حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

وب دایرکتوری چیست؟ بررسی مفهوم Web Directory در سئو

وب دایرکتوری چیست؟ Web Directory چیست؟ در این مقاله قصد دارم شما را با مفهوم وب دایرکتوری یا به انگلیسی Web Directory آشنا کنم. و اگر دوست دارید که بیشتر درباره ی این مفهوم بدانید پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب دایرکتوری چیست؟

وب دایرکتوری یـا (Web Directory) چیست؟

اجازه بدید قبل از اینکه تعریفی از این مفهوم داشته باشیم به معانی و مفاهیم اصلی لغات نگاه کنیم. خب کلمه ی Direct که به معنی هدایت کردن است و واژه ی Directory هم که از ریشه ی همین لغت است به معنی راهنما یا فهرست می باشد.اگر توجه کرده باشید معانی این دو کلمه بسیار به یکدیگر نزدیک است : راهنما هدایت و راهنمایی میکند دیگه درسته ؟؟ بنابراین وب دایرکتوری نیز به معنی فهرست وب ها یا راهنمایی برای وب ها می باشد.

بگذارید با یک مثال ساده تر توضیح بدهم.همه ی شما قطعا در کامپیوتر خود درایوهای C یا D را دیده اید خب در هر یک از این درایو ها فولدرهایی وجود دارد و در همه ی این فولدرها نیز فایل هایی وجود دارد بنابراین انگار که شما تمامی فایل هایتان را در سیستم خود دسته بندی کرده اید که اصطلاحا به آن پوشه بندی نیز می گویند.زمانیکه شما در قسمت سرچ کامپیوتر خود پوشه ای را جستجو میکنید و در واقع به دنبال نام آن هستید مسیری برای شما نمایش داده می شود. مثلا : document folder1 file2 . این آدرسی رو هم که اینجا نوشتم به صورت کلی است برای اینکه متوجه بشید چگونه از طرف سیستم برای پیدا کردن یک فایل راهنمایی می شوید و ممکن است که مدلهای مختلف رو برای راهنمایی ببینید.

وب دایرکتوری نیز دقیقا برای موتورهای جستجو همین عملکرد و کارایی را دارد و در واقع موتورهای جستجو را راهنمایی می کند.اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل داشته باشیم : به وبسایت های مرجع و معتبری که وب سایت های گوناگون در سطح اینترنت را در موضوعات کاری مختلف دسته بندی می کنند وب دایرکتوری می گویند.که البته این وبسایت ها ممکن است به صورت دستی یا اتوماتیک عملیات طبقه بندی وبسایت ها را انجام دهند که اگر به صورت دستی یعنی توسط یک فرد این کار صورت گیرد قطعا دقیق تر است تا اینکه به صورت اتوماتیک و توسط رباتها عملیات طبقه بندی انجام شود.

این وبسایت ها که توسط اشخاص ایجاد میشود به دارندگان سایت این امکان را می دهد که آدرس دقیق سایت خود به همراه زمینه های کاری شان را ثبت کنند تا زمانیکه موتورهای جستجو به جستجو می پردازند به راحتی بتوانند لیست این وب دایرکتوری ها را پیدا کنند.برای مثال یک سایتی مثله TOSINSO وبسایت خودش را در یک وب دایرکتوری در زمینه فناوری اطلاعات ثبت میکنه سایت دیگر در حوزه ی ورزش و...

در واقع وب دایرکتوری ها شبیه به یک دایرۀ المعارف یا مرجع عمل می کند که در بر گیرنده ی وبسایت های بسیار با حوزه های کاری متنوع است.انگار که درست شبیه به فولدرهای کامپیوتر شما که پوشه بندی خاص خود را دارند وبسایت ها نیز دسته بندی شده اند. اغلب متخصصین سئو برای اینکه بتوانند بک لینک های مناسبی برای یک سایت ایجاد کنند و یا رتبه بندی را در نتایج موتورهای جستجو بهبود دهند از وب دایرکتوری ها استفاده می کنند.اما ساختار کاری آنها چگونه است؟

همه ی این وب دایرکتوری ها اعم از وبسایتهای فارسی و انگلیسی از sitemap استفاده می کنند تا اسپایدرهای وب راحت تر صفحات وب دایرکتوری ها را بررسی و دسته بندی کنند.این نکته را هم به یاد داشته باشید که دقت اطلاعات طبقه بندی شده در وب دایرکتوری ها بسیار بالاتر از موتورهای جستجو است البته موتورهای جستجو در حال پیشرفت هستند و بهتر و بهتر می شوند ولی این موضوع به این دلیل مطرح است که افراد خود به صورت دستی و با آگاهی کامل اطلاعات وبسایت ها را طبقه بندی می کنند و درصد خطا کمتر است ولی در موتورهای جستجو امکان خطا وجود دارد.

چگونه وب دایرکتوری مناسب انتخاب کنیم؟

به عنوان یک متخصص سئو اگر قصد دارید برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو و یا سریع تر پیدا شدن سایت خود را در وب دایرکتوری ثبت کنید حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ظاهر مناسب : اغلب سایت هایی را انتخاب کنید که ظاهر مناسبی دارند و کاربران را جذب می کنند.
  • ثبت شده در نتایج گوگل : توجه کنید که سایت هایی را برای ثبت لینک به سمت سایت تان انتخاب کنید که در موتورهای جستجو پیدا می شوند و اگر این طور نیست حتما اسپم هستند بهتر است که از آنها به عنوان وب دایرکتوری استفاده نکنید.
  • ارتباط موضوعی : به ارتباطی که یک سایت از لحاظ زمینه کاری با سایت و کسب و کار شما دارد دقت کنید.
  • بروز : توجه کنید که حتما آن سایت آپ تو دیت باشد و محتوای مناسب و بروزی ایجاد کند تا کاربران در آن جریان داشته باشند.
  • و...

درنهایت امیدوارم که درک درستی از این واژه در سئو پیدا کرده باشید و اگر مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شد حتما آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان هم استفاده کنند. TOSINSOباشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات