حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

سئوی منفی چیست؟ بررسی مفهوم Negative SEO در موتورهای جستجو

سئوی منفی چیست؟ کاربرد و خطرات Negative SEO در موتورهای جستجو چیست؟ با یک مطلب بسیار مهم در گروه مطلب «اصول و الفبای سئو (SEO)» با شما همراه هستم.پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.امروزه با گسترش دنیای شبکه و وب و مهاجرت کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن و همچنین رقابت دیجیتالی بین وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی سئو اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

بنابراین به عنوان یک شخصی که صاحب کسب و کار اینترنتی و یا وبسایتی هستید باید این نکته را بدانید که حتما برای پیشرفت و رقابت با سایر رقبا به یک متخصص سئو نیازمند هستید.مطلبی که قرار است در این مقاله درموردش صحبت کنیم اصطلاحی است تحت عنوان سئوی منفی یا به انگلیسی Negative SEO که البته ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که تفاوت این واژه با سئوی کلاه سیاه چیست؟

سئوی منفی یا negative seo چیست؟

توجه کنید که این دو واژه کمی با یکدیگر متفاوت اند.در سئوی کلاه سیاه خود شخص متخصص سئو تکنیک هایی را به کار می برد که موجب فریب دادن کاربران و بازدیدکنندگان و همچنین موتورجستجوگر می شود از این رو با خواست خود مدیریت وبسایت یا سئو کار صورت می گیرد اما سئوی منفی اغلب اوقات توسط شخص یا گروه دیگری علیه وبسایت صورت می گیرد.تا به حال دقت کرده اید که در دنیای واقعی زمانیکه یک شخص موفقیت های بسیار زیادی بدست می آورد به دنبال آن دشمنان بسیار زیادی هم پیدا میکند؟؟!!دقت کردید؟عایا؟

به همین ترتیب دشمنان حسود سعی می کنند که شخص موفق را از عرش به فرش برسانند بازم دقت کردید؟!! باید بگویم که در دنیای دیجیتالی هم همین طور است چون افرادی که وارد دنیای دیجیتالی و محیط اینترنت می شوند همان افراد هستند با این تفاوت که مجازی اند و دیده نمی شوند به همین ترتیب برای خورد کردن رقیب و کنار زدن آن از میدان رقابت دست به سئوی منفی علیه وبسایت می زنند.(همین وبسایت TOSINSO تا به حال چندین بار توسط حسودان و دشمنانش مورد حمله قرار گرفته ..چون رقبا نمی توانند ITPRO رو ببینند) اما بگذارید یک تعریف کامل از این واژه داشته باشیم : سئوی منفی یا Negative SEO به اقدامات غیراخلاقی و نامناسبی گفته می شود که سایر رقبا برای ضربه زدن به سایت و کسب و کار شما در سئو استفاده می کنند. اما گفتیم که سئوی منفی با نوع کلاه سیاه متفاوت است که صرفا می توانند به دلایلی همچون موارد زیر ایجاد شود:

  • استفاده نادرست از کلمات کلیدی
  • بک لینک نامناسب یا لینک های شکسته و خراب
  • محتوای بی کیفیت
  • و...

اما سئوی منفی که توسط افراد دیگر و گروه های دیگر علیه سایت صورت می گیرد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هک کردن وبسایت شما : هک کردن وبسایت شما به دلیل دشمنی و از بین بردن شما در رقابت سالم می تواند با اهداف زیادی صورت گیرد اهدافی همچون : ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات وبسایت خودشان ، اضافه کردن لینک های اسپم در سایت شما ، لینک دادن به سایت خودشان و.... بهترین کار این است که از فایل های وب و پایگاه داده خود نسخه پشتیبان داشته باشید و برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها حتما آنتی ویروس نصب کنید.اگر هم از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید حتما افزونه ی Google Authenticator را نصب کنید تا هنگام ورود به کنترل پنل سایت رمز دو مرحله ای وارد کنید.
  • دادن لینک های اسپم به سایت شما : گاهی اوقات دشمنان شما ممکن است با دادن لینک های اسپم و نامناسب به سایت شما به فریب دادن گوگل بپردازند و برای موتورهای جستجوگر این طور شبیه سازی کننده که شما از این بک لینک ها آگاهید.در همچین مواقعی فکر میکنم بررسی کردن بک لینک ها به صورت مداوم با SEOSpyglass می تواند کار عاقلانه ای باشد تا بتوانید این لینک ها را حذف کنید و یا با ابزار Disavow این سایت ها را به گوگل معرفی کنید و نشان دهید که شما هیچ مسئولیتی در قبال این بک لینک ها ندارید.
  • کپی کردن محتوای شما : گاهی اوقات دشمنان برای از بین بردن محتوای خوب و با کیفیت شما دست به کپی کردن و منتشر کردن آن در محیط اینترنت می زنند و با اینکه موتورهای جستوگر بسیار هوشمندانه عمل می کنند اما ممکن است اشتباهاتی نیز در انتخاب نسخه اصلی توسط آنها رخ دهد و سبب شود که گوگل نسخه شما را به عنوان کپی و نسخه کپی شده را اصل در نظر بگیرد و رتبه بندی بهتری به آن سایت در نتایج بدهد.در این صورت بهترین کار این است که برای پیدا کردن این افراد که عملیات کپی پست را انجام می دهند از ابزار Copyscape استفاده کنید یا نقص در رعایت حقوق معنوی تولید کننده را به گوگل گزارش دهید.
  • ایجاد کمپین ها و شبکه های اجتماعی جعلی با نام برند شما : به منظور از بین بردن اعتبارشما و یا سواستفاده از نام برند شما به نفع خودشان که شناسایی این موضوع نیز با استفاده از ابزار Mention.net امکان پذیر است.
  • ایجاد لینک هایی با مضمون و کلمات کلیدی غیراخلاقی و نامتعارف به منظور از بین بردن سایت شما
  • و...

چگونه متوجه حمله سئوی منفی به سایت شویم؟

  • اگر لینک های زیادی از فروم ها و انجمن های خارجی دریافت کردید می تواند یک نشانه باشد.
  • اگر لینک هایی از وبسایت هایی با دامنه های مختلف و نامناسب همچون .br .com.ar .ro .pl .Cu .cn .xyz و... دریافت کردید.
  • اگر تعداد زیادی لینک از وبلاگ های کاملا نامرتبط و به صورت غیرعادی دریافت کردید.
  • اگر ....

مواردی که گفته شد می تواند از احتمالات باشد صرفا به معنی داشتن سئوی منفی از جانب گروهی نیست اما به عنوان یک متخصص سئو باید جانب احتیاط را رعایت کنید و همواره با آنالیز و بررسی سایت به حفاظت از آن و جلوگیری از پنالتی شدن آن بپردازید چراکه درصورتی که تلاش های دشمن موثر واقع شود گوگل وبسایت شما را به طور کلی از نتایج جستجو حذف خواهد کرد و مجددا باید از صفر شروع کنید که قطعا فاجـــعه بار است.

نکته : همیشه می گویند پیش گیری بهتر از درمان است بنابراین پیشنهاد میکنم که موارد زیر را همیشه در دستور کار خود قرار دهید:

  • دشمنان آنلاین برای خود ایجاد نکیند چون شما نمی دانید که با چه افرادی با چه طرز فکرهایی در ارتباط هستید و اگر با شما دشمن شوند ممکن است نهایتا همه چیز به ضرر کسب و کار شما پایان یابد.
  • به سایت های پنالتی شده گوگل لینک ندهید.
  • سرعت سایت را به طور مداوم بررسی کنید که مبادا مورد حمله هکر ها قرار بگیرید.
  • استراتژی های سئوی خود را از بین نبرید و سعی در بهبود آن داشته باشید.
  • و در نهایت بایت پول برای افراد بک لینک ایجاد نکنید و توجه داشته باشید که 60% انکرتکست هایی که استفاده می کنید باید با نام وبسایت شما باشد.

امیدوارم که با مفهوم سئوی منفی آشنا شده باشید و درک درستی از آن پیدا کرده باشید ان شالله که هیچ وقت پنالتی نشید و پنالتی هاتون هم همیشه گل باشه :) توسینسو باشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات