حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

محتوای تکراری چیست؟ بررسی مفهوم Duplicate Content در سئو

محتوای تکراری در وب سایت چیست؟ مفهوم Duplicate Content در سئو چه اثری دارد؟ خب در این مقاله قصد دارم شما را با واژه ی Duplicate Content آشنا کنم و بررسی کنیم که چطور اصلا محتوای تکراری بوجود می آید موجب چه ضرر هایی به سایت و دارنده ی آن می شود و اینکه بهتر است از چه روش هایی برای جلوگیری از تولید محتوای تکراری استفاده کنیم. امروزه با گسترش و پیشرفت وب جهان گستر یا به اصطلاح خودمان اینترنت همه ی کسب و کارها تقریبا می توان گفت که به سمت اینترنتی شدن روی آورده اند از این رو علاوه بر نمایش محصولات و معرفی خدماتشان به بازدیدکنندگان و کاربران وب استراتژی جدیدی را به کار گرفته اند که این استراتژی همان تولید محتوا است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تولید محتوا در راستای کسب وکارشان به این صورت که اگر وب سایتی خدماتش در راستای فروش موبایل و لپ تاپ است سعی می کند که در کنار ارائه محصولات خود مقالاتی را هم برای معرفی کامل موبایل ها و لپ تاپ ها و مقایسه آنها با یکدیگر و حتی راهنمای خرید برای مشتریان بنویسد. در واقع امروزه هر ثانیه در هر روز و هر تایمی که فکرش را بکنید در دنیا در همه ی شبکه های اجتماعی محتوا تولید می شود که این محتوا فرمت های گوناگونی دارد ممکن است در قالب ویدیو و یا یک عکس یا مقاله و هرچیز دیگری باشد.پیشنهاد میکنم در ادامه این مقاله با ITPRO همراه باشید.

محتوای تکراری یـا Duplicate Content چیست؟

خب همان طور که در مقدمه ی مقاله توضیح دادیم امروزه بحث تولید محتوا به شدت مورد اهمیت قرار گرفته است و از این رو چگونگی تولید آن نیز اهمیت دارد. به طور کلی محتوای تکراری محتوایی است که به صورت مکرر و چندیدن بار در سطح اینترنت تولید و منتشر شده باشد. بسیاری از وبسایت ها هستند که محتوا تولید می کنند اما اغلب آنها یک محتوا را از سایت های دیگر کپی می کنند و به همین سبب است که وقتی شما عبارتی را برای جستجو سرچ می کنید موتورهای جستجو محتوای مرتبط را برای شما فهرست می کنند اما بعد از بازدید از آنها متوجه میشوید که اکثرشان متن ها یا محتوای مشابهی داشتند.اینکه اگر محتوایی تولید می کنید تکراری نباشد بسیار در سئو اهمیت دارد.دلایل زیادی وجود دارد که موجب تولید محتوای تکراری میشود که به بررسی آنها می پردازیم:

  • کپی کردن : وبسایت هایی که از خود هیچ ایده ای ندارند و نمی توانند تشخیص دهند که چه محتوایی بیشتر مورد قبول کاربران و برطرف کننده نیازهای آنان است دست به کپی کردن محتوای سایت های معتبر می زنند.در این میان بعضی ها هستند که متن یا محتوایی را که کپی می کنند با ذکر منبع و یا تولید کننده ی آن انتشار می دهند و در واقع با اجازه ی شخص تولید کننده این کاررا انجام می دهند ولی گروه دیگر افرادی هستند که بدون اجازه محتوایی را کپی پیست کرده و منتشر می کنند.باید بگویم که کپی کردن یک مطلب از سایت های دیگر و قراردادن آنها در سایتتان در نهایت به ضرر رنکینگ سایت شما خواهد بود و در بدترین حالت موجب پنالتی شدن از طرف گوگل می شود.
  • آدرس های تکراری برای یک مطلب : برای مثال ممکن است یک صفحه از سایت شما با دو آدرس متفاوت وجود داشته باشد.این عامل سبب میشود که رباتهای گوگل در زمان ایندکس کردن مطالب دچار مشکل شوند و در نهایت دو صفحه را تکراری در نظر بگیرند.

آدرس اول :

http://website.com/category/keyword

آدرس دوم :

http://website.com/keyword
  • نسخه پرینت و نسخه موبایل : گاهی اوقات نسخه های موبایل یک صفحه وب موجب ایجاد دو نوع آدرس برای یک صفحه می شود و یا کاربران با کلیک بر روی قابلیت پرینت موجب ایجاد آدرس متفاوت برای همان صفحه می شوند که این در نهایت صفحات تکراری با آدرس های متنوع را برای سایت شما رقم می زند بنابراین در حذف کردن این گونه صفحات دقت کنید.
  • عملکرد سیستم مدیریت محتوا : گاهی اوقات سیستم های مدیریت محتوا برای یک سایت نیز موجب ایجاد صفحات تکراری می شوند و این نقص عملکرد در نهایت موجب میشود که گوگل احساس کند شما محتوای تکراری در سایت خود ایجاد کرده اید.برای مثال ممکن است برای صفحه ابتدایی شما دو نوع آدرس ابه شکل زیر ایجاد کند:
نوع اول : http://website.com

نوع دوم : http://website.com/?page1
وب سایت توسینسو
  • استفاده از دامنه های مختلف : گاهی اوقات دارندگان سایت ها تصمیم می گیرند که با دو دامنه فعالیت کنند درصورتی که وجود دو دامنه برای یک سایت موجب ایجاد محتوای تکراری برای سایت و جریمه شدن از جانب گوگل می شود.
  • خطای استفاده از حروف کوچک و بزرگ : به URL های زیر دقت کنید:
URL1 : http://website.com/ simple_Article

URL2 : http://website.com/Simple_article

URL3 : http://website.com/Simple_Article

اگر به کدهای بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که در اولی کلمه article با حرف بزرگ دومی simple با حرف بزرگ لاتین و در سومی هر دو واژه با حروف بزرگ نوشته شده اند.بنابراین ایجاد صفحات تکراری در یک وبسایت با محتوای تکراری و اینگونه ایجاد کردن آدرس برای آنان در سئو بی فایده است و در نهایت موتورهای جستجو هر سه آدرس را اسپم می کنند و تکراری تشخیص می دهند مگر اینکه برای مثال دو آدرس ابتدایی به آدرس سوم اشاره کنند و این کار هم توسط ویژگی "rel = canonical" در هد کد HTML صورت می گیرد.

<link href ="http://www.website.com/Simple_Article/ "rel =canonical" />

با این روش انگار که شما به گوگل تاکید می کنید که صفحه ی مورد نظر شما این صفحه است نه دو صفحه قبل.در این صورت به رنکینگ این صفحه نیز کمک کرده اید و موجب افزایش رتبه آن در فهرست بندی میشود.

  • آدرس هایی با www یا بدون آن : گاهی اوقات وب سایت ها هم با پیشوند www همراه هستند و هم بدون آن در این صورت بهتر است که تنها با یک حالت وجود داشته باشند و یا اگر از دو حالت برای سایت خود استفاده میکنید از Redirect با کد 301 استفاده کنید تا موتورهای جستجو وبسایت اورجینال و اصلی را تشخیص دهند و محتوای تولید شده را تکراری تلقی نکنند.
HTTP/101 301 moved permanently ;
location : http://www.website.com;
die();

به این صورت شما در واقع به گوگل اعلام میکنید که وبسایت اصلی با کدام آدرس است.

  • session ID ها : هر کاربری که از سایت شما بازدید میکند یک session ID مجزا و متفاوت دریافت می کند و این شناسه در سایت ذخیره می شود که موجب ایجاد محتوای تکراری با شناسه های متفاوت میشود.

نکته : توصیه می شود که برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری به صورت ناخودآگاه با استفاده از تگ ربات متا اینکار را انجام دهید.

<head><meta name="robat" content="noindex,follow"/></head>
محتوای جدیددر سئو

محتوای تکراری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

  1. محتوای تکراری سبب می شود که موتورهای جستجو نتوانند درست تشخیص دهند که باید کدام یک از محتوا را نمایش دهند یا حذف نمایند.یا اینکه نمی توانند در ارزیابی صفحات با معیارهای مشخصی همچون انکرتکست ها ، ارزش و اعتبار ،میزان بک لینک ها و... عملکرد صحیحی داشته باشند.و در این صورت موتورهای جستجو قادر به تشخیص اینکه چه نسخه ای را باید برای یک کوئری جستجوی خاص رتبه بندی کنند نیستند.
  2. موجب افت رتبه سایت در بین سایر وب سایت ها و همچنین کاهش ترافیک به سمت سایت می شود.

بنابراین راه حل چیست؟

راه حل این است که شما به عنوان تولید کننده محتوا ، نویسنده و یا مدیر سایت محتوای جدید و کاربر پسند تولید کنید تا در نهایت موجب کیفیت سئو سایت و افزایش ترافیک و رتبه آن شوید ضمن اینکه با محتوای تولیدی نیازهای کاربران را نیز برطرف ساخته اید. به این نکته توجه کنید که هرچه بیشتر محتوای غیرتکراری تولید کنید بیشتر از طرف بازدیدکنندگان دیده خواهید شد و در نهایت اعتبار بیشتری نیز کسب می کنید محتوای جدید و بروز متناسب با کسب و کارتان یک استراتژی فوق العاده در جذب کاربران است.لازم به ذکر است که بگویم در اصطلاحات سئو به محتوای جدید و تازه Fresh Content میگویند.در نهایت امیدوارم که قانون کپی رایت و حقوق تولید کنندگان را همیشه رعایت کنید و با فرهنگ سازی آن این مورد را به دیگران نیز گوشزد کنیم . اگر مطالعه مقاله برای شما مفید واقع شد آنرا به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان هم استفاده کنند. TOSINSO باشیــد.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات