حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

نرخ فرار از سایت چیست؟ بررسی مفهوم Bounce Rate در سئو

Bounce Rate چیست؟ نرخ پرش چیست؟ درصد فرار از سایت چیست؟ مفهوم بانس ریت یا به انگلیسی Bounce Rate است.که اغلب متخصصین سئو با این واژه و نحوه ی کاربردش آشنایی دارند و سعی می کنند که در بهینه کردن صفحات یک وبسایت از آن بهره ببرند.بنابراین اگر شما هم قصد دارید با این مفهوم آشنا شوید و ببینید که چه تاثیری بر سئو دارد در ادامه ی این مقاله با ITPRO همراه باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
نرخ پرش از سایت چیست؟

نرخ پرش یـا (Bounce Rate) چیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل از آن داشته باشیم می توانیم این طور بگوییم که : درصد خروج یا نرخ پرش برابر با تعداد بازدیدکنندگانی است که بدون مشاهده ی سایر صفحات سایت شما و تنها با بازدید از یک صفحه از سایت خارج می شوند.این تعداد یا درصد در نرخ پرش یا همان Bounce Rate سایت تاثیرگذار اند.نرخ پرش به طور کلی مفهوم و واژه ی ساده ای است ولی به حدنصاب رساندن آن برای یک وبسایت بسیار دشوار است.عوامل بسیار زیادی سبب می شود که سایت بانس ریت یا نرخ پرش مناسبی نداشته باشد .

برای مثال نحوه ی پاراگراف بندی آن ، لینک سازی های داخلی و یا برچسب های آن و.... البته بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند تنها میزان و تعداد بازدید کنندگان از یک وبسایت هستند که در سئوی سایت اثرگذارند درصورتی که هرچقدر میزان بازدید بالا باشد ولی بانس ریت خوب نباشد یعنی اینکه شما در تبدیل کردن مخاطبان به کاربران همیشگی سایتتان و حتی تبدیل کردن آنها به مشتری عملکرد ضعیفی داشته اید.بنابراین بهتر است که متخصصان سئو برروی این مفهوم بیشتر کار کنند تا نتیجه بخش باشد.نرخ پرش به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد مانند:

  • صنعت : بستگی دارد که شما در چه زمینه ای کار می کنید یا خدمات ارائه می دهید و باتوجه به آن میزان طرفداران و جستجوگران اینترنتی نیز متفاوت است.مثلا اگر از مدیرانی هستید که فروشگاه اینترنتی یا وبسایت سرویس دهنده غذا و فست فود یا نه ارائه دهنده ی اینترنت هستید خب قطعا طرفداران و جستجوگران اینترنتی بیشتری دارید چرا که روزانه تعداد بسیاری از افراد برای مواردی که گفته شد در موتورهای جستجو سرچ می کنند پس یک عامل تاثیرگذار صنعت کارشماست که به چه میزان جستجو می شوید.
  • اعتبار برند : یک عامل دیگر در نرخ پرش اعتبار برند شماست.به همین دلیل است که امروزه افراد هر کسب و کاری را که راه اندازی می کنند سعی در اعتبار بخشیدن به آن و برندسازی دارند. اختبار برند سبب می شود بیشتر برند شما را سرچ کنند و پس از ورود به سایت شما از خدمات و محصولات دیدن کنند.واین سبب کاهش چشمگیر نرخ پرش از سایت می شود.
  • نوع سایت : نوع سایت نیز در نرخ پرش موثر است.شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد سایتی شوید و درهمان ابتدا بادیدن ظاهر نامناسب طراحی و پاراگراف بندی های متن که خوانا نیستند سایت را ترک کنیدچراکه در آن لحظه کاربر به این فکر می کند که قطعا مطلب مناسب و به درد بخوری در این سایت پیدا نخواهم کرد.(شنیدید که میگن آدما عقلشون به چشمشونه!!؟ همینجا درباره ی ظاهر سایت صدق میکنه) هرچقدر هم که متن پر محتوایی داشته باشید ولی سایت ظاهر مناسبی نداشته باشد کاربران سایت را ترک خواهند کرد و نرخ پرش بالایی خواهید داشت.
  • هدف کاربران : خب استفاده درست از کلمات کلیدی سبب میشود که تا حدودی هدف کاربران قرار گیرید.به همین دلیل است که گفته میشود نیاز کاربران را برطرف کنید چراکه پرواضح است که وقتی بازدید کننده ای وارد سایت شما میشه و وی کلمه ی مثلا قاب آیفون را سرچ کرده ولی با محصول دیگری چون قوری و فنجان مواجه میشود بلافاصله از سایت خارج میشود و این یک امتیاز منفی برای نرخ پرش سایت شماست.پس سعی کنید که اهداف کاربران را درنظر بگیرید نه اینکه با فریب دادنشان آنها را به سایت بکشانید.چرا که در سایت های فروشگاهی تمایل بیشتر کاربران نیز به این شکل است که محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه کنند و اگر این امکان را برایشان فراهم نکنید تا در سایت بیشتر باقی بمانند نرخ پرش بالایی خواهید داشت.

و بسیاری از عوامل دیگر که در نرخ پرش تاثیرگذار هستند.البته این نکته را هم بگویم که گوگل به دارندگان سایت این طور گفته که : من (گوگل) با کسانی خوب هستم که نیاز کاربران را برطرف می کنند و محتوای مفیدی برای کاربران تولید می کنند.نحوه ی محاسبه ی نرخ پرش نیز برای یک سایت به صورت زیر است :

وب سایت توسینسو

چگونه نرخ پرش یا (Bounce Rate) را کاهش دهیم؟

به ترتیب به 14 روش کاربردی در جهت کاهش نرخ پرش از سایت و بهبود سازی و بهینه کردن آن می پردازیم:

  1. جستجوی مناسب در سایت و نمایش صحیح نتایج در سایت : اغلب اوقات زمانی که وارد وبسایتی میشویم میبینیم که دارای سرچ باکس هایی هستند که به راحتی می توانیم با تایپ کلمه ی مورد نظرمون به محتوایی در سایت آنها دست پیدا کنیم اما گاهی اوقات این سرچ باکس ها به درستی کار نمی کنند و موجب نارضایتی کاربران میشوند بنابراین سعی کنید این سرچ باکس ها را در سایت قرار دهید تا کاربران صفحات مختلف سایت شما را ببینند و زمان بیشتری را در یک سایت سپری کنند.
  2. وجود پست های مرتبط در مطالب : یکی دیگر از عوامل بهبود بانس ریت یا همان نرخ پرش این است که مطالب مرتبطی با مطلبی که در حال حاضر کاربر آنرا مشاهده می کند در همان صفحه بگذارید تا از آنها نیز بازدید کند.
  3. لینک سازی های داخلی مناسب : گاهی اوقات افراد مطالب مرتبط با یک مطلب را در صفحه نمایش نمی دهند اما در عوض لینک سازی داخلی مناسبی انجام می دهند و با گذاشتن لینک مطالب کاربران را به خواندن شان دعوت می کنند.اگر می خواهید با لینک های داخلی بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنم این مقاله را حتما بخوانید.
  4. از پلاگین توصیه محتوا استفاده کنید : در همین راستا یعنی (دعوت کردن کاربران به مطالب مرتبط) می توانید از پلاگین های توصیه مطلب استفاده کنید که هنگام خروج از صفحه ظاهر شوند و نظر کاربران را برای خروج تغییر دهند.این عوامل در کاهش نرخ بانس ریت بسیار موثر است.
  5. UI / UX قوی : UI یا همان (User Interface) به معنی رابط کاربری یا دیزاین ظاهری وبسایت است که هر چقدر بیشتر برای بازدیدکنندگان جذابیت داشته باشد آنها را بیشتر به سمت مشاهده کردن سایر صفحات سایت شما ترغیب می کند بنابراین سعی کنید از توسعه دهندگان فرانت اند خوب برای سایت بهره بگیرید. UX یا (User Experiance) یعنی تجربه کاربری که کاربر باید از اینکه صفحات مختلف سایت شما را دیدن می کند لذت ببرد و تجربه خوبی داشته باشد.
  6. سرعت بارگذاری مناسب و عدم قطعی سایت : از عوامل بسیار بسیار مهم در نرخ پرش از سایت محسوب می شود که گاها انقدر بعضی از سایت ها دیر لود می شوند که حوصله ی کاربر را سر می برند و بازدید کننده را خسته می کنند به عنوان متخصص سئو این موضوع را بررسی کنید و از مدیران سایت بخواهید که نسبت به سرعت سایت استراتژی های موثری را به کار بگیرند.(بعضی اوقات عواملی چون استفاده بیش از حد از تصاویر این مشکل را بوجود می آورد و یا....)
  7. محتوا و خدمات رسانی عالی : حتما شما هم این جمله را شنیده اید که می گویند محتوا پادشاه است (البته درباره ی مشتری هم صدق می کند).محتوای خوب و کاربردی و مفید است که سبب می شود بازدید کننده به سایت علاقه مند شود و به آن اعتماد کند بنابراین همیشه سایت را با مطالب پر محتوا و کاربردی پوشش دهید تا کاربران استفاده کنند.این عامل درنرخ پرش بسیار کارساز است چراکه اگر مطلبی برای بازدیدکننده مفید باشد با سرچ کردن مطلبی دیگر در سایت شما زمان بیشتری در وب باقی می ماند.همچنین سعی کنید مطالب باکیفیت و طولانی تولید کنید تا مخاطب زمان بیشتری را برای مطالعه آن بگذارد.
  8. ایجاد Landing Page های مناسب : معمولا این صفحات فرود صفحات هدف شما هستند که می توانید با یک طراحی مناسب و قرار دادن آنها در مکان مناسب نرخ پرش سایت را کاهش دهید.
  9. قراردادن نظرسنجی در سایت : هرچند وقت یکبار در سایت نظرسنجی قرار دهید تا کاربران بتوانند مشکلات سایت را با شما در میان بگذارند به این صورت راحت تر می توانید مشکلات سایتتان را بررسی کنید و همچنین نیاز کاربران را برطرف سازید و تجربه کاربری خوبی برایشان فراهم آورید.
  10. پست های طولانی را به فصل تغییر دهید : می توانید آن دسته از پست هایی را که بسیار طولانی هستند به چند بخش تقسیم کنید تا کاربران با خواندن یک بخش ازآن بخش های دیگر را نیز جستجو و مطالعه کنند به این صورت نیز بانس ریت کاهش می یابد.
  11. سایت با تمامی مرورگرها سازگار باشد : سایت را به گونه ای طراحی کنید که با تمامی مرورگر ها سازگار باشد و به درستی نمایش داده شود.
  12. لینک های خراب و شکسته را کاهش دهید : به عنوان یک متخصص سئو لینک های خراب و شکسته را کاهش دهید و سعی کنید که در صورت امکان یا آنها را با سایر لینک ها تعویض و یا حذف کنید.
  13. متن خوانا باشد : در قسمت های قبلی این مقاله توضیح دادم که ظاهر وبسایت و نحوه ی نمایش متن چقدر در کاهش Bounce Rate تاثیرگذار است بنابراین سعی کنید فاصله ی بین پاراگراف ها را رعایت کنید و متن بدون غلط و خوانا باشد (یعنی فونت مناسبی را انتخاب کنید).
  14. صفحات ERROR 404 مفید واقع شود : ممکن است گاهی اوقات کاربران در سایت شما با صفحات ارور404 مواجه شوند از این رو بهتر است این صفحات را به صورت مناسب طراحی و بهینه سازی کنید تا حس بدی در کاربران ایجاد نکند و آنها امکان سرچ مجدد داشته باشند این عامل نیز بسیار موثر است از این رو می توانید به مثالی دراین راستا در تصویر زیر دقت کنید که یک صفحه ی ارور404 کاربردی را برای مخاطبان فراهم آورده است.
useful 404 error page

امیدوارم که در این مقاله به خوبی و به طور کامل با مفهوم بانس ریت و چگونگی تاثیر آن در سئو آشنا شده باشید و اگر مقاله برایتان مفید بود آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان نیز استفاده کنند.در ادامه ی این گروه مطلب با آیتی پرو همراه باشید. توسینسو باشـید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات