محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش تشخیص ترافیک جعلی یک وب سایت به زبان ساده

چگونه متوجه شویم یک وب سایت ترافیک واقعی دارد؟ چگونه جعلی بودن ترافیک یک وب سایت را بررسی کنیم؟ این روزها در دنیای مجازی رتبه و رنکینگ وب سایت الکسا به عنوان یک معیار کیفیتی در نظر گرفته می شود ، چه بخواهیم و چه نخواهیم ، چه قبول کنیم و چه قبول نکنیم این وب سایت در حال حاضر با توجه به ضعف های عمده ای که دارد حداقل موارد لازم جهت مشاهده کیفیت یک وب سایت را به ما ارائه می دهد ، در گذشته روشهای دور زدن این مکانیزم و سوء استفاده از ابزارهایی که ارائه می شدند امکان تقلب های زیاد و تغییرات ناگهانی زیاد در رتبه بندی این وب سایت را می دادند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما امروزه با توجه به تغییر رویکرد رتبه بندی وب سایت ها توسط الکسا و اضافه شدن بسیاری از پارامترهای کنترلی و نظارتی تقلب به حداقل رسیده است چنانچه تقریبا محاسبه رتبه بر اساس داشتن Alexa toolbar یا Alexa Widget در وب سایت ها دیگر چندان تاثیری در تغییر دادن رتبه وب سایت ها در این وب سایت ها ندارد اما ما هدفمان در این مقاله صرفا الکسا نیست ، صحبت از این است که چگونه می توانیم یک وب سایت را از لحاظ کیفی بررسی کنیم و متوجه شویم که این وب سایت آیا واقعا دارای کیفیت است یا کیفیت را بصورت جعلی و با تبلیغات و سوء استفاده از ابزارهای موجود در ظاهر فقط نشان می دهد.

از الکسا خیلی چیزها میشه فهمید

هر چند که الکسا چندان دقیق نیست اما به هر حال اطلاعاتی در اختیار ما قرار می دهد که می تواند وب سایت های زیادی را با آن تجزیه و تحلیل کرد ، آماد الکسا برای وب سایت هایی که در بین 50 هزار وب سایت برتر دنیا قرار می گیرند تا حدود زیادی قابل استناد است اما برای وب سایت های بالاتر از این رتبه این رتبه بندی چندان دقیق نمی باشد اما برای اینکه متوجه شویم وب سایتی دارای کیفیت لازم است یا خیر ابتدا بایستی بزرگترین پارامتر کیفیت محتوا را در آن خصوص در نظر بگیریم .

در واقع این سئوال را از خودمان بپرسیم که چه مقدار ترافیک از طریق وب سایت گوگل وارد این وب سایت می شود ؟ وب سایت گوگل چیزی نیست که هر کسی بتواند آن را دور بزند یا گول بخورد و اگر کوچکترین مشکلی در خصوص وب سایت های جعلی شناسایی کند آنها را مورد لطف و عنایت خودش قرار می دهد در ادامه نمونه ای از دو وب سایت که در الکسا با هم مقایسه شدند را مشاهده می کنید :

 

نحوه رتبه بندی وب سایت های اینترنتی

خوب ترافیکی که این وب سایت از گوگل دریافت می کند نزدیک به 52 درصد است !!! این یعنی از هر دو جستجو تقریبا یکی از این جستجوها از طریق موتور جستجوی گوگل وارد وب سایت می شود و این برای یک وب سایت که در لیست 50 هزار وب سایت باشد یک آمار بسیار عالی محسوب می شود ، هر چند الزامی ندارد که ترافیک گوگل صرفا از طریق موتور جستجو باشد و این مورد هم ممکن است ساختگی باشد .

شما می توانید با پرداخت مبالغی برای تبلیغات در گوگل بصورت Google Ads باعث ورود ترافیک به وب سایت خودتان شوید ، بصورت متوسط داشتن بیش از 30 درصد ترافیک از وب سایت گوگل در الکسا یک پارامتر بسیار قابل اتکای کیفی در خصوص وب سایت می باشد و یعنی کاربران با جستجو و پیدا کردن محتوای سالم وارد وب سایت می شوند. از طرفی آمار وب سایت الکسا در خصوص وب سایت دیگری را در ادامه مشاهده می کنید :

 

رتبه بندی وب سایت های ایرانی

خوب وب سایت بالا فقط 17 درصد ترافیک خودش را از موتور جستجوی گوگل دریافت می کند ، در ضمن این وب سایت برای اینکه بتواند بازدیدهای بیشتری دریافت کند صرفا از مکانیزم تبلیغاتی صرف استفاده می کند ، وب سایت های anetwork و sabavision و p30download ترافیکی که به سمت این وب سایت هدایت می کنند را مشخصا تبلیغاتی می کنند ، تبلیغات به خودی خود بد نیست اما زمانیکه صحبت از کیفیت می شود کیفیت تبلیغاتی نیست ، کیفیت درک کردنی است .

اینکه ما با ایجاد کمپین های تبلیغاتی صرفا بخواهیم بگوییم که رنکینگ بالای وب سایت الکسا را داریم دلیلی بر بالا بودن کیفیت و محتوای وب سایت ما نیست ، تبلیغات خوب است اما تبلیغات نباید به حالت اسپم باشد به شکلی که به هر روشی بخواهیم به سمت وب سایت ترافیک ایجاد کنیم ، تبلیغات زمانی لازم است که شما می خواهید کیفیت خودتان را به دیگران معرفی کنید در غیر اینصورت اگر کیفیت نداشته باشید کاربران از وب سایت شما دور می شوند و شما هزینه های تبلیغاتی خودتان را ماه به ماه باید بیشتر کنید .

اینکار از نظر مالکین این وب سایت ها تبلیغات محسوب می شود اما به عنوان یک ITPRO بدانید که اینکار برای وب سایت های معتبر صرفا سم است و مرگ تدریجی را در بر دارد ، وقتی کاربری وارد وب سایت شما شود با تبلیغات و چیزی که کیفیت آن را تبلیغ کرده اید را به دست نیاورد قطعا دیگر به سمت وب سایت شما نخواهد آمد. پارامتر دیگری که کیفیت وب سایت را در الکسا مشخص می کند Search Visit است یعنی اینکه چه مقدار جستجو و نتیجه از طریق موتورهای جستجو به سمت وب سایت شما می آیند که باز هم دو نمونه وب سایتی که در بالا عنوان کردیم را به شما نمایش می دهیم :

 

نحوه رتبه بندی وب سایت ها در ایران

همانطور که مشاهده می کنید وب سایت اول تنها 5 درصد و وب سایت دوم بیش از 35 درصد ترافیک خود را از طریق جستجو در موتورهای جستجو بدست می آورد و این یعنی وب سایت اول صرفا با تبلیغات ترافیک وب سایت خودش را بالا برده است و فاقد کیفیت فنی و محتوای قابل استناد در موتورهای جستجو می باشد ، اما جالب است بدانید که الکسا کاری با این سطح کیفیت ندارد ، برای الکسا فرقی ندارد که شما ترافیک را از موتورهای جستجو در یافت کنید یا از تبلیغات صرف و رتبه بندی خودش را صرفا بر اساس تعداد بازدیدها انجام می دهد .

این بازدیدها می تواند با پرداخت هزینه های تبلیغاتی انجام شود و یا با داشتن محتوای کیفی و کشاندن کاربران از موتورهای جستجو به وب سایت مورد نظر ، در دو مثال بالا وب سایت دوم که صرفا از روشهای تبلیغاتی صرف استفاده می کند رتبه ای تقریبا 150 در ایران داشته و وب سایتی که صرفا ترافیک واقعی از موتورهای جستجو دارد و تبلیغاتی هم ندارد دارای رتبه نزدیک به 200 در ایران هستند ، این رتبه بندی صرفا بر اساس بازدید است اما اینکه بازدید از چه طریقی وارد می شود ، کاربر چقدر در وب سایت می ماند و ... به الکسا مربوط نمی شود. برای بررسی کیفیت وب سایت ها عوامل مختلفی موثر هستند که مهمترین های آنها موارد گفته شده و البته درک خود کاربر و احساس کاربر بعد از وارد شدن به محیط وب سایت است . اگر در این خصوص سئوالی دارید خوشحال می شویم که در ادامه مطلب به سئوالاتتان پاسخ بدهیم . توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات