حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

Sitemap چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

با مطلبی دیگر در این گروه مطلب با شما همراه هستم.همان طور که می دانید در این گروه مطلب به بررسی تک تک واژه ها و اصطلاحات کاربردی در سئو که در آینده قرار هست به گوشتان بخورد می پردازیم قصد ما در این گروه مطلب این است که شما بیشتر با این اصطلاحات آشنا شوید و اگر فرصت شد قطعا گروه مطلبی را هم برای پیاده سازی تکنیک های سئو و این مفاهیم در آینده تهیه و تنظیم خواهم کرد.در این مقاله قصد دارم شما را با مفهومی تحت عنوان نقشه سایت یا به انگلیسی Sitemap آشنا کنم و درمورد اهمیت آن در سئو و کاربردها و ساختار آن صحبت شود بنابراین پیشنهاد می کنم که حتما ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
نقشه سایت چیست؟و چه تاثیری در سئو دارد؟

نقشه سایت یـا Site Map چیست؟

نقشه سایت معنی فارسی واژه لاتین SiteMap در زبان انگلیسی می باشد.همان طور که می دانید اصلا سئو برای بهینه سازی صفحات سایت ،سریع و بیشتر پیداشدن محتوای شما و وبسایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می شود بنابراین موضوعی که در همین راستا بسیار اهمیت می یابد و به سئوی بهتر سایت شما کمک می کند همین نقشه سایت است.درواقع نقشه سایت مبتنی بر زبان XML است و یک فایل متنی می باشد که تمام آدرس های صفحات وب سایت شما را شامل شده و دربرگیرنده ی تمام لینک هایی است که در سایت خود استفاده می کنید.

نقشه سایت به اسپایدرهای موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر صفحات سایت شما ، لینک ها ،ارتباط صفحات با یکدیگر و همچنین آخرین ویرایش ها برروی مطالب را پیدا کنند.همان طور که گفته شد نقشه سایت مبتنی بر زبان XML است که می تواند پسوند های موبایل ، تصاویر ، ویدیو ، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری را پشتیبانی کند.در همین راستا با توجه به اینکه مطالب و محتوای خبری بیشتر در دنیای اینترنت سرچ می شوند گوگل به وبسایت ها توصیه می کند که آن دسته از وبسایت هایی که علاوه بر سایر محتوا ها مطالب خبری منتشر می کنند از Sitemap های متفاوتی برای محتوای خبری خود بهره ببرند.

در واقع ویژگی و کاربرد اصلی نقشه سایت این است که وبسایت شما با مطالبش به راحتی توسط عنکبوت های وب ایندکس شود.توصیه می شود که آن دسته از وبسایت هایی که بیش از 5000 صفحه دارند و محتوای بسیار زیادی را منتشر می کنند از بیش از یک نقشه سایت استفاده کنند تا مطالب وبسایت شان فهرست شده و دارای طبقه بندی باشد که درنهایت تمام نقشه ها باید در فایلی تحت عنوان Site Map Index قرار بگیرد.به یک نمونه نقشه سایت ساده دقت کنید:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>http://domain.tld/</loc>
<lastmod>2008-01-01</lastmod>
<changefreq>daily</changefreq>
<priority>0.1</priority>
</url>
</urlset>

همان طور که مشاهده می کنید کد بالا با زبان XML تهیه شده است که به طور خلاصه به تفسیر آن می پردازیم:

  • </urlset> : اگر دقت کنید میبینید که نقشه سایت با این تگ شروع شده و پایان می یابد.
  • <url> : محتوای لینک داخل این تگ قرار می گیرد.
  • <loc> : آدرس دقیق هرصفحه از سایت شما داخل این برچسب قرار میگیرد که نباید از 2048 کاراکتر بیشتر باشد.دقت کنید که استفاده از این تگ در نقشه سایت الزامی است.
  • <lastmod> : اطلاعات مربوط به آخرین تغییرات و ویرایش ها داخل این تگ قرار می گیرد و به صورت YYYY-MM-DD نمایش داده می شود که اگر به کد بالا دقت کنید میبینید که برهمین اساس نوشته شده است یعنی آخرین تغییرات در روز اول ماه هشتم سال 2008 میلادی صورت گرفته است.این برچسب نیز اختیاری می باشد.
  • <changefreq> : بازه زمانی تغییرات در یک صفحه وب در این تگ قرار می گیرد برای مثال : هر موقع که صفحه در دسترس باشد ، به صورت ماهانه ، سالانه ، هفتگی و....
  • <priority> : میزان اهمیت یک صفحه را برای شما مشخص می کند که این اولویت بندی نیز با استفاده از اعداد 0 و 1 صورت می گیرد که البته به صورت پیش فرض 0.5 برای آن در نظر گرفته می شود.

به تصویر زیر دقت کنید که می تواند ترسیم یک نقشه سایت را برای شما نمایش دهد :

نمونه یک نقشه سایت

نکته : این نکته را به یاد داشته باشید که نقشه سایت حتما باید روی هاست و پوشه ی اصلی فایل قرار بگیرد.شما می توانید از طریق قرار دادن نقشه سایت در فایل Robot.txt یا از طریق ابزار گوگل وبمستر نقشه سایت خود را به گوگل معرفی کنید.

افزونه های ساخت نقشه سایت در وردپرس

دربین لینک هایی که گذاشته شده دسترسی به آنهایی که مربوط به گوگل است متاسفانه امکان پذیر نیست اما با استفاده از روش هایی که بعضی دوستان به کار میگیرند ممکن است بتوانند از ابزارهای گوگل نیز بهره مند شوند.

نمونه ای از نقشه سایت برای سیستم های مدیریت محتوا

بعد از اینکه نقشه های سایت خود را ایجاد کردید می توانید با دو لینک زیر نیز آن را اعتبارسنجی کنید.

خب درنهایت امیدوارم که با مفهوم نقشه سایت به خوبی آشنا شده باشید و درنهایت بتونید برای وبسایت خود یک نقشه مناسب تهیه کنید تا در سئو سایت تاثیر گذارواقع شود.اگر مطالعه ی این مقاله برایتان مفید واقع شد آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا استفاده کنند. توسینسو باشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات