محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

مقایسه جوملا و وردپرس : تفاوت Joomla و Wordpress در چیست؟

جوملا و وردپرس چه تفاوت هایی دارند؟ اگر از کاربران حرفه ای اینترنت باشید که همه روزه به این سایت و آن سایت سر می زنند حتما به این مورد برخورد کرده اید که در انتهای برخی از وب سایت ها واژه هایی مثل Powered by Joomla یا Powered by Wordpress نوشته شده است که بعضا ترجمه آن بصورت قدرت گرفته از جوملا یا قدرت گرفته از وردپرس می باشد. اما واقعا این واژه ها به چه معنا هستند و چه چیزی هستند ؟ در واقع وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوا یا برای درک بهتر دو نرم افزار سایت ساز رایگان هستند که بیشتری استفاده را در طراحی های وب امروزی به خود اختصاص داده اند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

بیشتر وب سایت هایی که ما امروزه داریم از این سیستم های مدیریت محتوای وب آماده استفاده کرده اند ، به ویژه وب سایت هایی که توسط افراد آماتور و غیرحرفه ای طراحی شده اند از این نرم افزار ها بیشتر استفاده می کنند. اما اگر ما بخواهیم بین این دو سیستم مدیریت محتوای وب یا CMS یکی را انتخاب کنیم کدامیک بهتر است ؟ امروز می خواهیم در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران تفاوت بین سیستم مدیریت محتوای جوملا و سیستم مدیریت محتوای وردپرس را با هم بررسی کنیم و شما در انتها متوجه می شوید که بر اساس نیازهایتان کدامیک از این سیستم ها مورد نیاز شما است.

مقایسه جوملا و وردپرس

یکی از مهمترین مسائلی که در مقایسه بین این دو سیستم بسیار موثر است میزان کاربر پسند بودن یک سیستم مدیریت محتوا است. در نظرسنجی هایی که انجام شده است چه از نظر کاربران و چه از نظر برنامه نویسان ، سیستم مدیریت محتوای وردپرس از نظر کاربرپسند بودن عملکردن بهتری نسبت به جوملا از خود نشان داده است. وردپرس در مقایسه با جوملا کاربردی ساده تری دارد ، البته این مورد را می توان به امکانات بسیار پیشرفته ای که در جوملا قرار گرفته است ارتباط داد که در وهله اول کار کردن با جوملا را سخت به نظر می رساند و به همین دلیل جوملا به نسبت وردپرس کاربر پسند تر نیست. البته اگر کاربران جوملا کمی تامل داشته باشند به مرور زمان پی می برند که جوملا نیز چندان سخت نیست.

مقایسه joomla و wordpress

زمانیکه صحبت از انعطاف پذیری می شود بصورت قطع به یقین وردپرس گزینه بهتری است و دلیل آن هم چیزی جز سادگی استفاده از کنسول نرم افزار و مدیریت ساده محتویات این نرم افزار نیست. ورودپرس برای منتشر کردن محتویات در وب سایت ها یکی از بهترین گزینه ها است از طرفی جوملا آنقدر امکانات پیشرفته در اختیار کاربران قرار می دهد که ممکن است کاربران معمولی در استفاده از آنها دچار مشکل شوند اما این امکانات فراوان از قابلیت ها و امکانات مهم جوملا به حساب می آید. جوملا را می توان یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای تر در حوزه وب معرفی کرد که ابعاد تجاری بیشتری به نسبت وردپرس دارد. اگر شما قصد راه اندازی یک سیستم بلاگ ساده دارید بهترین گزینه وردپرس است اما زمانیکه می خواهید وب سایت ها یا وبلاگ هایی با قابلیت های پیشرفته داشته باشید باید به سمت استفاده از جوملا بروید.

اگر شما به بحث بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو یا SEO علاقه مند هستید ، استفاده از وردپرس در این حالت نیز بیشتر پیشنهاد می شود ، باتوجه به اینکه ورودپرس به عنوان یک سیستم قدرتمند در حوزه ایجاد بلاگ فعالیت می کند در موتورهای جستجو نیز این سیستم مدیریت محتوا بهتر خودش را نمایش می دهد. ورودپرس بصورت پیشفرض بر روی خود یک سری ابزار SEO دارد که به سادگی این امکان را می دهد که در مدت زمان محدودی بتوانید وب سایت خود را SEO کنید ، البته قطعا محتوا در حوزه SEO حرف اول را می زند . در خصوص جوملا شما باید یک سری دانش اولیه و حتی پیشرفته برنامه نویسی داشته باشید تا بتوانید از مزایای SEO در جوملا استفاده کنید.

زمانیکه صحبت از یکپارچگی و هماهنگی می شود ، جوملا گوی رقابت از وردپرس را می رباید. جوملا به شما امکاناتی را ارائه می دهد که بتوانید براحتی آن را با نرم افزارهای Third Party یکپارچه کنید و در صورت نیاز نرم افزارها را به هم لینک کنید. API ای که توسط جوملا ارائه می شود براحتی توسط برنامه نویس ها قابل تغییر است و می توانند آن را توسعه و یا تغییر دهند و این انعطاف پذیری جوملا در یکپارچه شدن با سایر ابزارها را نشان می دهد. وردپرس در بخش یکپارچگی ضعیف کار کرده است و دلیل آن هم متمرکز شدن این سیستم بر روی کنسول مدیریتی و سادگی کارکرد است.توسعه و طراحی نرم افزارهای Add-On بسیار زیاد برای جوملا یکی دیگر از مزایای بدون اغراق جوملا بر وردپرس است. این کاملا درست است که هم برای جوملا و هم برای وردپرس قابلیت نوشتن Add-On وجود دارد اما محیطی که جوملا برای اینکار ارائه می دهد فوق العاده قدرتمند است.

زمانیکه صحبت از مدیریت می شود ، وردپرس نسبت به جوملا برتری پیدا می کند. کنترل پنل مدیریتی که در وردپرس وجود دارد بر پایه و اساس ساده بودن و سهولت کاربری و صد البته کاربر پسند بودن بنا نهاده شده است و به کاربران تازه وارد به این دنیا کمک می کند به سادگی بتوانند از ان استفاده کنند. از طرفی دیگر محیط کنسول مدیریتی که توسط جوملا ارائه می شود برای برنامه نویس ها مناسب تر است تا برای کاربران عادی و تازه کار ، به هر حال بصورت خلاصه می توانیم تفاوت های بین وردپرس و جوملا را بصورت زیر بیان کنیم :

  • وردپرس برخلاف جوملا بسیار کاربرپسند طراحی شده است
  • انعطاف پذیری های بیشتری در وردپرس به نسبت جوملا قابل پیاده سازی است
  • قدرت SEO در وردپرس بیشتر از جوملا است
  • جوملا قدرت یکپارچگی بیشتری با API های مختلف به نسبت وردپرس دارد
  • نوشتن Add-On ها در جوملا ساده تر از وردپرس است
  • مدیریت وردپرس ساده تر از مدیریت جوملا است. توسینسو باشید

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات