حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

تگ هدینگ چیست؟ معرفی تگ های H یا Heading در سئو

تگ هدینگ چیست؟ کاربرد تگ های Heading در سئو چیست؟ تفاوت تگ H1 و H2 و ... در چیست؟ در این مقاله قصد دارم شما را با تگ های H1 ، H2، H3، H4، H5 ،H6 آشنا کنم.همان طور که می دانید وب سایت های بسیاری وجود دارند که برای اینکه مخاطبان خود را به کسب و کار خود علاقه مند کنند به تولید محتوا و نوشتن مقالات مختلف در حوزه ی کاری شان می پردازند.از این رو برای اینکه توسط موتورهای جستجو بهتر پیدا شوند از این تگ ها استفاده می کنند بنابراین اهمیت heading tags ها در سئو بسیار است.پیشنهاد میکنم اگر دوست دارید با نحوه کاریشان بیشتر آشنا شوید تا انتها این مقاله را دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. تگ تیتر یـا (Heading Tags) چیست؟
تگ Heading یا تیتر

تگ تیتر یـا (Heading Tags) چیست؟

همان طور که از اسم این تگ ها پیداست این تگ ها تگ های تیتر و یا عنوان هستند که باید حتما در صفحات وب استفاده شده باشند.اما این تگ ها انواعی دارند و به ترتیب از H1 تا H6 موجود می باشند.برای اینکه با نحوه کاری این تگ ها بیشتر آشنا شوید با یک مثال توضیح می دهم.فرض کنید که شما قرار است درباره ی انواع اتومبیل های لوکس مقاله ای بنویسید.بنابراین عنوان مقاله تان که در صفحه ابتدایی برای کاربر نمایش داده میشود با تگ H1 است.و بهتر است که تنها یکبار از این تگ در مقاله خود استفاده کنید.

چراکه گوگل افرادی را که چندین بار از تگ H1 استفاده میکنند جریمه خواهد کرد. برای مثال فرض کنید تیتر اصلی مقاله شما با این تگ این عبارت است :«با ارزش ترین اتومبیل های لوکس دنیا». سپس شما در مقاله خود شروع به نوشتن می کنید و قرار است که زیر مجموعه ی این تیتر در مورد اتومبیل هایی همچون بنز ، پورشه ، بی ام و ، مک لارن و هیوندا بنویسید. به این ترتیب در این صورت باید از تگ H2 استفاده کنید.

زیرا هر یک از پاراگراف هایی که قرار است درمورد این اتومبیل ها نوشته شود زیرمجموعه ای از تیتر اصلی مقاله به حساب می آید.امکان دارد که در حین نوشتن هر یک از پاراگراف ها بخواهید برای هریک از اتومبیل ها تیتر های دیگری نیز استفاده کنید که نسبت به تیتر اصلی و یا تیتر پاراگراف ارزش کمتری دارد بنابراین از تگ های H3 و H4 و H5 و H6 استفاده می کنید.

پس توجه کنید که به ترتیب اهمیتی که یک پاراگراف در محتوا دارد از این تگ ها استفاده کنید چرا که این تگ ها از نظر سایز نیز متفاوت اند و به ترتیب از H1 تا H6 کوچکتر می شوند.گاهی اوقات افراد به اشتباه فقط برای اینکه ظاهر صفحه وب خود را مزین کنند از این تگ ها استفاده می کنند توجه کنید که این کار اشتباه است و هدف از این تگ ها این است که موتورهای جستجو بتوانند به خوبی محتوای شما را با تیتر ها تطابق دهند و آنچه که مورد نیاز کاربر است را به نمایش بگذارند بنابراین تیترهایی که استفاده می کنید باید دارای کلمات کلیدی مناسب با محتوا و مرتبط باشد. و تنها هدف فرعی این تگ ها پاراگراف بندی مناسب و چیدمان صفحه ی وب است که باید به درستی از این تگ ها استفاده شود.به تیتر های زیر در کد HTML دقت کنید :

<h1>با ارزش ترین خودروهای لوکس دنیا</h1>
<h2>بنز</h2>
<h3>تاریخچه بنز</h3>
<h2>پورشه</h2>
<h2>بی ام و</h2>
<h2>مک لارن</h2>
<h2>هیوندا</h2>
<h3>تاریخچه هیوندا</h3>

اگر به کدهای بالا دقت کنید متوجه می شوید که با توجه به ارزش محتوا تیتر بندی ها را انجام دادیم.

  • نکته : به این نکته توجه کنید که در استفاده از این تگ ها حتما باید اصول و ترتیب را رعایت کنید یعنی شما نمی توانید از تگ H1 استفاده کنید بعد سراغ تگ H3 یا H4 بروید باید زیرمجموعه در تیترها را رعایت کنید.یعنی می توانید از تگ H1 استفاده کنید و تگ H2 را هم به کار ببرید یا فقط از تگ های H3 و H4 استفاده کنید و لزومی هم ندارد که حتما در یک متن از همه ی تگ ها استفاده شده باشد.

برای اینکه با نحوه و میزان تکرار این تگ ها ی عنوان در محتوای خود بیشتر آشنا شوید به تصویر زیر دقت کنید :

تگ هدینگ چیست؟

امیدوارم که در نهایت با نحوه کار این تگ ها و مفهوم تگ تیتر آشنا شده باشید و اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شد آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا سایر علاقه مندان به مبحث سئو نیز استفاده کنند. توسینسو باشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات