حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

ROI چیست؟ بررسی مفهوم Return On Investment در سئو به زبان ساده

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ ROI در بحث SEO به چه معناست؟ با یک واژه ی کاربردی دیگر در حوزه ی سئو با شما همراه هستم.امروزه برکسی پوشیده نیست که کسب وکارهای سنتی به سمت اینترنتی شدن روی آورده اند و از طرف دیگر نیز استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا شکل گرفته اند.زمانیکه این نوع تجارت ها وارد محیط اینترنتی می شوند باید با اصول تجارت تحت وب و دیجیتالی که اصطلاحا به آن دیجیتال مارکتینگ می گوییم و همچنین زیر مجموعه آن یعنی سئو آشنایی داشته باشند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. نرخ بازگشت سرمایه یـا ROI چیست؟

بنابراین نتیجه می گیریم که همه ی افرادی که تجارت الکترونیک تحت وب دارند به متخصصین سئو نیازمندند.حالا در این سئو اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان نرخ بازگشت سرمایه که پرواضح است که هر تجارتی که بخواهد موفق شود چه در دنیای دیجیتال چه در دنیای واقعی از این نرخ بازگشت سرمایه بهره می برند پس تا اینجا متوجه شدیم که این اصطلاح در دنیای واقعی هم برایمان کاربرد دارد.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یـا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه ترجمه شده ی عبارت انگلیسی Return On Investment است که به اختصار به آن ROI می گویند.در واقع نرخ بازگشت سرمایه همان محاسبه ی سود بدست آمده از فروش شماست که اکثرا با فرمولهای متفاوتی برای کسب وکارها و تجارت های مختلف بدست می آید زیرا در واقع هر نوع تجارتی باتوجه به کسب و کارش دنبال سود متفاوتی است که از فرمولهای مختلف برای بدست آوردن آن استفاده می کند.اما بگذارید با یک مثال به درک درست از این مفهوم دست یابیم.

اگر از افرادی باشید که در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام حضور پررنگ دارید قطعا با این پیج های تبلیغاتی نیز روبه رو شده اید.این را گفتم تا به مثال بپردازیم ، فرض کنید که شما دارنده ی یک فروشگاه اینترنتی هستید که در آن ساعت های مختلف مردانه ، زنانه ، اسپرت و... می فروشید.سپس برای اینکه مشتریان بیشتری جذب کنید و فروش بیشتری داشته باشید تصمیم می گیرید که در یک شبکه اجتماعی که مثلا 100k دنبال کننده دارد به تبلیغ بپردازید.

پیج تبلیغ کننده هزینه تبلیغ را 300000 تومان برای یک روز اعلام می کند و شما هم می پردازید.در نهایت 1000 نفر از 100 هزار نفر به ساعت علاقه مندند و پیج اینستاگرام شما را فالو می کنند و حالا از این هزار نفر هم ممکن است 50 نفر از شما خرید کنند.به فرض اینکه هر 50 نفر 200000 تومان از شما خرید کنند نرخ بازگشت سرمایه رقم بسیار بالایی می شود.بنابراین گفته می شود که شما بر اثر این تبلیغات سود کرده اید.همان طور که گفتم فرمول بدست آوردن این سود متفاوت است اما اینجا ما در این مثال از فرمول زیر بهره بردیم:

فرمول محاسبه ی ROI

بنابراین بدست آوردن نرخ بازگشت سرمایه در کسب وکار ها اهمیت بسیار زیادی دارد که در فروشگاه های اینترنتی و هر نوع تجارت تحت وب دیگری محاسبه ی آن و به کار بردن استراتژی های مختلف برای افزایش آن بر عهده ی وبمستر سایت است.این نکته را هم بدانید که اگر در فرمولهایی که برای بدست آوردن نرخ بازگشت سرمایه استفاده می کنید عدد منفی بدست آید نشانگر این است که باید در تبلیغات و استراتژی های بازاریابی خود تجدید نظر کنید در غیر این صورت با شکست مواجه خواهید شد. امیدوارم که درک کافی از این واژه بدست آورده باشید و با مفهوم و کاربرد آن آشنا شده باشید.توسینسو باشــــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات