حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

تگ توضیحات چیست؟ بررسی مفهوم Meta Description در سئو

متادسکریپشن چیست؟ کاربرد تگ Meta Description در سئو چیست؟ در این مقاله قصد دارم شما را با واژه ی متاتگ توضیحات یا به زبان لاتین Meta Description آشنا کنم. این تگ از تگ های بسیار کاربردی و مهم در سئو محسوب می شود اما این نکته را هم بگویم که معیاری برای گوگل در ثبت محتوای سایت شما در نتایج اولیه ی موتورهای جستجو نیست.اما در این مقاله علاوه بر توضیح این تگ به طور خلاصه تگ های متای دیگر را نیز که در بین متخصصین رایج ترند را نیز بررسی می کنیم پس تا انتهای مقاله را دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

متاتگ توضیح یـا (Meta Description) چیست؟

واژه ی Meta خلاصه شده ی کلمه ی Meta Data است یعنی داده های متا ، داده ها و اطلاعاتی از صفحات وبسایت شما هستند.همان طور که از معنی Description پیداست این تگ ها نیز تگ های متای توضیح هستند و وظیفه آنها توضیح درمورد خلاصه ی صفحه و محتویات صفحه وب شما می باشد.ساختار کلی این متا تگ های توضیح در کد HTML به صورت زیر است :

<head>
<meta name="description" content="محــــتوای تگ ها ی توضیــح">
</head>

برای دیدن تگ های متای وبسایت تان می توانید در مرورگر خود کلیک راست کرده و گزینه ی View page source را انتخاب کنید سپس تگ های متای داخل head متاتگ های توضیح صفحه می باشند.همچنین زمانیکه کاربر در موتورهای جستجو عبارت یا کلمه ای را جستجو می کند موتورهای جستجوگر پس از نمایش تگ عنوان،آدرس صفحه،این تگ های متای توضیح را نمایش می دهند تا کاربران قبل از کلیک برروی URL بدانند که قرار است درباره ی چه چیزی مطالعه کنند.برای مثال به متاتگ توضیح صفحه ای از ITPRO دقت کنید، متاتگ توضیح با کادر قرمز مشخص شده است :

وب سایت توسینسو

اما در استفاده از این Meta Description ها باید نکاتی را رعایت کنید تا علاوه بر موثر واقع شدن در رتبه بندی سایت شما و ترافیک بیشتر به سمت سایت موجب پنالتی شدن صفحه وب شما نشود:

  • متاتگ توضیح بین 150 تا 160 کاراکتر باشد.
  • از کلمات کلیدی به صورت استاندارد استفاده کنید.
  • از کاراکترهای نامناسب و نامتعارف مثل @ ، $ ،*،! # و... استفاده نکنید.
  • توضیحاتتان مبهم و کلی نباشد.
  • متن صفحه در متاتگ توضیحات کپی نشده باشد.
  • متنی که هیچ ارتباطی به متن صفحه ندارد در متاتگ ننویسید.
  • متاتگ توضیحات را با کلمات کلیدی پر نکنید که دچار keyword stuffing شوید.
  • و...

نکته : توجه کنید که متاتگ های توضیح در صفحه برای کاربر نمایش داده نمی شود و فقط در کدهای HTML قرار دارند بنابراین در SERP یا همان (صفحات نتایج موتورهای جستجو) نمایش داده می شوند.

اما همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد به دو متاتگ کاربردی دیگر نیز اشاره می کنیم درواقع در این گروه مطلب هدف ما این است که به خوبی با واژه ها و اصطلاحات موجود در حوزه ی سئو آشنا شویم.

متاتگ کلمه ی کلیدی یـا (Meta Keyword) چیست؟

این متاتگ درگذشته در سئو و برای متخصصین سئو بسیار کاربردی بود ولی امروزه دیگر کاربرد آنچنانی ندارد زیرا در یک بازه زمانی متخصصین سئو با استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با محتوایشان سعی در فریب دادن کاربران و بازدیدکنندگان داشتند از این رو گوگل در الگوریتم های خود صرف نظر کرده و اعلام نمود که این متاتگ ها دیگر تاثیر بسزایی در رنکینگ و رتبه بندی سایت ها نخواهند داشت.وظیفه اصلی این متاتگ ها همان طور که از نامشان مشخص است ، مشخص کردن کلمات کلیدی یک محتوا است.

متاتگ ربات یـا Meta Robots چیست؟

این متاتگ ها نیز به دو دسته تبدیل می شوند:

  1. Nofollow/Follow : ;که برای موتورهای جستجو مشخص می کند که این لینک ها و محتوا را دنبال کند یا نه.
  2. Index/Noindex : این نوع نیز برای متورهای جستجو شفاف سازی می کند که آیا صفحاتشان را در نتایج فهرست کنند و نشان دهند یا خیر.

درنهایت امیدوارم که با مطالعه ی این مقاله به طور کامل با عملکرد متاتگ ها و به ویژه متاتگ توضیحات آشنا شده باشید و اگر مطالعه ی این مقاله برایتان مفید واقع شد حتما آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید. توسینسو باشـــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات