حسین احمدی
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

10 روش برای کاهش نرخ فرار از وبسایت به زبان بسیار ساده

چگونه Bounce Rate سایت را کم کنیم؟ یکی از پارامترهای بسیار مهم در SEO یک وب سایت، Bounce-Rate است. Bounce-Rate به شما می گوید که چند درصد از بازدیدکنندگان وب سایت شما را بدون باز کردن صفحه جدیدی ترک کرده اند. در حقیقت، زمانی که شخصی وب سایت شما را باز می کند وارد یک صفحه می شود که به این صفحه اصطلاحاً Landing-Page می گویند. هر چقدر بازدید کنندگان وب سایت شما، بعد از مشاهده صفحه Landing، از سایر صفحات وب سایت شما بازدید داشته باشند، Bounce-Rate نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

10 روش برای کاهش نرخ فرار از وبسایت به زبان بسیار ساده

دقت کنید که پارامتر Time-on-Site به هیچ عنوان به Bounce-Rate ارتباطی ندارد، Time-on-Site بیانگر مدت زمانی است که یک بازدید کننده در وب سایت شما حضور دارد، این حضور می تواند در همان صفحه Landing باشد یا در سایر صفحات وب سایت. اما Bounce-Rate به چه دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است؟ بر خلاف Time-on-Site و Page-View های یک سایت که هرچقدر عدد آن بالاتر باشد بهتر است، در Bounce-Rate هر چقدر این عدد کمتر باشد نشان دهنده آن است که بازدیدکنندگان به وب سایت شما علاقه بیشتری نشان داده و تمایل بیشتری برای مشاهده سایر بخش های وب سایت شما دارند. در این مقاله قصد داریم 10 راهکاری که به شما در پائین آوردن میزان Bounce-Rate کمک می کند را ارائه دهیم.

آیا Bounce-Rate بالا همیشه بد است؟

در یک کلمه می توان گفت خیر. میزان Bounce-Rate کاملاً بستگی به نوع وب سایت شما دارد. مثالی میزنیم، سایت WikiPedia را در نظر بگیرید، شما با جستجو یک موضوع در گوگل، معمولاً اولین وب سایتی که با آن مواجه می شوید Wikipedia است، شما وارد سایت شده و معمولاً با مطالعه بخشی از توضیحات از آن خارج می شوید.

10 روش برای کاهش نرخ فرار از وبسایت به زبان بسیار ساده

به همین دلیل در صورتی که در وب سایت Alexa، میزان Bounce-Rate ویکیپدیا را مشاهده کنید بین 55 تا 60 درصد است، اما سایتی مثل گوگل، شما به محض وارد شدن به آن، عبارتی را جستجو می کنید، وارد صفحه جستجو شده و سپس وارد وب سایت مورد نظر خود از طریق نتایج جستجو می شوید، یعنی در بیشتر مواقع شما بیش از یک صفحه را در گوگل باز می کنید، به همین دلیل Bounce-Rate گوگل معمولاً بین 20 تا 25 درصد است. پس به خاطر داشته باشید، Bounce-Rate ارتباط مستقیمی با موضوع فعالیت سایت شما دارد و نیازی نیست که حتماً یک وب سایت دارای Bounce-Rate پائینی باشد.

10 روش برای کاهش نرخ فرار از وبسایت به زبان بسیار ساده

چگونه Bounce-Rate سایت خود را کاهش دهیم؟

هدف اصلی ما از این مقاله، ارائه راهکارهایی است که به شما کمک کند تا میزان Bounce-Rate سایت خود را کاهش دهید. در ادامه به بررسی 10 راهکار مختلف خواهیم پرداخت:

1. سرعت بارگذاری صفحات وب سایت خود را افزایش دهید

یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود بازدیدکنندگان سایتی را به سرعت ترک کنند، سرعت بارگذاری صفحات وب سایت است. هر چقدر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما بیشتر باشد، کاربر تمایل بیشتری برای حضور در وب سایت شما خواهد داشت. بهترین زمان برای بارگذاری صفحه یک وب سایت، بین 2 الی 3 ثانیه است. یعنی کاربر بیش از این مدت زمان نباید منتظر باشد تا صفحه وب سایت شما برای او آماده شود. راهکار های زیادی برای بالا بردن سرعت بارگذاری صفحات وب سایت وجود دارد:

  1. طراحی بانک اطلاعاتی وب سایت به صورت بهینه جهت تسریع در بازیابی اطلاعات از بانک
  2. استفاده از تصاویر بهینه شده برای نمایش در مرورگر کاربر
  3. استفاده از قابلیت sprite-image در زمان طراحی وب سایت برای ادغام چندین تصویر در یک عکس
  4. کاهش تعداد درخواست های ارسال شده به سرور وب سایت برای بارگذاری تصاویر، فایل های css و همچنین فایل javascript

2. ارائه تمامی اطلاعاتی که بازدید کننده به آن ها نیاز دارد

این موضوع بیشتر در مورد وب سایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند کاربرد دارد. اجازه بدید مثالی بزنم، فرض کنید که شما وب سایتی دارید که اطلاعات هتل های نقاط مختلف را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. شما می توانید با ارائه اطلاعاتی در مورد تورهای موجود برای هتل، ارائه گالری تصاویر از بخش های مختلف هتل، اطلاعات در مورد شهری که هتل در آن قرار دارد و ... کاربر را به مشاهده بخش های مختلف در رابطه با موضوعی که به دنبال آن است ترغیب کنید.

3. پرهیز از popup ها و تبلیغات آزار دهنده

یکی از مشکلاتی که اکثر وب سایت های داخلی با آن ها سر و کار دارند نمایش popup و تبلیغات با باز کردن هر صفحه است. به شخصه زمانی که وب سایتی را باز می کنم و بلافاصله با صفحه popup مواجه می شوم یا با کلیک کردن بر روی هر لینک یک popup جدید باز می شود ترجیه می دهم بلافاصله آن وب سایت را ترک کنم. به بازدید کننده خود اهمیت دهید، نمایش تبلیغات زیاد احساس سوء استفاده از بازدید کننده را ایجاد می کند.

4. عدم نمایش لینک های نامرتبط

خیلی وقت ها به دنبال موضوعی می گردیم و وارد وب سایتی می شویم، اما بعد از باگذاری وب سایت با مطالبی غیر از موضوعی که به دنبال آن هستیم مواجه می شویم، این موضوع به شدت بر روی بازدیدکننده تاثیر گذاشته و باعث می شود که به سرعت وب سایت شما را ترک کند. بازدیدکننده می بایست وارد صفحه ای شود که متناسب با موضوعی است که در ذهن دارد.

5. طراحی وب سایت

یکی از موضوعاتی که به شدت باعث ماندگاری بازدیدکنندگان در وب سایت شما می شود، طراحی سایت شما است. داشتن طراحی زیبا و البته سبک که باعث سرع شدن بارگذاری صفحات شما شود، کاربر را ماندگار خواهد کرد. انتخاب رنگ های متناسب با موضوع فعالیت سایت شما، نحوه چیدمان بخش های مختلف سایت، در دسترس بودن مطالب و ... همگی باعث کاهش Bounce-Rate سایت شما می شود.

6. طراحی مبتنی بر موبایل

سایت شما حتماً می بایست برای موبایل بهینه شده باشد، اصطلاحاً می گویند که سایت به صورت Responsive یا واکنشگرا طراحی شده است. مطمئن باشید که سایت شما از موبایل هم بازدیدکننده دارد و برای کاربر بسیار مهم است که بتواند در انواع دستگاه های مختلف مانند موبایل، تبلت و PC سایت شما را مشاهده کند.

7. امکان جستجو در سایت

زمانی که بازدید کننده ای وارد وب سایت شما می شود، بسیار مهم است که بتواند در میان مطالب سایت شما جستجو کند. حتماً یک کادر جستجو در قسمتی از وب سایت که در دید بازدیدکننده باشد در نظر بگیرید، می توانید از مکانیزم جستجوی گوگل استفاده کرده یا در خود وب سایت قابلیت جستجو را پیاده سازی کنید، اما حتماً وب سایت شما جستجو داشته باشد.

8. نمایش مطالب مرتبط

در قسمتی از صفحه، مطالب مرتبط را نمایش دهید. قرار دادن این قسمت در وب سایت، نشان می دهد که وب سایت شما شامل بخش های دیگری مبتنی بر موضوع مورد نظر بازدیدکنندگان وجود دارد. مطالب را به همراه تصاویر ارائه دهید تا کاربر به راحتی بتواند به این قسمت دسترسی داشته باشد.

9. نمایش مطالب با بیشترین بازدید و بیشترین نظر

یکی از قابلیت هایی که می تواند بازدیدکنندگان را به مشاهده سایر بخش های وب سایت شما ترغیب کند، نمایش مطالب با بیشترین بازدید و بیشترین نظر است. معمولاً بازدیدکنندگان علاقه زیادی به خواندن نظرات سایر افراد در مورد یک موضوع دارند و شما می توانید از موضوع برای ترغیب آن ها به گشت و گذار در وب سایتتان استفاده کنید.

10. باز لینک های خارجی در صفحه جدید

تمامی لینک هایی که از وب سایت شما به سایر وب سایت ها داده می شود می بایست در یک صفحه جدید باز شوند. بازدیدکننده شما نباید به راحتی سایت شما را ترک کند و در صورتی که کاربر را به سایت دیگری هدایت می کنید، حتماً لینک های مربوطه در صفحه جدید باز شوند تا کاربر سایت شما را ترک نکند.

در این مطلب سعی کردیم به 10 راهکار مختلف که به پائین آوردن میزان Bounce-Rate یک وب سایت کمک می کند اشاره کنیم. دوستان می توانند در صورتی که نکته ای به ذهنشان می رسد را در ادامه مطلب به صورت کامنت درج کنند. امیدوارم که این مطلب مورد توجه دوستان عزیز قرار گرفته باشد.  توسینسو باشید


حسین احمدی
حسین احمدی

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

حسین احمدی ، بنیانگذار TOSINSO ، توسعه دهنده وب و برنامه نویس ، بیش از 12 سال سابقه فعالیت حرفه ای در سطح کلان ، مشاور ، مدیر پروژه و مدرس نهادهای مالی و اعتباری ، تخصص در پلتفرم دات نت و زبان سی شارپ ، طراحی و توسعه وب ، امنیت نرم افزار ، تحلیل سیستم های اطلاعاتی و داده کاوی ...

نظرات