتوای بی ارزش یا کم ارزش محتوای با ارزش و منحصر به فرد نیز داشته باشید باز هم الگوریتم به وب سایت شما صدمه خواهد زد.

اگر می خواهید متوجه شوید که آیا وب سایت شما دارای محتوای بی ارزش یا کم ارزش است کافیست سئوالات زیر را از خودتان به عنوان یک وب مستر بپرسید و با پیدا کردن پاسخ متوجه خواهید شد که آیا محتوای وب سایت شما با ارزش است یا بی ارزش :

  1. آیا وب سایت شما دارای مطالبی است که از وب سایت های دیگر کپی شده اند؟
  2. آیا وب سایت شما دارای مطالبی است که دارای همپوشانی و یکسان بودن محتوای مطلب است ؟
  3. آیا در صورت مثبت بودن موارد اول و دوم ، این مطالب مشترک صرفا با تگ های مختلف و کلمات کلیدی مختلف در وب سایت قرار دارند ؟
  4. آیا مطلبی که در وب سایت شما وجود دارد دارای متون و عنوان مشابهی است که در وب سایت های بسیار زیاد دیگری وجود دارد ؟
  5. آیا مقاله هایی که در وب سایت شما قرار می گیرد ، کوتاه ، واهی و یا از نظر خواننده غیر سودمند هستند ؟
  6. آیا در تولید صفحات به جزئیات مطالب و شکل ظاهری نمایش آنها توجه شده است یا خیر ؟
  7. آیا مقاله یا مطلبی که در وب سایت دارید دارای غلط املایی ، سبک نگارش ضعیف و خطاهای ملموس است ؟

جالب اینجاست که بدانید محتواهای کم ارزش بیشتر در وب سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی وجود دارند. برای مثال توضیحاتی که مربوط به یک پوشک بچه می شود طبیعتا نمی تواند در یک وب سایت یکجور بیان شود و در وب سایت دیگری به شکل دیگر و خواه ناخواه محتوای کم ارزش و کپی شده در چنین شرایطی به وجود می آید.

اگر بخواهیم بصورت تئوری بیان کنیم ، برای بدست آوردن محتوای مفید ، با ارزش و منحصر به فرد شما برای هر کدام از محصولاتی که در وب سایت تجارت الکترونیک خود دارید بایستی توضیحاتی ارائه کنید که مشابه آن توضیحات در وب سایت های دیگر وجود نداشته باشد و در اینصورت است که محتوای شما از نظر الگوریتم پاندای گوگل کم کیفیت تلقی نمی شود.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

نکته 2 : روی محتوای منحصر به فرد متمرکز شوید

دقت کرده اید که در تقریبا همه مطالبی که در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران تولید می شود حق کپی رایت به این شکل نوشته می شود : هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد. شاید برخی اوقات به نظر برخی افراد این جمله طنز باشد اما باور کنید فلسفه ای پشت اینکار است .

الگوریتم پاندای گوگل به شدت به کپی بودن و دزدی بودن مطالب یک وب سایت حساس است و اگر احساس کند که مطلبی از وب سایت دیگری کپی برداری و یا دزدی شده است به شدت می تواند به رتبه بندی این وب سایت در گوگل صدمه بزند.

اگر دقت کرده باشید ما همیشه عنوان می کنیم کپی برداری ، کپی برداری یعنی اینکه مطلب را از وب سایت دیگری برداشت کرده ایم و با ذکر منبع بصورت هایپرلینک در وب سایت دیگری قرار داده ایم ، اما دزدی به این معناس که مطلب را بدون ذکر منبع و نام نویسنده و حتی هایپرلینک به وب سایت اصلی تولید کننده در وب سایت دیگری قرار دهیم .

الگوریتم پاندا با دزدی مطالب خیلی سختگیرانه تر برخورد می کند تا کپی برداری محتوا از وب سایت های دیگر ، این بدین معناست که اگر می خواهید از وارد شدن به لیست سیاه الگوریتم پاندای گوگل جلوگیری کنید کافیست مقالات و محتوا را از وب سایت های دیگر دزدی نکنید و تا جای ممکن فقط به فکر تولید کردن محتوای منحصر به فرد و تازه باشید.به وب سایت خود نگاه کنید و از خود سئوالات زیر را بپرسید :

  1. چه نوع موضوعاتی هستند که بازدید کنندگان من بیشتر به آنها علاقه مند هستند ؟
  2. چه نوع محتوایی به بازدید کنندگان ارائه بدهم که منحصر به فرد باشد ؟
  3. آیا محتوای وب سایت من فقط در این وب سایت پیدا می شود و در وب سایت های دیگر نیست ؟

به هیچ عنوان و باز هم تاکید می کنم به هیچ عنوان از وب سایت های دیگر در وب سایت خود مطلب کپی نکنید و یا حتی از مطالب وب سایت های دیگر بازنویسی نیز انجام ندهید ، در عوض تا می توانید مقالات نوآورانه و با خلاقیت شخصی خودتان ایجاد و به بازدید کنندگان ارائه کنید. این موضوع شاید به شما همان اصول اولیه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو یا SEO را تداعی کند اما باور کنید اصول همیشه یکی است ، اگر می خواهید توسط الگوریتم پاندا اعمال قانون نشوید بنابراین قانون اساسی وب را رعایت کنید

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

نکته 3 : روی اصالت و اعتبار مطالب متمرکز شوید

فاکتورهای رتبه بندی الگوریتم پاندای جدید شرکت گوگل به شدت بر روی اصالت ، درستی و مورد اعتماد بودن مطالب و محتوای موجود در یک وب سایت تاکید دارد. تمامی مواردی از قبیل تعداد لینک های خارجی که به مطلب شما اشاره کرده اند ، تعداد بازدیدهای یک مطلب ، میزان ماندگاری کاربران روی محتوای تولیدی و تمامی مواردی که به محتوا مربوط می شوند در اصیل بودن ، معتبر بودن و مورد اعتماد بودن مطلب شما سهم دارند.

حتی نویسنده مطلب هم بعضا برای الگوریتم پاندا مهم است ، برای مثال ممکن است کاربری در وب سایت توسینسو مطلبی را برای اولین بار بنویسد و این مطلب با توجه به ناشناخته بودن نویسنده از نظر پاندا اعتبار و اعتماد چندانی ندارد تا زمانیکه این مطلب بازدیدها و ملاک های مرتبط با کسب اعتماد را دریافت کند.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

اما در همین حین اگر مطلبی توسط فرهاد خانلری در وب سایت منتشر شود ، با توجه به سوابق نویسنده در نگارش مطالب و از طرفی بازدید ها و رعایت شدن نکات مربوط به کسب اعتماد توسط این کاربر ، اکثر مطالبی که این کاربر می نویسد به عنوان مطالب با کیفیت و معتبر علامتگذای می شود.

لینک هایی که از طرفی شبکه های اجتمایی مثل فیسبوک و توییتر به مطلب کاربر داده می شوند نیز در تعیین اصالت و اعتماد به محتوا نیز موثر هستند. اما هر چقدر هم که این مسائل را در نظر داشته باشیم باز هم خود محتوا و کیفیت آن بهترین ملاک قضاوت برای اصالت و مورد اعتماد بودن محتوا است. برای اینکه متوجه شوید که آیا مطالبی که من در وب سایت قرار داده ام معتبر هستند یا خیر ، سئوالات زیر را از خود بپرسید :

  1. آیا شما به صحت اطلاعاتی که در این مقاله آورده شده است اطمینان و اعتماد دارید ؟
  2. آیا مقاله نوشته شده توسط یک فرد حرفه ای و با دانش فنی لازم نوشته شده است یا کاملا ترجمه و سطحی است ؟
  3. آیا مطلبی که تولید کرده اید ارتباطی به موضوع وب سایت شما دارد یا خیر ؟
  4. آیا حاضر هستید مطلبی که در حال حاضر می خوانید را Bookmark کنید ؟

همانطور که مشاهده می کنید پاسخ دادن به این سئوالات چندان هم آسان نیست ، وقتی می خواهیم همین فرآیند را عملیاتی کنیم طبیعی است که مشکلات بسیاری در پیاده سازی آنها خواهیم داشت ، اما به هر حال زمانیکه می خواهید محتوایی برای وب سایت خود تولید کنید حتما این سئوالات را در ذهن خود داشته باشید و با این شرایط است که وب سایت شما توسط الگوریتم پاندا مورد توجه قرار می گیرد و بازدید کنندگان شما نیز بیشتر خواهد شد.

برای مثال اگر صادق صادقپور می خواهد مطلبی در وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قرار دهد ، این مطلب را ابتدا به خوبی درک می کند ، سپس مطالب چندین وب سایت خارجی را بصورت کامل تحلیل می کند و در کنار هم قرار می دهد ، مفاهیم را به زبان ساده به زبان فارسی می نویسد

و در این میان تجارب شخصی خود را نیز به آنها اضافه می کند ، قطعا صادق صادقپور در خصوص فناوری اطلاعات در توسینسو مطلب تولید می کند و نوشتن مطلب در خصوص روانشناسی بالینی هیچ ارتباطی به موضوع وب سایت ندارد ، از طرفی سعی می کند مطلبش آنقدر جذاب باشد که دیگران آن مطلب را برای مطالعه انتخاب کنند.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

نکته 4 : تبلیغات در وب سایت را سالم و متناسب نگه دارید

حتما مزه پول خوشمزه است و کسی در این خصوص شک ندارد ، وب مسترهای عزیز هم بدشان نمی آید که از تبلیغات در وب سایتشان درآمد زایی داشته باشند. این حق مسلم ما است که از ترافیک وب سایتی که مالک آن هستیم درآمد زایی داشته باشیم اما باید توجه کنیم که الگوریتم پاندا نیز به این موضوع حساس است.

در خصوص کاربران خود تحلیل و بررسی داشته باشید و بدانید که چه نوع تبلیغاتی و در کجا باید استفاده کنید ، وجود 3 عدد تبلیغ یک میلیون تومانی بهتر از وجود 6 تبلیغ 500 هزار تومانی یا 12 تبلیغ 250 هزار تومانی در صفحه وب شما است. هر چقدر تبلیغات در وب سایت شما بیشتر شود ، کیفیت وب سایت شما از نظر الگوریتم پاندای گوگی کمتر خواهد بود 

الگوریتم پاندا به رفتارهای بازدید کنندگان وب سایت شما اهمیت می دهد و اگر متوجه شود که تبلیغات زیاد در وب سایت شما باعث کاهش بازدید و خروج کاربران از وب سایت شما شود و برای آنها مزاحمت ایجاد کند حتما با وب سایت شما برخورد می کند. شما باید تبلیغات را به یک تناسب درست و بصورت سالم در وب سایت داشته باشید.

تبلیغات غیر تخصصی و زیاد که باعث کاهش سرعت Load صفحات وب سایت شما شوند به چشم پاندا می آیند . اگر تبلیغات شما تخصصی و هدفمند باشد برعکس نتیجه می دهد ، یعنی ضمن اینکه شما تعداد متناسبی از تبلیغات در وب سایت را خواهید داشت .

در خصوص موضوعی مرتبط به موضوع وب سایت تبلیغات را اگر قرار دهید باعث می شود کاربران شما وب سایت شما را به دوستان خودشان نیز معرفی کنند و حتی این مورد می تواند یک بعد مثبت برای شما محسوب شود. تصور کنید انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در تمامی صفحات خود شروع به فروش عینک ضد آفتاب و یا مچ بند طبی کند !!!

این واقعا برای این وب سایت زشت و نامناسب است ، اما اگر تبلیغات هدفمند و در حوزه فناوری اطلاعات در این وب سایت انجام شود طبیعی است که کاربر نیز از وب سایت استفاده بهتری خواهد بود. هیچوقت کیفیت وب سایت خود را فدای تبلیغات زیاد و ناسالم نکنید زیرا درآمد شما از این راه صرفا بصورت مقطعی خواهد بود و صدمات بسیار زیادی در این خصوص به وب سایت شما وارد خواهد شد ، از جمله قرار گرفتن در لیست سیاه الگوریتم پاندای گوگی که اینگونه موارد را در وب سایت ها با دقت زیر نظر می گیرد.

الگوریتم پاندای گوگل | Google Panda چیست؟

نکته 5 : بروز رسانی های الگوریتم پاندا را همیشه تعقیب و شناسایی کنید

وب سایت هایی که توسط الگوریتم پاندا به فنا می روند ( به خدا کلمه ای بهتر از این پیدا نکردم ، قشنگ اصل توضیحه D: ) به یکباره ترافیک ورودی به آنها کاهش پیدا می کند و بازدید صفحات آنها کاهش محسوسی پیدا می کند. شما با استفاده از Google Analytics می توانید کاهش ترافیک را مشاهده کنید

اگر دیدید که به یکباره ترافیک شما افت شدیدی پیدا کرده است ممکن است دلیل آن اعمال تغییرات جدید و معرفی یک نسخه جدید از الگوریتم پاندا باشد که وب سایت شما را هدف خود قرار داده است. اگر شما خواسته یا ناخواسته مورد حمله الگوریتم پاندا قرار گرفتید شما می توانید موارد زیر را انجام دهید :

  1. تغییراتی که در این دو مطلب عنوان شده است را روی وب سایت خود اعمال کنید
  2. بعد از انجام تغییرات حتما از گوگل ( با استفاده از ایمیل یا اکانت ) بخواهید که رتبه شما را بازگردانی کند

همانطور که قبلا هم در سری مقالات بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو در توسینسو  توضیح دادیم ، فرآیند SEO یک فرآیند زمانگیر و طولانی مدت است و شما نباید انتظار داشته باشید که یک شبه همه کارهایی که برای بهبود SEO وب سایت خود انجام داده اید اثر خود را نشان دهد.

یکی از عواملی که در همین مدت زمان موثر است الگوریتم پاندا است ، لازم نیست بعد از صدمه دیدن از الگوریتم پاندا به یکباره و به سرعت شروع به تصحیح کردن مشکلات وب سایت خودتان بکنید ، شما فرصت دارید تا به مرور زمان و با دقت اینکار را انجام دهید زیرا این الگوریتم بصورت زمانبندی شده وب سایت های مختلف دنیا را آنالیز می کند

و اینگونه نیست که هر ثانیه وب سایت شما با استفاده از پاندا آنالیز شود. اما همیشه سعی کنید از وب سایت گوگل آخرین تغییرات و بروز رسانی های مربوط به این الگوریتم را به خاطر داشته باشید . امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد اگر نکته یا ابهام خاصی در خصوص این مقاله دارید خوشحال می شویم در انتها از آنها استفاده کنیم


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات