آموزش رایگان سئو (SEO) به همراه 54 نکته بهینه سازی وب سایت

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فعالیتی در زمینه بهینه سازی صفحات وب یا تمام سایت ها با هدف بهتر شناخته شدن توسط موتور های جستجو تنها به منظور یک هدف، قرار گرفتن در صدر نتایج اولیه ی موتور جستجو گر می باشد.در این مجموعه ی آموزشی تا چند آموزش اول تکنیک های ساده SEO را به منظور بهبود صفحات وب شما در موتور های جستجوگر مختلف، به خصوص برای Google، Yahoo، و Bing توضیح خواهیم داد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. پیش نیازهای سئو محتوا
  2. سئو چیست؟ بررسی ماهیت بهینه سازی برای موتور جستجو
  3. چگونه موتور جستجو کار می کند؟
  4. کپی رایتینگ در سئو چیست؟
  5. رتبه بندی موتور جستجو چیست؟
  6. On-page و Off-page در SEO چیست؟
  7. شناخت تاکتیک ها و تکنیک های مهم در سئو
  8. بررسی مفهوم White Hat SEO
  9. بررسی مفهوم Black Hat SEO یا Spadexing
  10. نکات مهم در انتخاب نام دامنه در سئو
  11. تاثیر انتخاب نام فایل مناسب در سئو
  12. شیوه نام گذاری فایل برای سئوی بهتر
  13. مثال از انتخاب نام فایل مناسب برای سئوی بهتر
  14. انتخاب پسوند فایل مناسب برای سئو
  15. نکات انتخاب نام برای آدرس زیر شاخه ها
  16. اهمیت طراحی و لایه بندی در SEO
  17. بهینه سازی کلمات کلیدی در SEO
  18. تاثیر تکرار کلمه کلیدی (Keyword Frequency) در سئو
  19. تاثیر وزن کلمه کلیدی (Keyword Weight) در سئو
  20. تاثیر نزدیکی کلمات کلیدی (Keyword Proximity) در سئو
  21. تاثیر برجستگی کلمه کلیدی (Keyword Prominence) در سئو
  22. تاثیر محل قرار دادن کلمه کلیدی (Keyword Placement) در سئو
  23. بهترین مکان برای قرار گیری کلمات کلیدی کجاست؟
  24. بهینه سازی Metatag ها در سئو
    1. Meta Tag ها چه شکلی هستند؟
  25. راهنمایی در مورد Description Meta Tag
  26. در مورد Robots Meta Tag
  27. تاثیر بهینه سازی عنوان (Title Optimization) در سئو
  28. بهترین تمرین برای ایجاد titles
  29. محتوا پادشاه است ( سئو بدون محتوا هیچ است )
  30. تاثیر محتوای منحصر به فرد، با کیفیت در سئو
  31. نوشتن یک مطلب SEO
  32. دیگر توصیه ها برای داشتن محتوای قوی
  33. تاثیر تایید صحت وب سایت در سئو
  34. چرا تایید صحت HTML/XHTML مورد نیاز می باشد؟
    1. آموزش سئو نکته 36 : پذیرش W3C چیست؟
  35. قوانین برای پذیرش W3C
  36. یک مختصص سئو استخدام کنید
  37. نکات مهم در انتخاب شرکت یا متخصص سئو
  38. تاثیر ساختن لینک در SEO
  39. چگونه محبوبیت لینک را افزایش دهیم؟
  40. تکنیک های سئو در موبایل
  41. Mobile SEO چیست؟
  42. تاثیر بهینه سازی وب سایت خود برای موبایل در سئو
  43. یک پیکربندی موبایل را انتخاب کنید
  44. تاثیر طراحی وب واکنش گرا یا Responsive در سئو
  45. تاثیر خدمات پویا (Dynamic Serving) در سئو
  46. تاثیر آدرس های جدا (Separate URLs) در سئو
  47. تاثیر آگاه کردن موتورهای جستجو در سئو
  48. از اشتباهات رایج اجتناب کنید
  49. معرفی ابزار های مفید در سئو
  50. لیست کارهایی ممنوعه در سئو
  51. لیست کارهای الزامی در سئو
  52. نتیجه گیری از کل چک لیست SEO وب سایت

آموزش سئو | چک لیست آموزشی سئو

پیش نیازهای سئو محتوا

ما با این فرض جلو خواهیم رفت که شما از تکنیک های ساده وب از قبیل HTML، XHTML، Style Sheet و غیره تا حدودی آشنا هستید. اگر شما قبلا وب سایتی را ساختید، پس دانش شما کمک به فهم بهتر جنبه های SEO در این مسیر آموزش خواهد شد.

سئو چیست؟ بررسی ماهیت بهینه سازی برای موتور جستجو

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. همانطور که پیش تر بیان کردیم هدف یک چیز هست و آن بهینه سازی یک وب سایت برای موتور های جستجو می باشد. SEO یک تکنیک برای موارد ذیل می باشد:

  1. طراحی و توسعه یک وب سایت برای رتبه بندی بهتر داخل نتایج موتور جستجو می باشد.
  2. بهبود حجم و کیفیت ترافیک به یک وبسایت از طرف موتور¬های جستجو.
  3. بازاریابی بوسیله درک نحوه¬ی کار الگوریتم¬های جسنجو، و درک اینکه بازدید کننده¬های وب سایت ممکن است به دنبال چه موضوعی باشند.

SEO یک زیر مجموعه از بازاریابی موتور جستجو می باشد. SEO همچنین به عنوان SEO copyrighting منسوب می شود، به این دلیل که اغلب تکنیک هایی که استفاده می شوند به منظور ترویج وب سایت ها داخل موتورهای جستجو، در رابطه با متن می باشند.اگر تمایل دارید که تا حدی بهینه سازی اولیه داشته باشید، ضروری می باشد که با نحوه کار موتور های جستجو آشنا باشید.

چگونه موتور جستجو کار می کند؟

موتور های جستجو چندین فعالیت به منظور ارائه نتایج جستجو انجام می دهند.

  1. خزنده (Crawling)- به فرایند واکشی همه ی صفحات وب متصل به یک وب سایت خزنده گویند. این وظیفه به وسیله نرم افزاری به نام crawler یا یک spider ( یا Googlebot، در موتور جستجو گوگل) انجام می شود.
  2. شاخص گذاری (Indexing)- به فرایند ایجاد شاخص برای همه ی صفحات وب واکشی شده و نگه داری آنها در یک پایگاه داده عظیم که بعدا دوباره بشود به آن رجوع شود گفته می شود. اساسا، فرایند شاخص گذاری، شناسایی کلمات و عباراتی می باشد که بهترین توصیف از صفحه را بیان می کنند و اختصاص دادن کلمات کلیدی ویژه به صفحه می باشد.
  3. پردازش (Processing)- وقتی یک درخواست جستجو اتفاق می افتد، موتور جستجو آن را پردازش می کند، به طور مثال. مقایسه رشته مورد نظر برای جستجو با صفحات شاخص گذاری شده داخل پایگاه داده.
  4. محاسبه میزان مربوط بوده (Calculating Relevancy)- واضح هست که بیش از یک صفحه شامل رشته جستجو ما هستند، پس موتور جستجو شروع به محاسبه میزان ارتباط صفحه های شاخص شده با رشته مورد مورد جستجو ما می کند.
  5. بازیابی نتایج (Retrieving Results)- اخرین مرحله از فعلیت موتور جستجو بازگرداندن بهترین نتیجه مرتبط می باشد. به طور اساسی، این مرحله چیزی جز نمایشی ساده در مرورگر نمی باشد.


موتور جستجوهایی مثل Google و Yahoo اغلب الگوریتم به خود را چندین بار در ماه تغییر می دهند. وقتی شما تغییری در رتبه بندی خود می بینید به این علت می باشد که تغییری در الگوریتم یا چیزی دیگری خارج از کنترل شما اتفاق است.اگر چه اصل کلی عملیات در همه ی موتور های جستجو یکسان هست، با اینحال تفاوت هایی جزئی بین الگوریتم های مربوط به این موتور های جستجوگر سبب بروز تغییراتی اساسی در نتایج جستجو می گردد.

کپی رایتینگ در سئو چیست؟

Seo Copywriting یک تکنیک نوشتن متن قابل مشاهده در داخل یک صفحه وب با هدف خوانایی بالا برای افرادی که به صورت مروری صفحه را مشاهده می کنند، و همچنین هدف قرار دادن عبارات جستجو خاص می باشد. هدف از این تکنیک بالا رفتن رتبه در موتور های جستجو برای واژه های جستجو مورد هدف می باشد.همراه با قابل مشاهده بودن متن، SEO copywriting معمولا دیگر عناصر صفحه را به منظور واژگان مورد جستجو بهینه-سازی می کند.

این عناصر شامل عنوان (Title)، توصیفات (Description)، برچسب کلامات کلیدی (Keywords tags)، عناوین (headings)، و متن جایگزین (alternative text) می باشد.ایده ی پشت SEO copywriting این می باشد که موتور جستجوگر صفحات با محتوای واقعی و موثق می خواهد و نه صفحات اضافی که اغلب به اینجور صقحات "doorways pages" می گویند که فقط با یک هدف بدست اوردن رتبه بالا ساخته می شوند.

رتبه بندی موتور جستجو چیست؟

وقتی شما هر کلمه ای را به کمک موتور جستجو، جستجو می کنید، این موتور جستجو هزاران نتیجه که داخل پایگاه داده ی خود هست نمایش می دهد. رتبه ی یک صفحه بوسیله موقعیت نمایش داده شده صفحات وب در نتایج موتور جستجو محاسبه می شود. اگر یک موتور جستجو صفحه وب شما را در جایگاه اول قرار دهد، آنگاه رتبه صفحه وب شما یک خواهد شد و فرض بر این خواهد شد که صفحه شما بالاترین رتبه را دارد.SEO به فرایند طراحی و توسعه یک وب سایت با هدف دستیابی به رتبه های بالا در نتایج موتور جستجو می باشد.

On-page و Off-page در SEO چیست؟

به طور مفهومی ، دو راه برای بهینه سازی وجود دارد:

  1. On-Page SEO: این مسیر شامل محیا نمودن محتوای خوب، انتخاب کلمات کلیدی مناسب، قرار گیری کلمات کلیدی در جایگاه های مناسب، دادن عنوان مناسب برای هر صفحه، و غیره می باشد.
  2. Off-page SEO: این مسیر شامل ساخت لینک، افزایش محبوبیت لینک بوسیله ارسال دایرکتوری های باز، موتورهای جستجو، معاوضه لینک، و غیره می باشد.

شناخت تاکتیک ها و تکنیک های مهم در سئو

تکنیک های SEO به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. White Hat SEO (کلاه سفید SEO) - به تکنیک هایی گفته می شود که موتور های جستجو به عنوان یک بخش از یک طراحی خوب توصیه می کنند.
  2. Black Hat SEO (کلاه سیاه SEO) - به تکنیک هایی گفته می شود که مورد تایید موتور های جستجو نمی باشند و موتورهای جستجو همواره سعی در بی اثر کردن این گونه تکنیک ها دارند. این تکنیک ها با عنوان spamdexing (مختصر شده عبارت spam indexing) شناخته شده اند.

بررسی مفهوم White Hat SEO

یک تاکتیک SEO زمانی در دسته White Hat قرار می گیرد که ویژگی های زیر را شامل شود:

  1. مطابق با دستور عمل های موتور جستجو باشد.
  2. شامل هیچ گونه فریب کاری نباشد.
  3. این تضمین را بدهد که محتوای شاخص گذاری موتور جستجو، و همچنین رتبه آن، دقیقا همان چیزیست که یک کاربر مشاهده خواهد کرد.
  4. این تضمین را بدهد که محتوای یک صفحه وب باید برای بازدید کنندگان ایجاد شده باشد نه فقط برای موتور های جستجو.
  5. کیفیت خوب صفحات وب را تضمین کند.
  6. در دسترس بودن محتوای مفید در صفحات وب را تضمین کند.

همواره تاکتیک های White Hat را برای SEO دنبال کنید و هیچ وقت سعی نکنید بازدید کننده های وب سایت خود را فریب دهید. صادق باشید و شما قطعا به چیزی بهتر دست خواهید یافت.

بررسی مفهوم Black Hat SEO یا Spadexing

یک تاکتیک SEO زمانی در دسته Black Hat قرار می گیرد که ویژگی های زیر را شامل شود :

  1. تلاش برای افزایش رتبه بوسیله راه کارهایی که مورد تصویب موتورهای جستجو نمی باشند و چیزی جز فریب کاری نیست.
  2. هدایت بازدید کننده ها از یک صفحه که برای موتور جستجوگر ساخته شده است به صفحه دیگری که بیشتر برای بازدید کننده خوشایندتر است.
  3. هدایت بازدید کننده ها به صفحه ای که متفاوت از صفحه ای می باشد که موتور جستجو رتبه داده است.
  4. به کار بردن یک نسخه از صفحه برای عنکبوت ربات های (spider bots) موتور جستجوگر و یک نسخه دیگر برای بازدید کننده های آن صفحه. اسم این تکنیک Cloaking SEO می باشد.
  5. استفاده از متن مخفی یا غیر قابل مشاهده به کمک رنگ پس زمینه در صفحه، یا با استفاده از فونت بسیار ریز یا مخفی نمودن متن بوسیله کد HTML مانند بخش "no frame".
  6. تکرار کلمات کلیدی در بخش های کد metatag، و استفاده از کلمات کلیدی که ربطی به محتوای وب سایت ندارند. اسم این تکنیک metatag stuffing (انباشتن metatag) می باشد.
  7. برآورده کردن جای خالی برای کلمات کلیدی داخل یک صفحه با هدف افزایش شمار کلمات کلیدی، تنوع و حجم صفحه وب که به این تکنیک Keyword stuffing (انباشتن کلمات کلیدی) می گویند.
  8. ساخت صفحات وب بی کیفیت که شامل محتوای بسیار کم اما در عوض انباشته شده با کلمات کلیدی و عبارات مشابه بسیاری می باشد. به این گونه صفحات، Doorway یا Gateway Pages گفته می شود.
  9. وب سایت هایی یکسان با میزبانی وب سایت های متعدد – به عبارتی همه وب سایت ها محتوایی مشابه دارند اما از لینک آدرس متفاوت استفاده می شود. به طور مثال:
www.01.example.com, www.02.example.com 

10. ایجاد یک کپی تقلبی از یک وب سایت محبوب که با این کار به خزنده وب (web crawler) محتوایی مشابه به سایت اصلی را نشان می دهند، اما بعد، بازدید کنندگان را به یک وب سایت نامربوط یا ویروسی هدایت می کنند. که این تکنیک ربایش صفحه یا page hijacking گفته می شود.

همواره از این تاکتیک های Black Hat به منظور بهبود رتبه خود دوری کنید. موتورهای جستجو به اندازه کافی هوشمند هستند که این ویژگی ها را در وب سایت شما شناسایی کنند و در نهایت شما به هیچ چیز دست نخواهید یافت. بازدید کننده ای که اصلا وجود خارجی ندارد، ترافیک کاذب ، وب سایت شما را بهترین نمی کند.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه در سئو

وقتی شما به فکر شروع یک تجارت هستید، اولین چیزی که به ذهن شما می آید انتخاب یک نام برای دامنه وب سایت شا هست. قبل از انتخاب یک نام دامنه، شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. شنوندگان شما چه کسانی هستند؟
  2. قصد فروش چه چیزی را به آنها را دارید. آیا کالا هست یا فقط محتوای متنی می باشد؟
  3. چه چیز تجارت شما را منحصر به فرد یا متفاوت از کسانی که قبلا در این تجارت بودن می کند؟

خیلی از مردم فکر می کنند بودن کلمات کلیدی در دامین مهم می باشد. کلمات کلیدی در نام دامین مهم هست، اما به طور معمول می توان یک نام دامین کوتاه، با قابلیت حفظ کردن، و عاری از هر گونه خط فاصله باشد.استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه به شما مزیت رقابتی بیشتر در برابر رقبای شما می دهد. داشتن کلمات کلیدی مربوط به خود، در داخل نام دامنه می تواند رتبه کلیک خوردن در لیست های موتور جستجو را افزایش دهد.

از خرید نام برای دامنه خود که طولانی و گیج کننده هستن اجتناب کنید. بسیاری از مردم کلمات را در نام دامنه خود با ایجاد خط تیره یا خط فاصله جدا می کنند. در گذشته، نام دامنه یک فاکتور قابل توجه در رتبه بندی بود اما اکنون موتور های جستجو ویژگی های پیشرفته ای دارند و دیگر نام دامنه جندان فاکتور مهمی نمی باشد.دو یا سه کلمه در نام دامنه که به سادگی بتوان به خاطر سپرد کافی می باشد.

اغلب وب سایت هایی که قابل توجه هستند بر اساس نام برند خود دامنه خود را نام گذاری می کنند. به طور مثال: eBay، Yahoo!، Expedia، Slashdot، Fark، Wikipedia، Google، و غیره. شما باید بتوانید اسم دامنه خود را پشت تلفن بیان کنید، و دیگران بتوانند بفهمند چگونه آن را هجی کنند، و همچنین قادر به حدس چیزی که شما می فروشید باشند. در پایان، شما باید قادر به جواب دادن به سوالات زیر باشید:

  1. چرا می خواهید وب سایت خودتان را بسازید؟
  2. چرا مردم باید از وب سایت شما خرید کنند و به سایت دیگری رجوع نکنند؟
  3. چه عاملی شما را متفاوت از دیگران می کند؟
  4. مخاطبین شما چه کسانی هستند و قصد فروش چه چیزی را دارید؟
  5. 5 تا 10 وب سایتی که فکر می کنید جالب و موفق بودن را لیست کرده و حالا فکر کنید چه عاملی سبب موفقیت این وب سایت ها شده است.
  6. 5 نام دامنه مختلف را ایجاد کنید. یکی از این نام دامنه ها را بامزه و عجیب باشد. سپس به تعدادی از مردم این لیست را معرفی کنید و ببینید کدام یک برای آنها بیشتر به خاط سپرده می شود. برای یک نتیجه بهتر و صادقانه تر بهتر است به مردمی این لیست را بدهید که شما را نمی شناسند.
  7. نام دامنه ای را بخرید که گیرا، امکان خاطر سپردن، و مرتبط با تجارت شما باشد.

تاثیر انتخاب نام فایل مناسب در سئو

یکی از ساده ترین متدها برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو روبه رو شدن با راهی است که شما فایل های خود را نام گذاری می کنید. طبق بررسی هایی که انجام شده است موتور جستجوگر Google اهمیت بالایی به نام های فایل می دهد. شما باید فکر کنید چه چیزی می خواهید در صفحه وب خود قرار دهید آنگاه یک نام مرتبط با موضوع برای صفحه مورد نظر انتخاب کنید.فقط کافیه یک کلمه کلیدی را به موتور جستجو Google بدهید و کلمه کلیدی مناسبی را دریافت کنید. این موضوع ثابت می کند که نام فایل شما باید تشکیل شده از کلمات کلیدی مناسب باشد.

شیوه نام گذاری فایل برای سئوی بهتر

  1. نام فایل ترجیحا باید کوتاه و توصیفی باشد.
  2. همیشه خوب است که از کلمات کلیدی مشابه هم داخل یک نام فایل و هم در عنوان صفحه استفاده شود.
  3. از نام فایل هایی مثل service.html یا job.html که عمومی هستن استفاده نکنید و از نام هایی مثل computer-
  4. repairing.html که دقیقا بیان گر سرویس واقعی باشد که شما در اختیار بازدید کننده قرار می دهید استفاده شود.
  5. نام فایل بیشتر از 3 یا 4 لغت نباشد.
  6. کلمات کلیدی را با خط فاصله به جای خط زیرین(underscores) از یکدیگر جدا کنید. 
  7. سعی کنید از دو کلمه کلیدی اگر امکان دارد استفاده کنید.

مثال از انتخاب نام فایل مناسب برای سئوی بهتر

لیستی که در زیر عنوان می کنیم تعدادی نام فایل می باشد که از نظر SEO ایده آل می باشند.

  1. slazenger-brand-balls.html
  2. wimbledon-brand-balls.html
  3. wilson-brand-balls.html

دقت داشته باشید که کلمات کلیدی با خط فاصله (-) و نه خط زیرین (_) از یکدیگر جدا شده اند. از منظر Google نام فایل وقتی از خط فاصله استفاده می شود بدین صورت دیده می شود:
seo-relevant-filename به صورت seo relevant filename در نظر گرفته می شوند که مناسب می باشد.و نام فایل هایی هم که با خط زیرین (_) هستند بدین صورت بیان می شوند که مناسب نمی باشند:
seorelevantfilename به صورت seorelevantfilename که مناسب نمی باشد.

انتخاب پسوند فایل مناسب برای سئو

شما باید به این مورد دقت داشته باشید که html, .htm, .php. و پسوندهای دیگر کاری برای بازدیدکنندگان شما انجام نمی دهند. بسیاری از صاحبان سایت فکر می کنند که استفاده از نام فایل بدون پسوند یک ایده ی خوب می باشد البته ممکن است این مورد کمک به شما کند اما نه زیاد.

نکات انتخاب نام برای آدرس زیر شاخه ها

از منظر بهینه سازی موتور جستجو ، نام برای آدرس زیر شاخه بزحمت مهم می باشد. شما می توانید با هر کلمه کلیدی در هر جستجویی امتحان کنید، و متوجه خواهید شد هیج نام زیر شاخه ای مطابق با کلمه کلیدی خود پیدا نخواهید کرد. اما از منظر کاربر، شما باید یک نام مختصر برای زیر شاخه ها در نظر بگیرید. همواره این موارد را قبل از نام گذاری فایل ها در نظر بگیرید:

  1. نام فایل صفحه وب را کوتاه، ساده، توصیفی، و مرتبط با محتوای صفحه در نظر بگیرید.
  2. سعی کنید حداکثر 3 یا 4 کلمه کلیدی برای نام فایل خود استفاده کنید، و این کلمات کلیدی باید در عنوان صفحه شما نیز وجود داشته باشد.
  3. کلمات کلیدی را خط فاصله به جای خط زیرین از یک دیگر جدا کنید.
  4. نام زیر شاخه ها را تا جای ممکن کوتاه انتخاب کنید.
  5. حجم فایل را به کمتر از 101 کیلو بایت محدود کنید به این خاطر که Google تقریبا هر چیزی بالاتر از این مقدار حجم باشد را کنار می گذارد.

اهمیت طراحی و لایه بندی در SEO

طراحی و لایه بندی وب سایت اولین تاثیر را در وب سایت شما دارد. سایت های بسیاری وجود دارند که بسیار جذاب و دارای بازدید کنندگان مدام هستند و بازدیدکنندگان به این گونه وب سایت ها به راحتی وارد سایت می شوند و به راحتی خارج می شوند بدون اینکه حتی یک کلیک کرده باشند. موتور های جستجو بسیار باهوش می باشند اما با این حال، آنها نرم افزار می باشند نه انسان، که توانایی خواندن محتوای مورد علاقه خود را دارد.

اگر شما سایت خود را بسیار پیچیده ایجاد کنید، آنگاه موتور جستجو توانایی تجزیه و تحلیل درست وب سایت شما را نخواهد داشت و در نتیجه شاخص گذاری (indexing) موثری را انجام نخواهد داد که سبب از دست دادن رتبه وب سایت خود می شوید.

محتوای واقعی صفحه باید تراکمی از کلمات کلیدی در حدود 10% و باید وزنی در حدود 200 کلمه را داشته باشد – البته نظرهای متفاوتی در مورد این اندازه در میان متخصصین SEO وجود دارد. بعضی بیان می کنند، تراکم کلمات کلیدی باید 5% باشد و بعضی هم می گویند 20% باید باشد. شما می توانید همان 10% را در نظر بگیرید که به قدر کافی مناسب می باشد. در زیر ما یک سری راهنمایی ها را بیان می کنیم که شما باید همیشه در ضمن طراحی صفحه وب آنها را به خاطر بسپارید:

  1. شما باید محتوای متنی بیشتری به نسبت عناصر HTML داشته باشید.
  2. از فریم ها استفاده نکنید. فریم ها دشمن موتور جستجو می باشند، و موتور جستجو هم دشمن فریم ها می باشد.
  3. تا جای ممکن از تبلیغات استفاده نکنید، به این علت که اغلب تبلیغات از جاوا اسکریپت استفاده می کنند که برای اسفاده توصیه نمی شود.
  4. از جاوا اسکریپت استفاده نکنید. اگر مجبور به استفاده از جاوا اسکریپت هستید، کد آن را در فایل HTML قرار ندهید بلکه آن را از یک فایل خارجی فراخوانی کنید. منوهای کشویی جاوا اسکریپت جولوی عنکبوت ها (spiders) را برای خیزش (crawling) فراتر از صفحه اول (صفحه خانه) وب سایت شما را می گیرد. اگر هم شما استفاده کردید، مطمعن شوید که لینک های متن در پایین صفحه قرار دارند.
  5. چیزی که در موضوع صفحه کاملا مناسب نیست قرار ندهید.
  6. زیر شاخه های غیر ضروری ایجاد نکنید. فایل های خود را تا جای ممکن نزدیک به ریشه نگه دارید.
  7. از چیزهای تجملی مثل Flash، Splash، Animated Gifs، Rollovers وغیره فقط در زمانی که واقعا نیاز هست استفاده شود.

بهینه سازی کلمات کلیدی در SEO

کلمه کلیدی اصطلاحی می باشد که در تطبیق درخواستی که کاربر در موتور جستجو وارد کرده برای پیدا نمودن اطلاعات مشخص استفاده می شود. اغلب مردم عبارات جستجو که شامل دو تا 5 کلمه می باشند را وارد می کنند. چنین عبارت هایی ممکن است با نام عبارت های جستجو، عبارت های کلیدی، عبارت های پرس و جو، و یا فقط کلمات کلیدی بیان شوند. عبارت های کلیدی خوب آنهایی هستند که خاص و توصیفی باشند.در زیر مفاهیمی را بیان می کنیم که کمک به بهینه سازی کلمات کلیدی در صفحه وب شما می کنند.

تاثیر تکرار کلمه کلیدی (Keyword Frequency) در سئو

تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در بخش های مختلف یک وب سایت مانند عنوان (title) یا شرح (description) را محاسبه می کند. البته نیاز نیست که شما تکرار فراوانی را ایجاد کنید چون در بعضی موتور ها اگر شما یک کلمه را بیش از حد تکرار کنید، شما به خاطر "هرزه نگاری (spamming)" یا انباشت کلمات کلیدی جریمه می شوید.به طور کلی، کلمات کلیدی خود را هر چند بار که بخواهید می توانید در متن صفحه وب تکرار کنید و همچنین تا 3 الی 7 بار در لیست ابر برچسبها (metatags) خود نیز می توانید آنها را تکرار کنید

تاثیر وزن کلمه کلیدی (Keyword Weight) در سئو

این مفهموم اشاره به تعداد دفعات ظاهر شدن کلمات کلیدی در صفحه وب شما در مقایسه با تعداد کل کلمات موجود در همان صفحه می باشد. بعضی موتورهای جستجو این مورد را برای تعیین رتبه وب سایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص در نظر می گیرند.یک تکنیک که اغلب سودمند می باشد این هست که تعدادی صفحه کوچک بسازیم، معمولا به طول یک پاراگراف که یک کلمه کلیدی خاص را مورد تاکیید قرار دهد. با حفظ تعداد کلی کلمات در حداقل میزان، شما می توانید وزن کلمه کلیدی مورد تاکیید را افزایش دهید.

تاثیر نزدیکی کلمات کلیدی (Keyword Proximity) در سئو

این مفهوم اشاره به محل قرار گیری کلمه های کلیدی مرتبط به هم داخل یک صفحه وب می باشد، یا در بعضی موارد، مرتبط با دیگر کلمات با معنی مشابه به عنوان کلمه کلیدی مورد جستجو می باشد.برای موتورهای جستجو، درجه یک کلمه کلیدی مطابق با نزدیکی کلمات کلیدی است، عبارت متصل، وام های خانه، در یک نقل قول که اشاره به ، وام های رهنی خانه ، است با فرض اینکه شما فقط می خواهید عبارت "وام های خانه" را جستجو کنید رتبه بالاتری خواهد داشت.

تاثیر برجستگی کلمه کلیدی (Keyword Prominence) در سئو

این یک اندازگیری از چگونگی قرار دادن کلمات کلیدی در میانه یا بالای یک صفحه می باشد. داشتن کلمات کلیدی در عنوان (heading) و داخل اولین پاراگراف (در ابتدا 20 کلمه یا بیشتر) در یک صفحه بهترین مکان می باشد.

تاثیر محل قرار دادن کلمه کلیدی (Keyword Placement) در سئو

این که کجا کلمه کلیدی شما داخل یک صفحه قرار می گیرد بسیار مهم می باشد. به طور مثال، در بیشتر موتور ها، قرار گیری کلمه کلیدی در بخش عنوان (Title) یک صفحه، یا در برچسب های سر فصل (Heading tags) ارتباط بیشتری خواهد داد. در بعضی موتورها، قرار گیری کلمه کلیدی در لینک متن، در بخشی که بر روی صفحه نمایش داخل یک مرورگر تاکید می کند، می تواند ارتباط بیشتری به آن کلمات بدهد

بهترین مکان برای قرار گیری کلمات کلیدی کجاست؟

در زیر لیستی از محل هایی که شما باید سعی در قرار دادن کلمات کلیدی اصلی خود کنید بیان شده است:

  • کلمات کلیدی داخل برچسب های

بهینه سازی Metatag ها در سئو

به طور کلی ما دو ابر برچسب داریم:

  1. ابر برچسب توصیفات
  2. ابر برچسب کلمات کلیدی

بعضی موتورهای جستجو ممکن هست ابر توصیف (meta description) را به عنوان بخشی از نتایج موتور جستجو نمایش دهند، اما ابر کلمات کلیدی (meta keyword) در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند.یک توافق عمومی بین متخصصین SEO هست که ابر برچسب ها دیگر منسوخ شده اند. با این حال، بسیاری دیگر از همین متخصصین استفاده از ابر برچسب ها را در وب سایت های خود ادامه می دهند.

برای گوگل، اضافه نمودن ابر تگ توصیفات، نتیجه ای در نیرومند سازی صفحات در نتایج موتور جستجو نمی دهد (SERPs)، اما این توصیف ممکن است برای توصیف لیست(SERP (Search Engine Results Page در گوگل استفاده شود. Yahoo! عنوان کرده که این موتور جستجو از ابر برچسب کلمات کلیدی برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. از این رو احساس می شود که استفاده از این ابر تگ همچنان برای موتور های جستجویی مثل یاهو مهم می باشد.

Meta Tag ها چه شکلی هستند؟

شما می توانید این کد زیر را در قسمت head صفحه وب سایت خود قرار بدهید:

class="brush:html;toolbar:false"

راهنمایی در مورد Description Meta Tag

مهمترین راهنمایی برای یک ابر برچسب توصیفی خوب بدین صورت می باشد:

  1. از کلمات کلیدی در داخل ابر برچسب توصیفی استفاده کنید.
  2. از تکرار بیش از حد کلمات پرهیز کنید، اما سعی به استفاده از کلمات کلیدی با ترکیب های چند گانه کنید.
  3. برای ابر برچسب توصیفی یک وب سایت حداکثر تا 150 کارکتر استفاده کنید.
  4. برای هر صفحه ابر برچسب توصیفی متفاوتی را استفاده کنید، بطوریکه هر صفحه متفاوت باشد و با این کار شانس پیدا شدن در صورتی که عنوانی مناسب و توصیفی خوب برای ان قرار دهید بیشتر خواهد شد.

در مورد Robots Meta Tag

یک ابر برچسب مهم که شما ممکن هست بعضی وقت ها نیاز به استفاده از آن باشید ابر برچسب ربات (Robots) می باشد، که به این شکل می باشد:

class="brush:html;toolbar:false"

با استفاده از این ابر برچسب، شما می توانید به یک عنکبوت (spider) یا یک (robot) بگویید که شما نمی خواهید بعضی از صفحات شما شاخص گذاری شود، یا شما نمی خواهید که لینک های شما دنبال شوند.

تاثیر بهینه سازی عنوان (Title Optimization) در سئو

یک تگ title در Html، داخل تگ head قرار می گیرد. Title صفحه (با heading برای یک صفحه اشتباه نشود) در بخش نوار عنوان (title bar) پنجره مرورگر شما نمایش داده می شود و همچنین وقتی شما یک صفحه را bookmark می کنید یا آن را در بخش علاقه مندی مرورگر (browser Favorites) خود قرار می دهید نمایش داده می شود.

این یکی از آن قسمت هایی می باشد که شما حتما باید keywords خود را در آن قرار دهید. استفاده درست از keywords در title هر صفحه از وب سایت شما بسیار برای گوگل مهم می باشد – به ویژه برای صفحه اول سایت. اگر شما هیچ کاری برای بهینه سازی وب سایت خود نکردید، انجام این یک مورد را حتما به خاطر بسپارید. در زیر یک سری ملاحظه در هنگام طراحی title برای یک وب سایت بیان می کنیم:

  1. Title نباید بیشتر از 9 کلمه یا 60 کارکتر باشد.
  2. در آغاز title از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  3. از نام شرکت خود در title استفاده نکنید مگر اینکه نام شرکت شما به خوبی شناخته شده باشد.

استفاده از titles نامربوط یا ناموجود به نسبت عوامل دیگر در صفحات وب مثل فقدان مطالب مرتبط در یک صفحه یا فقدان لینک های با کیفیت از وب سایت های دیگر که اشاره به سایت شما دارند، بیشتر وب سایت ها را در گوگل از رتبه بندی بهتر دور می کند.

بهترین تمرین برای ایجاد titles

در زیر برخی از بهترین شیوه ها که باید شما برای ایجاد titles در صفحات از آنها پیروی کنید بیان شده است:

  1. هر صفحه باید title منحصر به فرد داشته باشد.
  2. اگر سودمند می باشد، سعی کنید عبارت کلمات کلیدی را در title هر صفحه قرار دهید.
  3. Title صفحه اول وب سایت خود را با عبارات کلیدی اصلی خود شروع کنید، و به دنبال آن عبارات کلیدی بعدی خود را قرار دهید.
  4. از تغییرات مشخص بیشتری برای کلمات کلیدی اولیه خود در محصول معین، سرویس، یا محتوای صفحات استفاده کنید.
  5. اگر شما نام شرکت خود را هم اضافه کردید آن را در انتهای title قرار دهید.
  6. از بهترین شکل، جمع یا مفرد، برای کلمات کلیدی خود بر مبنای آنچه که WordTracker بیان می کند که بیشتر جستجو می شود، استفاده کنید.
  7. بیش از اندازه نباشد – کلمات کلیدی خود را بیش از 2 تا 3 بار در title تکرار نکنید.
  8. مطمعن باشید که تگ

محتوا پادشاه است ( سئو بدون محتوا هیچ است )

محتوا به طور اساسی شامل آنچه می باشد که شما در وب سایت می بینید: متن، گرافیک ها، و لینک ها به وب سایت های دیگر. شما نباید بیش از حد از گرافیک استفاده کنید به این دلیل که آنها مورد پسند موتور جستجو نمی باشند، به علاوه گرافیک سنگین معمولا سبب می شود که بازدیکنندگان با سرعت اینترنت کند نتوانند صفحه را دانلود کنند.هزاران مقاله، کتاب، و نوشته های انجمن ها در زمینه چگونه محبوب کردن وب سایت خود برای موتور های جستجو موجود می باشد.

اما در نهایت، یک قاعده بر همه برتری دارد: منحصر به فرد بودن، کیفیت بالا داشتن و محتوای غیر تکراری پادشاه است.داشتن یک محتوای با کیفیت عالی سبب می شود شما رتبه عالی داشته باشید، ترافیک زیادی را بدست بیاورید و محبوبیت سایت شما بیشتر شود. موتور های جستجو سایت های با کیفیت را از index و نتایج جستجوشان برتری می دهند.محتوای مناسب، جدید، و به موقع به شدت بازدیدکنندگان را مجذوب می کند. این امر کمک می کند که هم ترافیک از موتور های جستجو دریافت کنید و هم مخاطبان وفاداری را خلق کنید.

تاثیر محتوای منحصر به فرد، با کیفیت در سئو

وقتی مردم صفحه وب سایت شما را برای اطلاعات بازدید می کنند، آنها چرخش منحصر به فرد شما در یک موضوع را می خواهند. چگونه کالا یا محتوای شما منحصر به فرد می باشد؟ آیا آن بدیهی است، و راحت پیدا می شود و راحت درک می شود؟ بازدیدکنندگان محتوای سایت منحر به فرد، با کیفیت می خواهند. این فقط محتوای صفحه خانگی شما نمی باشد، بلکه تمام صفحات لینک شده باید محتوای مفید و قابل فهم داشته باشند.

این روزها، موتور های جستجو بسیار باهوش شدند و آنها قادر به درک کامل گرامر و اصطلاح می باشند. از این رو، زمانی رتبه یک صفحه بر دیگری غلبه می کند، محتوای موجود در آن صفحه هست که مهم می باشد. سایت های با محتوای تکراری، همزمان (syndicated)، یا محتوای آزاد (free content) توسط موتور های جستجو پرچم قرمز می گیرند.

نوشتن یک مطلب SEO

SEO Content Writing (که همچنین اشاره به Copy writing دارد) به فرایند ادغام کلمات کلیدی و اصطلاحات حاوی اطلاعات مفید که محتوای اصلی وب سایت شما را درست می کنند گفته می شود. زمانی که شما محتوای وب سایت خود را می نویسید، این راهنمایی ها می تواند به شما کمک کند که بهتر از دیگران بنویسید:

  1. محتوا باید برای مخاطب مشخص شود.
  2. حجم کلمات کلیدی باید شدیدا در هر دستورالعمل موتور جستجو رعایت شود. 
  3. Titles همیشه باید چشم نواز باشند، تا بازدیدکنندگان شما وادار به خواندن آنها شوند و طالب این باشند که شما چه پیشنهادی در وب سایت خود دارید.
  4. از زبانی گیج کننده، مبهم، و پیچیده استفاده نکنید. از جملاتی کوتاه برای درک بیشتر مطلب خود استفاده کنید.
  5. صفحات وب سایت خود را مختصر نگه دارید.
  6. مطالب صفحات وب خود را سازماندهی شده و توزیع شده قرار دهید.
  7. مطالب صفحه وب خود را تقسیم به پاراگراف های کوتاه کنید.

دیگر توصیه ها برای داشتن محتوای قوی

این تنها SEO نیست که شما باید بهش فکر کنید. فاکتورهای بسیاری هستن که کمک می کنند سایت شما محبوب شود.

  1. اگر سایت شما دارای چیزی هست که واقعا منحصر به فرد می باشد، بنابراین مردم دوست دارند آن را به دوستانشان هم پیشنهاد کنند.
  2. دیگر مدیران سایت ها تمایل به ایجاد لینک از سایت شما به سایت خود دارند.
  3. بازدیدکنندگان وب سایت شما شروع به اعتماد کردن به سایت شما می کنند و آنها منتظر مطالب بروز شده بعدی شما می شوند و همین طور ادامه می دهند.
  4. حتی اگر شما توسط موتور جستجو مورد توجه قرار نگیرید باز کسانی که در اینترنت جستجو می کنند فقط بر روی صفحه ای که محتوای خیلی جذاب و منحر به فرد داشته باشد کلیک می کنند.

ایجاد، ویرایش، و بالا بردن درجه محتوای منحصر به فرد و با کیفیت مشکل و وقت گیر می باشد اما در پایان، قانون طلایی SEO این هست که محتوا پادشاه است. این امر نه فقط برای موتور جستجو، بلکه برای بازدیدکنندگان سایت شما نیز می باشد. صفحه ای که توسط مردم خوانده می شود بهتر از صفحه ای می باشد که توسط رباتها خوانده شده است. بنابراین، مطالب خود را بعد از یک تفکر عمیق بنویسید. Title، Keywords، link text، metatags را همیشه به روز، منحصر به فرد، و جذاب نگه دارید.

تاثیر تایید صحت وب سایت در سئو

شما یک وب سایت را طراحی و توسعه می دهید اما چگونه می دانید که شما همه ی ترکیب HTML را به روش صحیح قرارداده اید. اغلب مروگر ها شکایتی از ترکیب اشتباه نمی کنند، اما خب اشتباه، اشتباه هست.بسیاری از متخصصین SEO هستند که ادعا می کنند، SEO محتاج به تائید شدن سایت HTML/XHTML نیست. اما ما دلایل مختلفی را بیان می کنیم که چرا سایت شما باید مورد قبول W3C باشد.

چرا تایید صحت HTML/XHTML مورد نیاز می باشد؟

دلایل مختلفی برای بررسی وب سایت شما قبل از قرار دادن آن بر روی host اینترنت می باشد :

  1. کیفیت هر صفحه وب بستگی به این دارد که شما چقدر خوب در صفحه وب خود بنویسید. نوشته باید از لحاظ نحو درست باشد و باید تمام مراحل کیفی را پشت سر بگذارد.
  2. وقتی هر موتور جستجو، محتوای صفحه وب شما را index می کند، ممکن هست اگر تگ های HTML به درستی نوشته نشده باشند دچار سر در گمی شود، و بیشتر محتوای وب ممکن است به درستی شاخص گذاری نشود.
  3. تگ های بسیاری در HTML وجود دارند، که شما در صفحه وب خود استفاده می کنید اما ممکن است کم ارزش شده باشند و بسیاری از موتور های جستجوگر آنها را حمایت نکنند.
  4. ثبات، زیبایی کد HTML، امکان پردازش شدن، همیشه توسط مدیران خوب سایت ، درک می شود.

آموزش سئو نکته 36 : پذیرش W3C چیست؟

W3C یک کنسرسیوم شبکه جهانی وب از سال 1994می باشد، W3C دستورالعملی را فراهم کرده که وب سایت ها و صفحات وب باید به موجب آن ساختاردهی و ایجاد شوند. در زیر لینک هایی برای اعتبار سنجی صفحات وب شما ارائه شدند:

  1. اعتبار سنجی فایل HTML/XHTML در استاندارد W3C.


در حین اعتبار سنجی، شما ممکن هست خطاهایی با دلایل مشخص دریافت کنید. تمام اعتبار سنجی ها با استفاده از XHTML DTD انجام می شود، که یک نسخه تصفیه شده از HTML می باشد. (DTD مخفف عبارت Document Type Declarationاست)

قوانین برای پذیرش W3C

قوانین که در ادامه بیان می شود در حین توسعه یک وب سایت دنبال می شوند.
1. از دستورات فراخوانی XHTML برای شروع هر صفحه XHTML استفاده می شود.


2. هر تگی باید بسته باشد.
3. تگهای head و body باید حتما باشند.
4. Empty tag یک slash پایان دهنده می گیرد. یک empty tag تگی هست که نیاز به تگ انتهایی ندارد.
مثال آن تگ
و هست.

 is now 
.

 is now

.
is now 


5. تمام تگ ها باید با حروف کوچک باشند. البته این مورد مربوط به attribtes نمی باشد فقط تگ ها را شامل می شود. به طور مثال، هر دو از فرمت ها تحت XHTML DTD قابل قبول می باشد.

 is invalid
 is valid
 is also valid


6. تمام مقادیر صفت باید در بین یک جفت نقل قول (double quotes) قرار گیرد.
7. تگ ها ممکن است تو در تو نباشند.

Text This is invalid
Text This is valid


8. تگ

 نباید شامل : img، object، big، small، sub، یا sup باشد.

9. یک تگ
نمی تواند داخل یک تگ
دیگر قرار گیرد.
10. اگر کد شما شامل یک & باشد، باید به صورت &amp نوشته شود.
11. هر گونه استفاده از CSS باید با حرف کوچک باشد.

در پایان این جلسه جا داره این بحث را بیان کنم

یک مختصص سئو استخدام کنید

ساختن، ویرایش، و ترویج محتوایی با کیفیت بالا و منحصر به فرد بسیار مشکل و زمان بر می باشد. اگر برای شما SEO واقعا مهم می باشد و شما به نتایج مورد انتظار دست پیدا نکرده اید، آنگاه بهتر هست که یک متخصص SEO را استخدام کنید. یک متخصص SEO وظایفی که در ادامه بیان شده را انجام می دهد:

  1. اعتبار سنجی و تمیز کردن کد – اطمینان از اینکه که کد مورد پسند موتور جستجو هست و به طور استاندارد سازگار می باشد.
  2. ساختار سایت – ایجاد یک ساختار/ موضوع معنایی و اطمینان از اینکه آدرس ها مورد پسند spider می باشند.
  3. بهینه سازی در صفحه (On-Page optimization) – عنوان صفحه، copy writing، Call-to-action (منظور یک banner، دکمه، یا نوعی از گرافیک یا متن داخل یک وبسایت به منظور تشویق کاربر به کلیک کردن بر روی آن) و غیره.
  4. ساخت لینک با کیفیت – یکی از راه های ایمن، لینک از سایت های مرتبط می باشد.
  5. جستجو کلمات کلیدی – ساخت یک لیست از عبارات کلیدی مرتبط با تجارت شما.
  6. ساخت محتوای با کیفیت – ساخت صفحات بهینه سازی شده حول شرایط پی برده شده، از طریق کلمات کلیدی مورد جستجو.
  7. بهینه سازی خارج صفحه (Off-Page Optimization) – مدیریت بلاگ ها، اخبار منتشرشده، مقالات ارسالی.

اگر شما مطمئن هستید که مهارت مورد نیاز را دارید، آنگاه شما می توانید مراقب همه ی فعالیت های بیان شده در بالا باشید; در غیر این صورت کمک گرفتن از شرکت های SEO یا استخدام متخصص SEO ارزشمند خواهد بود.

نکات مهم در انتخاب شرکت یا متخصص سئو

انتخاب یک متخصص SEO یا یک شرکت SEO مشکل می باشد. با این حال دستورالعمل هایی که در ادامه بیان می کنیم به شما در این زمینه کمک می کند:

  1. شروع به جستجو بین دوستان خود یا همکاران تجاری کنید.
  2. درخواست خود را در انجمن SEO قرار دهید تا بازخورد آن را در از انجمن دریافت کنید.
  3. رتبه سایت های دیگر که پیش از این بهینه سازی نموده اند را بررسی کنید
  4. طرف شرکت های SEO که به صورت خودکار واگذاری (automated submission) می کنند نروید.
  5. طرف شرکت های SEO که ترفند های کلاه مشکی ها را انجام می دهند نروید.
  6. دنبال SEO ارزان نگردید، البته قیمت بالا هم کیفیت بالا را تضمین نمی کند.
  7. ضمانتی البته اگر امکانش هست برای یک رتبه خاص در هر موتور جستجوی خاصی دریافت کنید.
  8. از گوگل برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره کاربر متخصص SEO یا نام شرکت استفاده کنید.
  9. به سمت آنها فقط به خاطر اینکه سایت جذابی دارند و مقالات خوبی در دسترس قرار داده اند نروید.
  10. مجذوب گواهی نامه هایی که در وب سایت هاشان قرار می دهند نشوید.
  11. ما در این جا نمی توانیم همه ی فاکتور ها را لیست کنیم به این علت که ممکن است شرایط و دیدگاه های مختلفی وجود داشته باشد. شما باید به اندازه کافی باهوش باشید که بدانید چه چیزی خوب می باشد و چه چیزی بد هست.

تاثیر ساختن لینک در SEO

ساختن لینک یک تمرین SEO برای بدست اوردن لینک هایی از وب سایت های دیگر به سایت خود به منظور بهبود بازدیدها (به طور مثال، کلیک کردن مردم روی لینک ها)، و رتبه دهی موتور جستجو می باشد. ساختن لینک همش برای افزایش محبوبیت لینک سایت شما می باشد.خزنده وب سایت (website Crawler) بارها و بارها به سایتی که رتبه بالایی دارد مراجعه می کند. شما می توانید این موضوع را با قرار دادن سایت خود داخل یک سایت با رتبه بالا بررسی کنید. اگر لینک سایت شما در یک سایت با رتبه بالا قرار گیرد، انگاه شما 99.99% شانس index شدن سایت خود را طی 24ساعت خواهید داشت.

چگونه محبوبیت لینک را افزایش دهیم؟

راه های مختلف برای افزایش محبوبیت لینک وب سایت شما وجود دارد. شما می توانید راهنمایی داده شده در زیر، که به راحتی انجام شدنی هست را دنبال کنید.

  1. سایت خود را به طور دستی در موتور های جستجوی محبوب ثبت نمایید. سمت ثبت نام های اتوماتیک نروید.
  2. سایت خود را داخل Open Directory Projects مانند dmog.org، yahoo.com لیست کنید. لیست شدن در این دایرکتوری ها محبوبیت لینک شما را سریعتر می کنند و رتبه در دیگر موتورهای جستجو بهبود می بخشد.
  3. محتوای با کیفیت ایجاد کنید تا دیگران به صورت طبیعی اگر شما انچه که انها می خواهند را بیان کنید، و در هیچ جای دیگر نباشد به سایت شما لینک کنند.
  4. با دیگر مدیران وب سایت ها ارتباط خوبی برقرار کنید و لینک سایت خود را در سایت انها قرار دهید.
  5. در برنامه های تبادل لینک شرکت کنید.20 سایت برتر که تجارتی مشابه شما دارند پیدا کنید و برای لینک شدن، با انها ارتباط برقرار کنید. لینک شدن با سایت های غیر مرتبط بر روی رتبه بندی شما در موتور جستجو تاثیر می گذارد
    6. اگر شما در یک انجمن عضو شدید و برای انجمن محدودیتی برای نگاه داشتن لینک شما وجود نداشته باشد، انگاه این امرسبب کمک به محبوبیت سایت شما می شود.
  6. سایت خود را در سایت های bookmark مثل DIGG و Slashdot ثبت کنید. قبل از ثبت کردن، سیاست spam انها را بررسی کنید.
  7. مقالات خوبی را در سایت های وبلاگ بنویسید و تعدادی مرجع از لینک های خود داخل آن مقاله درج کنید.
  8. به ارائه محتوایی خوب برای بازدیدکنندگان سایت ادامه دهید. سعی کنید آنها در وب سایت خود مشغول کنید. اگر امکانش وجود دارد انجمن ها، خبرنامه ها، وبلاگ ها و غیره ایجاد کنید.

راه های دیگردی هم وجود دارد اما نیازمند صرف هزینه برای چنین گزینه هایی هستید.

  1. یک محل در وب سایت های با رتبه بالا خریداری کنید تا بتوانید لینک خود را در آن قرار دهید.
  2. از برنامه Google’s AdWords برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده کنید.
  3. شما می توانید از گزینه تبلیغات جایگزین برای افزایش تعداد مراجعه به وب سایت، که سبب محبوبیت لینک سایت شما شود، استفاده کنید.

تکنیک های سئو در موبایل

میلیون ها کاربر روزانه به وب از طریق اسمارت فون های اندورید، ios، یا ویندوز دسترسی دارند. از این رو، این امری شده است که وب سایت ها خود را با این تغییر محیط وقف دهند و تغییرات مناسب در طراحی وب سایت هایشان برای جذب بیشتر بینندگان ایجاد کنند.مشاهده و استفاده از نسخه دسکتاپ یک وب سایت در ابزار های موبایل مشکل می باشد. نسخه ای که منطبق با موبایل نباشد سبب می شود کاربر برای خواندن محتوا مدام زوم یا pinch نماید.

وقتی بازدید کنننده با این تجربه خسته کننده روبه رو شود تمایل به صرف نظر کردن از وب سایت پیدا می کند. بر خلاف این حالت، نسخه های مطابق با موبایل خوانا تر و بلافاصله قابل استفاده می باشند.در بروزرسانی اخیری که در گوگل انجام شده است انجام این کار اجباری می باشد که یک وب سایت باید mobile-friendly باشد تا در موتور جستجو موبایل موثر باشد. توجه داشته باشید که یک وب سایت این ویژگی را نداشته باشد فشاری به موتور های جستجو عادی ندارد.در این جلسه، مشاهده خواهیم کرد چگونه یک وب سایت mobile-friendly را به منظور اطمینان از بازدیدکنندگانی که از طریق موبایل به وب سایت دسترسی دارند، ایجاد کنیم.

Mobile SEO چیست؟

Mobile SEO به فرایند طراحی یک وب سایت برای نمایش مناسب در ابزار های موبایل با سایز صفحه نمایش متفاوت می باشد. جدای قوانینی که ما در SEO برای نسخه دسکتاپ مناسب دانستیم، ما نیاز به دقت بیشتری در هنگام طراحی یک وب سایت برای ابزارهای موبایل داریم. یک وب سایت mobile friendly می باشد که این صفات را در برگیرد:

  1. یک وب سایت موبایل خوب دارای یک طراحی واکنش گرا (responsive) می باشد که هم در دسکتاپ و هم در موبایل به خوبی عمل می کند. این امر نه تنها نگهداری یک وب سایت را کاهش می دهد بلکه سبب ایجاد محتوای سازگار برای موتور های جستجو شود.
  2. محتوای یک موبایل وب سایت خوب، به راحتی در ابزار موبایل بدون بزرگنمایی در صفحه نمایش قابل مشاهده می باشد و فونت ها، رنگ ها، و طرح بندی مناسب را دارا می باشد.
  3. حرکت از اغاز تا انتهای در یک موبایل وب سایت خوب داخل یک صفحه نمایش کوچک، آسان می باشد. لینک ها و دکمه ها را برای استفاده آسان تنها با استفاده از یک انگشت مهیا می کند.
  4. یک موبایل وب سایت خوب کم حجم می باشد به طوری که پهنای باند و زمان برای بارگذاری در شبکه های موبایل کمتری را می گیرد.
  5. صفحه خانه، در یک موبایل وب سایت نقش مهمی در اتصال کاربران به محتوایی که به دنبالش هستند بازی می کند. بنابراین، موبایل وب سایت خوب باید اغلب لینک های مهم را در صفحه خانه یا همان صفحه اول قرار دهد تا که به خوبی قابل مشاهده باشند.

رتبه بندی یک وب سایت به شدت وابسته به این می باشد که چه مقدار کاربر پسند می باشد. شما می توانید راهنمایی که در ادامه بیان می شود را برای طراحی یک موبایل سایت قوی دنبال نمایید.

تاثیر بهینه سازی وب سایت خود برای موبایل در سئو

اگر وب سایت شما قبلا برای موتور های جستجوها بهینه شده است، پس چندان برای بهینه سازی آن برای ابزارهای موبایل نباید مشکلی باشد. ما می توانیم مراحل کار را به سه بخش دسته بندی کنیم :

  • مرحله اول – یک پیکربندی موبایل را انتخاب نمایید.
  • مرحله دوم – اطلاع دادن به موتورهای جستجو.
  • مرحله سوم – از اشتباهات رایج اجتناب کنید.

یک پیکربندی موبایل را انتخاب کنید

سه پیکربندی متفاوت موبایل می باشد که می توانید شما از انها انتخاب کنید:

  1. طراحی وب واکنش گرا (Responsive Web Design)
  2. خدمات پویا (Dynamic Serving)
  3. آدرس های جدا (Separate URLs)

هر کدام این ها فواید و معایب خود را دارند. گوگل طراحی واکنش گرا را پیشنهاد می کند، با این حال گوگل هر سه پیکربندی را پشتیبانی می کند. در جدول زیر نشان داده شده است که چگونه پیکربندی موبایل بر روی URL و کد HTML شما تاثیر می گذارد.

تاثیر پیکربندی های مختلف بر HTML و URL

تاثیر طراحی وب واکنش گرا یا Responsive در سئو

گوگل طراحی سایت واکنش گرا را توصیه می کند به این دلیل که ساده ترین پیکر بندی موبایل می باشد و خیلی راحت اجرا می شود. در این حالت پیکر بندی، همان کد HTML را در همان آدرس بکار می برد، با این حال، اساس نمایش را بر اساس سایز نمایش در ابزار موبایل شما تنظیم می کند.

طراحی وب واکنش گرا

تاثیر خدمات پویا (Dynamic Serving) در سئو

خدمات پویا یک نوع از پیکربندی موبایل می باشد که URL مربوط به وب سایت شما تغییری نمی کند، اما خدمات متفاوتی در محتوای HTML زمانی که از طریق موبایل به وب سایت دست می یابید ارائه می دهد.وقتی محتوای شما به صورت پویا از طرف سرور بکار برده می شود، مطمئن شوید شما گوگل را آگاه ساخته اید که محتوایی که خزش می شود (crawling) ممکن است در ابزار موبایل متفاوت باشد. اشکال عمده این رویکرد این است که شما مجبور به انجام پردازش بیشتر بر روی محتوای خود در سطح سرور، قبل از تفکیک آن به کاربر می باشید. این رویکرد بارگذاری غیر ضروری را بر روی سرور اعمال می کند و سبب کند شدن آن می شود.

تاثیر آدرس های جدا (Separate URLs) در سئو

وقتی شما دو ادرس متفاوت را نگاه می دارید – یکی برای کاربران موبایل و دیگری برای کاربران دسکتاپ – مطمعن شوید که شما به طور واضح گوگل را از نوع خدمتی که ارائه می کنید مطلع ساخته اید. گوگل آدرس های جدا را توصیه نمی کند به این دلیل که به صورت اتوماتیک می تواند تشخیص دهد که صفحات موبایل شما متفاوت از صفحات دسکتاپ می باشند.

آدرس های جدا (Separate URLs)

این رویکرد زمانی که شما یک وب سایت بزرگ دارید عملی نمی باشد به دلیل نگهداری دو نسخه از یک وب سایت نیازمند تلاش و هزینه دو برابر می باشد. همزمان، شما نمی توانید از انواع اختلاف ها داخل محتوای خود در حین نگهداری از دو نسخه اجتناب کنید.از نظر SEO، هر آدرس به صورت جداگانه می باشد. بنابراین رتبه ی نسخه دستکتاپ هیچ وقت به رتبه نسخه موبایل اضافه نمی شود و این دو را دو وب سایت جدا از هم در نظر می گیرد. اگر از فواید SEO می خواهید بهره ببرید نگهداری آدرس های متفاوت برای موبایل و دسکتاپ توصیه نمی شود.

تاثیر آگاه کردن موتورهای جستجو در سئو

مطمعن شوید که گوگل و دیگر موتورهای جستجو آگاه از پیکربندی سیار (mobile configuration) شما می باشند. مهم تر از همه، گوگل باید صفحه شما را به درستی درک کند تا بتواند به درستی وب سایت شما را رتبه بندی کند. چگونه شما گوگل را آگاه می کنید، بستگی به پیکربندی سیار می باشد – طراحی واکنش گرا (responsive web design)، خدمات پویا (dynamic serving)، یا آدرس های جدا(separate URLs) – که شما انتخاب کردید می باشد. در حالتی که سایت شما دارای طراحی واکنش گرا می باشد، الگوریتم های گوگل به صورت اتوماتیک موتجه ان می شوند بدون اینکه شما بخواهید گوگل را آگاه کنید. وقتی شما یک طراحی واکنش گرا داشته باشید، تنها کافی می باشد که شما از meta-tag داخل وب سایت خود پیروی کردید.



Viewport تصمیم می گیرد که چگونه صفحه وب شما نمایش داده شود. سایز یک سایت با طراحی واکنش گرا بر پایه سایز صفحه نمایشگر تغییر می کند. فراخوانی viewport به گونه ای می باشد که صفحه وب شما به درستی در هر ابزاری نمایش داده شود.اگر وب سایت شما خدمات پویا (dynamically served) باشد، مطمعن شوید که به گوگل مجوز شناسایی پیکربندی شما با استفاده Vary HTTP header را داده اید –

Vary: User-Agent


Vary header مهم می باشد که به موتورهای جستجو بگوید که محتوای متفاوتی برای دسکتاپ ها و ابزارهای موبایل می باشد. این header بسیار مهم می باشد زمانی که محتوای شما توسط هر سیستم کش (cache system) مثل یک شبکه ارائه محتوا (Content Delivery Network) به کار برده می شود و آن سیستم ها از این header در هنگام ارائه محتوا به ابزار های مختلف استفاده می کنند.در حالت نگهداری آدرس های مختلف (separate URLs)، به طور مثال example.com و m.example.com، آنگاه شما می توانید گوگل را بوسیله اضافه یک تگ link rel=alternate داخل نسخه دسکتاپ و بالعکس که به شرح زیر می باشد مطلع کنید.در صفحه دسکتاپ باید بدین صورت در header داشته باشیم:



در صفحه موبایل باید بدین صورت در header داشته باشیم:


از اشتباهات رایج اجتناب کنید

به منظور بهینه سازی وب سایت شما، برای ابزارهای موبایل، مطمعن شوید که مرتکب اشتباهاتی که در زیر بیان می شود نشوید

  1. صفحات کند موبایل – شبکه های موبایل در مقایسه با شبکه های سیمی اینترنت کندتر می باشند، بنابراین این امر که بارگذاری صفحه موبایل شما سریع باشد مهم می باشد. این امر یک فاکتور حیاتی در رتبه بندی گوگل می باشد. از ابزار mobile SEO برای فهمیدن سرعت صفحه موبایل شما می توانید استفاده کنید. لینک زیر را مشاهده فرمایید:
    mobile SEO
  2. CSS و JavaScripts را مسدود نکنید – گوگل توصیه به استفاده از inline CSS, JavaScripts برای وب سایت های mobile friendly می کند به طوری که بتوان آنها را همراه با محتوا دانلود نمود. پس اگر شما CSS کمی دارید، پس سعی کنید آن را در تگ خود تنظیم کنید; اما اگر شما تعداد زیادی CSS داخل فایل های متفاوت دارید، انگاه سعی کنید آن را در انتها قرار دهید تا از مسدود کردن دیگر محتوا برای دانلود را بگیرد. همین قانون برای JavaScript نیز صادق می باشد، که می تواند در داخل خود صفحه نگه داشته شود و یا در پایین صفحه قرار گیرد. اگر شما بتوانید از قرار گرفتن فایل در بالای صفحه اجتناب کنید، انگاه از صفت async در هنگام قرار دادن آنها استفاده کنید.



3. تغییر مسیر موبایل (Mobile Redirects) – از انجا که شبکه های موبایل معمولا کند می باشند، تغییر مسیر های زیاد می تواند سبب ضربه خوردن به سرعت صفحه شما شوند. اگر شما از آدرس های چندگانه نگهداری می کنید، مطمعن شوید که تمام لینک های شما اشاره به صفحات مربوطه می کنند. در این حالتی که شما از آدرس های چندگانه نگهداری می کنید و شما تشخیص دادید که یک کاربر در حال تماشای یک صفحه دسکتاپ از طریق ابزار موبایلش می باشد در حالی که شما صفحه موبایل مشابه آن را در ادرسی متفاوت دارید، انگاه کاربر را به جای نمایش خطای 404 به آن صفحه تغییر مسیر دهید.


4. تصاویر سنگین – تصاویر سنگین زمان بارگذاری صفحه را افزایش می دهد، با این حال نمی توان از شر همه ی انها هم خلاص شد. بنابراین شما باید یک تعادل بین متن و تصاویر سنگین ایجاد نمایید. از ابزارهای مناسب برای بهینه سازی تصاویر و ذخیره انها در رزولوشن پایین برای جلوگیری از دانلود های سنگین استفاده کنید.


5. از plug-ins و pop-ups اجتناب کنید – plug-ins مثل Flash و Java ممکن است در ابزارهای موبایل در دسترس نباشد. همیشه مطمعن شوید که شما محتوای غیر قابل اجرا در صفحه موبایل خود نداشته باشید. از pop-ups در صفحات موبایل استفاده نکنید به این دلیل که بستن اینها در ابزارهای موبایل دست و پا گیر می باشد. زمانی که یک صفحه برای موبایل ایجاد می کنید، همیشه به خاطر داشته باشید که کاربران این ابزارها محدودیت فضا را دارا می باشند. بنابراین، شما نیاز به مختصر نمودن عناوین، آدرس ها، و meta-descriptions تا جای ممکن و البته بدون به خطر انداختن کیفیت و ماهیت اطلاعات می باشید.

معرفی ابزار های مفید در سئو

در ادامه یک لیست از ابزار های مفیدی که به شما در اینکه چگونه سایت خود را مناسب برای موبایل (mobile friendly) نمایید بیان شده است:

  1. Google Webmaster Tools – از تکنیک ها و ابزار های گوگل در طراحی وب سایت های دسکتاپ و موبایل برای اینکه از چه چیزی استفاده کنید و از چه چیزی اجتناب کنید، استفاده نمایید.
  2. Mobile Emulator – این به شما کمک می کند که ببینید سایت شما در طیف گسترده ای از ابزار های موبایل چگونه نشان داده می شود.
  3. Moz Local – از این ابزار برای اطمینان از درستی SEO استفاده می باشد. 
  4. Responsive Web Design Testing Tool – از این ابزار برای مشاهده نحوه ی نمایش وب سایت شما در ابزارهای مختلف موبایل با سایز نمایش متفاوت، استفاده می شود.
  5. Screaming Frog – این یک ابزار مفید می باشد که به شما اجازه تحلیل سایت خود و دو بار چک نموند همه ی تغییر مسیر ها (redirects) را می دهد.
  6. User Agent Switcher – این یک add-on برای Firefox می باشد که شما می توانید از آن استفاده نمایید تا متوجه شوید سایت شما از طرف یک عامل کاربر، چگونه به نظر می رسد.

لیست کارهایی ممنوعه در سئو

  1. متن مخفی در صفحات وب سایت خود نگه ندارید.
  2. با قرار دادن متناوب کلمات کلیدی اشتباه، سبب ایجاد اسپم نشوید.
  3. از متا تگ های زیاد، استفاده نکنید.
  4. از فریم ها و فلش در سایت خود استفاده نکنید.
  5. لینک های خود را با سایت هایی که در لیست سیاه قرار گرفتن، مبادله نکنید.
  6. سعی نکنید که بازدید کننده های سایت خود را با استفاده کلمات کلیدی دارای غلط املایی ناآگاه فرض کنید.
  7. ایمیل های اسپم به هزاران آدرس ایمیل ارسال نکنید.
  8. گرافیک بیش از حد، در وب سایت خود قرار ندهید.
  9. صفحات ورودی (doorway pages) بیش از حد ایجاد نکنید.
  10. سعی به ایجاد محتوای تکراری در صفحات نکنید.
  11. وب سایت خود را چندین بار تنها در یک موتور جستجو ارائه نکنید.
  12. از زیر شاخ هایی (sub-directory) با عمق بیش از یک یا دو، استفاده نکنید.
  13. صفحات پویا (dynamic) بیش از حد ایجاد نکنید. سعی کنید آنها را به صفحات استاتیک (static pages) تبدیل کنید.
  14. با کد، صفحه های خود را سنگین نکنید.
  15. صفحات خود را تو در تو نکنید.

لیست کارهای الزامی در سئو

راهنمایی های مختلف دیگری نیز وجود دارند که سبب بهبود صفحه وب سایت شما در بسیاری از موتور های جستجو می شود.

  1. گزارش هایی از صفحات ایجاد کنید و هر صفحه در هر حال باید شامل حداقل 200 کلمه قابل مشاهده از متن برای به حداکثر رساندن ارتباط با گوگل باشد.
  2. ایجاد صفحات نقشه سایت(Sitemap)، راهنمایی(Help)، پرسش و پاسخ(FAQ)، درباره ما(About Us)، لینک به ما(Link to Us)، حق چاپ و امتیاز(Copyright)، سلب مسئولیت(Disclaimer)، سیاست حفظ حریم خصوصی(Privacy Policy) اساسا الزامی می باشد.
  3. لینک صفحه اول سایت را برای هر صفحه وب ایجاد نمایید و یک فهرست ساده برای هدایت، در تمام صفحات قرار دهید.
  4. به آدرس های صفحه پویای خود توجه داشته باشید. گوگل می تواند صفحات پویا را تا زمانیکه شما بیش از دو پارامتر داخل آدرس ندارید شاخص گذاری و خزش کند.
  5. تمام سایت خود را برای لینک های خراب بررسی کنید . لینک های خراب رتبه دیگر صفحات شما را همچنین دچار مشکل می کند.

نتیجه گیری از کل چک لیست SEO وب سایت

ما در این مجموعه جلسات به بحث در مورد موارد اصلی در بهینه سازی موتور های جستجو و نکات متداول موجود در این زمینه پرداختیم . مخلص کلام را در چند مورد اشاره می کنم:

  1. همه ی صفحات باید مورد تایید استاندارد W3C قرار گیرند.
  2. از حجم کلمات کلیدی نباید سوء استفاده شود.
  3. همیشه این موارد را در نظر داشته باشید: robots.txt, sitemap.xml, urllist.txt
  4. کلمات کلیدی در بخش Title، Metatags، و Heading دارای اهمیت بالایی هستند.
  5. تگ های ALT و تکه های Title نباید فراموش شوند.
  6. مجموعه لغات و اصطلاحات، اساس شاخص گذاری شدن می باشند.
  7. بدین صورت این دوره اموزشی در اینجا به پایان می رسد. البته به خاطر داشته باشید همچنان نکات بسیار ریز و درشتی در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو هست که از حوصله این مجموعه آموزشی خارج می باشد انشالله این موارد را به صورت مقالاتی در توسینسو قرار خواهیم داد.

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست...

  • آیا سئو کردن وب سایت ساده است؟

    سئو کردن یک صفحه وب سایت یا کل یک وب سایت تابع فاکتورهای بسیار زیادی است ، به همین دلیل با توجه به به روز رسانی و تغییراتی که مرتبا در این فاکتورها به وجود می آیند شما باید مرتبا به روز باشید ، به همین دلیل سئو کردن یک فرآیند تخصصی و حرفه ای محسوب می شود و برخلاف ظاهر آن کاری به نسبت دشوار است.
  • چه نکاتی را باید در سئو وب سایت در نظر بگیریم؟

    بیش از 50 نکته فنی و بیش از ده ها نکته غیرفنی برای ایجاد و معرفی یک وب سایت یا صفحه وب به عنوان صفحه سئو شده وجود دارد که همگی در این مقاله بصورت مفصل صحبت شده اند و شما می توانید با مراجعه به این 54 نکته ، دید بسیار خوبی نسبت به سئو پیدا کنید.

بابک رستمی
بابک رستمی

Babak Rostami Senior computer software expert. C# Programming, Asp.Net, SQL Server,SEO ( Search Engine Optimization)

نظرات