حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

پنالتی گوگل چیست؟ بررسی مفهوم مجازات گوگل (Google Penalty) در سئو

پنالتی گوگل چیست؟ مجازات گوگل یا Google Penalties در سئو چیست؟ در این مطلب قصد دارم شما را با یک مفهوم و اصطلاح رایج در سئو آشنا کنم . عبارت یا اصطلاحی که حتما تا به حال در دنیای وب به گوشتان خورده است. واژه ای به نام پنالتی یا مجازات از جانب گوگل که در زبان انگلیسی به آن Google Penalty می گویند.بنابراین شما نیز به عنوان یک متخصص سئو باید با این مفهوم آشنایی داشته باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
گوگل پنالتی چیست؟

مجازات گوگل یـا (Google Penalty) چیست؟

گوگل پنالتی عبارت است از مجازاتی که گوگل برای سایت شما در نظر می گیرد که این مجازات نیز به سبب رعایت نکردن یک سری قوانین و الگوریتم های گوگل است.اغلب متخصصان سئو از این کلمه می ترسند چرا که می دانند اگر وبسایت شان دچار پنالتی شود برگرداندن آن به رتبه ی قبلی در نتایج موتورهای جستجو کار آسانی نخواهد بود.گوگل پنالتی یا به قول خودمان مجازات گوگل به دو دسته کلی تقسیم می شود که هر کدام دلایل خاص خودش را دارد که به ترتیب به توضیح شان می پردازیم:

1-مجازات اتوماتیک یـا (Algoritmic)

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم پنگوئن

2-مجازات دستی یـا (Manual)

همان طور که در بالا گفته شد مجازات ها به دو دسته ی اتوماتیک یا همان الگوریتمیک و دستی تقسیم می شود و از این رو به نوع اول الگوریتمیک گفته میشود که توسط دو الگوریتم گوگل رخ می دهد.

مجازات گوگل توسط الگوریتم پاندا

یکی از الگوریتم های مهم و موثر گوگل در رتبه بندی صفحات وبسایت ها الگوریتم پاندای آن است که این الگوریتم وظیفه ی بررسی کامل صفحات وبسایت ها و ارزیابی کیفیت محتوایی آنان را بر عهده دارد.زمانیکه پاندای گوگل محتوای وبسایت شما را بررسی می کند به ارزیابی ارزش و کیفیت آن می پردازد از این رو اگر آن را بی کیفیت تلقی کند مجازات سنگینی برای وبسایت شما رقم می خورد و مجازات نه تنها برای یک صفحه از وبسایت بلکه برای کل کلمات کلیدی خوب سایت و کل صفحات سایت اعمال می شود که اصطلاحا به آن Site-Wide می گویند.

مجازات شدن توسط گوگل نیز درست شبیه به سرماخوردگی علائمی دارد و قطعا شما می توانید آن را حس کنید علائم و نشانه هایی همچون کاهش شدید ترافیک به سمت صفحات وبسایت به صورت کاملا تدریجی ، کاهش رتبه بندی تمامی صفحات وبسایت در نتایج جستجو و یا مشاهده تنزل رتبه سایت پس از آپدیت شدن الگوریتم های جدید گوگل. همه اینها به شما نشان می دهد که وارد مخمصه شده اید.

اما می توان برای برطرف کردن این مجازات و مشکلات سایت راهکارهایی را نیز پیشه گرفت مثله بهینه سازی تجربه کاربری برای حضور بیشتر کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت در وب که نهایتا به افزایش رتبه شما و بازگشت به جایگاه قبلی تان منجر شود.همچنین می توانید از Panda Breakthrough برای برطرف کردن مشکلات سایت استفاده کنید.به تصویر زیر دقت کنید که یک نمونه از کاهش شدید و تدریجی ترافیک وب توسط الگوریتم پاندا است:

وب سایت توسینسو

مجازات گوگل توسط الگوریتم پنگوئن

یکی دیگر از الگوریتم های کاربردی گوگل و تاثیرگذار در رنکینگ وبسایت ها الگوریتم پنگوئن است.وظیفه اصلی این الگوریتم بررسی کیفیت لینک ها و لینک سازی ها در وب است.پنگوئن هنگام آنالیز وبسایت شما بررسی می کند که به چه میزان لینک سازی انجام داده اید ، آیا لینک خریداری شده دارید یا خیر ، لینک های اسپم و شکسته را بررسی می کند،کیفیت متن های لنگر را بررسی می کند.تبادل لینک ، لینک های درخواستی و لینک های ساخته شده توسط رباتها نیز خلاف قوانین پنگوئن گوگل است.در نهایت مجازات گوگل که توسط پنگوئن رخ می دهد بسیار سبک تر از پاندا می باشد در واقع می توانیم این طور بگوییم که گویا پنگوئن ها منصف ترند خخخخخ!!

زمانیکه شما توسط پنگوئن مجازات می شوید فقط فقط جریمه برای همان کلمه کلیدی خاص در لینک ها که نامناسب بوده درنظر گرفته می شود و تنزل رتبه نیز برای همان صفحه و همان کلمه کلیدی اعمال می شود ضمن اینکه اگر در ابزارگوگل وبمستر خود پیامی با مضمون : لینک سازی غیر طبیعی دریافت کردید مطمئن باشید که یک اخطار است و شما باید هرچه سریع تر در لینک های خود تجدید نظر کنید. به تصویر زیر دقت کنید که نشان دهنده ی مجازات پنگوئنی برای یک کلمه کلیدی خاص می باشد و اگر دقت کنید متوجه می شوید که تقریبا کلمه کلیدی از نتایج خارج یا به اصطلاح de-indexed شده :

وب سایت توسینسو

اما پس مجازات نوع اول به مجازات نوع دوم گوگل یعنی مجازات دستی می پردازیم که می تواند براثر دلایل زیر صورت گیرد:

همان طور که گفتیم به این نوع جریمه Manual گفته می شود به این دلیل که ممکن است براثر اشتباهات شخص سئوکار صورت گیرد و توسط الگوریتم ها نیست.این نوع جرایم مدت زمانی دارد که در یک بازه زمانی مشخص حتما با پیامی از جانب گوگل به منظور اخطار مواجه می شوید که باید در صدد برطرف کردن مشکلات برآیید.

وب سایت توسینسو

نکته : برای اینکه متوجه شوید وبسایت تان در گوگل پنالتی شده است یا نه می توانید آدرس کامل وبسایت خود را به صورت : www.yourwebsite.com مثلا در موتورهای جستجو وارد کنید و اگر یافت نشد قطعا دچارمشکل شده اید.در همین راستا برای بهبود وضعیت سئو سایت علاوه بر ابزار معروف google webmaster ابزار های Ahrefs و Xenu link sleuth نیز پیشنهاد می شود.اما خب جامع ترین و کامل ترین ابزار همان ابزاروبمستر گوگل می باشد.امیدوارم که با این مفهوم آشنا شده باشید و اگر مطالعه مقاله برایتان مفید واقع شد آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید. توسینسو باشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات