حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

نرخ تبدیل در وب چیست؟ بررسی مفهوم Convertion Rate در سئو

نرخ تبدیل چیست؟ Convertation Rate در وب به چه معناست؟ چگونه نرخ تبدیل را بالا ببریم؟ بحث امروز در رابطه با بهینه سازی نرخ تبدیل است.در این مقاله به چیستی و تعریف کلی Conversion Rate ، اهمیت آن در سئو و عوامل وابسته به آن و در نهایت اینکه چگونه می توانیم آنرا بهبود ببخشیم صحبت میکنیم بنابراین پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
نرخ تبدیل یا conversion rate optimization

نرخ تبدیل یـا (Conversion Rate) چیست؟

منظور از نرخ تبدیل ، همان نرخ تبدیل فروش است که به زبان لاتین Conversion Rate Optimization یا به آن به اختصار CRO نیز می گویند. عموما نرخ تبدیل را بهینه سازی میکنند.امروزه همان طور که مستحضرید افراد بسیار زیادی به سمت کسب و کارهای اینترنتی و تحت وب روی آورده اند که می توان آنرا یک انقلاب در ایجاد کسب و کارها برشمرد که عموم افراد یا حداقل می توان گفت بیشتر آنان به ویژه جوانان به کسب و کارهای اینترنتی بیشتر از کسب وکارهای سنتی علاقه مند هستند و دلیل آن نیز پیشرفت چشمگیر ارتباطات و دنیای شبکه در این چندسال گذشته است.

زمانیکه شما صاحب کسب و کاری می شوید قطعا علاوه بر اهمیت دادن به بعد معنوی آن کسب و کار که همان (حمایت از مشتری و خدمات پس از فروش و کمک رسانی به آنها است و...) به بعد مادی و سود آوری آن نیز توجه دارید. که در همین راستا نرخ تبدیل معنا می یابد نرخ تبدیل برای کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد تا آنها بتوانند مشتریان هدف خود را شناسایی کنند و به آنها خدمات ارائه دهند.تا به اینجا هنوز هیچ تعریفی از نرخ تبدیل نگفته ایم اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل از آن داشته باشیم باید این طور بگوییم که : فرآیند یا مراحلی که طی آن بازدیدکنندگان سایت شما دقیقا همان کاری را انجام می دهند که شما از آنها می خواهید و در واقع به مشتریان دائمی شما تبدیل می شوند.

که البته هر سایتی نرخ تبدیل های متفاوتی دارد چراکه هدف های متفاوتی دارد برای مثال هدف یک وبسایت این است که بازدیدکنندگان در آن اکانت ایجاد کنند یا آموزش دهند یا پست مهمان بگذارند یا خرید کنند و... بنابراین کسب و کارهای متفاوت هدف های متفاوتی نیز دارند که باتوجه به آن دوست دارند بازدیدکنندگان دقیقا همان کاری را انجام دهند که آنها می خواهند.پس سعی کنید ابتدا هدف تان را از راه اندازی وبسایت مشخص کنید.البته این مفهوم بی ربط با مقاله قیف بازاریابی نیست که در آنجا نیز دقیقا نحوه ی طراحی قیف هایی که درنهایت بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل میکرد توضیح دادیم بنابراین اگر دوست دارید در این راستا علاوه بر مفهوم نرخ تبدیل با قیف بازاریابی هم آشنا شوید پیشنهاد میکنم که حتما مقاله Marketing Funnel را مطالعه کنید.

conversion rate optimization

نرخ تبدیل به چه عواملی بستگی دارد؟

نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که به بررسی آنها می پردازیم:

  • موضوع سایت : از عوامل مهم محسوب می شود که مرحله ی اول در جذب ترافیک به سمت سایت در سئو محسوب می شود.هرچقدر که بیشتر محتوایی با کیفیت و جذاب متناسب با نیاز کاربران تولید کنید بیشتر در موتورهای جستجو دیده خواهید شد.
  • مبالغی که مشتریان پرداخت می کنند : یک عامل تاثیرگذار دیگرنیز میزان قیمت ها در یک وبسایت است . اینکه مشتریان چقدر باید به صورت آنلاین پرداخت کنند تا از محصول و یا خدماتی بهره مند شوند هرچقدر که این مقدار کمتر باشد میزان ریسک کردن افراد برای خرید بیشتر است و هرچقدر که قیمت ها بالاتر باشد میزان ریسک بازدیدکنندگان کمتر است مگر اینکه وبسایت شما برند باشد و یا از اعتبار بسیار بالایی برخوردار باشد.
  • معتبر و یا قدیمی بودن سایت : اگر شما یک برند باشید ، در میان سایر کسب و کار ها زبانزد باشید و عموم افراد در یک جامعه شما را بشناسند امکان اینکه بازدیدکنندگان بیشتری در سایت شما به مشتری تبدیل شود بیشتر خواهد بود.افراد به قدمت یک سایت نیز توجه دارند و خیلی دیر به کسب وکار های نوپا اعتماد می کنند.
  • ظاهر وبسایت : این عامل نیز در بهینه سازی نرخ تبدیل اثرگذار خواهد بود به ویژه اینکه افراد به ظاهر وبسایت شما ، امکاناتی که دارد و خدماتی که دارید و همچنین تیم کاری شما اهمیت بسیاری می دهند و بنابراین سعی کنید ظاهر وبسایت کاربر پسند باشد.
  • تجربه کاربری سایت : هیچ کسی دوست ندارد وقتی وارد یک وبسایت می شود گیج و سردرگم شود.بنابراین سعی کنید که با تحلیل و بررسی رفتار کاربران و بازدیدکنندگان سایت تان تجربه کاربری ایده آلی را برایشان فراهم کنید.و آنها به راحتی بتوانند در سایت شما سفر کنند و حتی خرید کردن از سایت نیز برای آنان دشوار نباشد.درواقع به زبانی ساده تر جلوی پای بازدیدکنندگان برای خرید کردن سنگ نیاندازید.^__^
  • نام دامنه سایت : این عامل شاید خیلی در بهینه سازی نرخ تبدیل موثر نباشد ولی انقدری تاثیر دارد که یک بازید کننده متوجه شود که آیا نام برند شما جعلی است یا خیر و یا اعتبار و قدمت سایت را بسنجند.
  • نزدیک بودن : اگر از مدیرانی هستید که برای شرکت و یا دفتر کاری خود وبسایت راه اندازی کرده اید باید بگویم که میزان نزدیک بودن محل کار شما با محلی که بازدیدکننده در آن حضور دارد بسیار موثر است و به همین دلیل است که خیلی از کسب و کارها ابتدا به سئوی محلی می پردازند تا اطرافیان خود را با خدماتشان آشنا کنند.
  • ارزش پیشنهادی : یکی از عواملی که در نرخ تبدیل در فروش موثر است ارزش پیشنهادی سایت شماست که زمانیکه شما در طی این فرآیند از کاربر می خواهید که اقدامی را انجام دهد به چه دلیل به وی پیشنهاد میدهید؟ برای چه باید به حرف شما گوش کند و روی دکمه ای کلیک کند یا خرید کند؟ خدمات یا کالای شما چه ویژگی دارد که آن را از دیگر خدمات مشابه متمایز می سازد؟ بنابراین تمام این ها را زمانیکه به بازدیدکننده پیشنهاد می دهید باید ذکر کنید.
  • جایگاه سایت در موتور جستجو : هرچقدر در سئو موفقیت بیشتری کسب کنید نرخ تبدیل شما نیز بیشتر خواهد بود.و اگر در صفحه ی اول نتایج قرار بگیرید این امکان بیشتر است که بازدیدکنندگان به سایت شما اعتماد کنند و از خدماتتان بهره مند شوند.
  • وضوح : عامل تاثیرگذار دیگری که بی شک در اهداف شما موثر است. اگر دکمه ای تحت عنوان خرید یا آموزش یا ثبت نام و...در سایت شما وجود دارد باید به وضوح برای بازدیدکننده نیز مشخص باشد و مکان مناسبی در سایت قرار گیرد.درواقع همه چیز باید برای بازدیدکننده مشخص باشد حتی معمولا شخصیت و عنوان کاری شما در دنیای واقعی و رزومه ای که کاربران با خواندن آن بهتر بتوانند با شما و خدمات سایت تان آشنا بشوند و به آن اعتماد کنند بسیار اهمیت دارد.

چگونه نرخ تبدیل را بهبود ببخشیم؟

عواملی که گفته شد همگی در بهینه سازی نرخ تبدیل و تبدیل بازدیدکننده به مشتری تاثیرگذارند.اما به یاد داشته باشید که برای بهبود بهتر نرخ تبدیل باید به موارد مهم دیگری نیز توجه کنید که به اختصار آنها را ذکر می کنیم و بدانید که کسب و کارهای مختلف موارد مختلفی را نیز برای بهبود نرخ تبدیل می طلبند و همه با هم یکسان نیستند این موارد که گفته می شود بیشتر کاربردی هستند نه اینکه لزوما نرخ تبدیل شما را افزایش دهند :

  1. فراخوان به عمل (Call To Action)
  2. محتوای بصری و گرافیکی
  3. تجربه کاربری
  4. وضعیت سئو وب
  5. تجزیه و تحلیل سایت
  6. آنالیز چشمی سایت و کاربران
  7. روانشناسی وب
  8. نظرسنجی از کاربران
  9. آزمایش تقسیم A/B
  10. سایر استراتژی ها و...

امیدوارم که با خواندن این مقاله با مفهوم نرخ تبدیل در سئو به خوبی آشنا شده باشید و در راستای بهبود فروش و جذب ترافیک و مشتری استراتژی های موثری را نیز به کار بگیرید.اگر این مقاله براتون مفید واقع شد حتما آنرا به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان هم استفاده کنند. تویسنسو باشیـــد.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات