حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

آشنایی با Rich Snippet در سئو و بررسی انواع آن

در این مطلب قصد دارم درمورد واژه ای تحت عنوان Rich Snippet و انواع آن صحبت کنم. اگر از افرادی هستید که این گروه مطلب را از ابتدا دنبال می کنید پس حتما می دانید که این سی و دومین واژه ای هست که داریم بررسی می کنیم و کماکان این بررسی واژه ها که از اصول اولیه و الفبای سئو محسوب می شود ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر دوست دارید درمورد این واژه اطلاعات بیشتری کسب کنید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. Rich Snippet در سئو چیست؟
وب سایت توسینسو

Rich Snippet در سئو چیست؟

اجازه بدید ابتدا به بررسی لغت به لغت این واژه بپردازیم.Rich به معنی غنی و Snippet به معنی قطعه می باشد پس واژه ی Rich Snippet یعنی قطعه ی غنی شده.در واقع ریچ اسنیپت ها قطعه کد های غنی شده HTML هستند که برروی صفحات وب قرار داده می شوند.اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که در حالت عادی زمانی که وبسایتی را جستجو می کنید تنها عنوان مطلب یا وبسایت ، URL آن و Meta Description آن (توضیحات متای مطلب یا سایت) در نتایج موتورهای جستجو برای شما نمایش داده می شود.مانند تصویری که می بینید :

وب سایت توسینسو

در واقع با قرار دادن ریچ اسنیپت ها در بین کد صفحات وب خود می توانید لینک مطلب خود را در Serps (صفحات نتایج موتورهای جستجو) به صورت ستاره دار نمایش دهید. و می توانیم این طور بگوییم که : برای نمایش داده های نشانه گذاری شده وبسایت از ریچ اسنیپت ها و داده های ساختاریافته استفاده می شود.ریچ اسنیپت ها دارای 4 نوع استاندارد : Microformat ، Microdata ، RDFَa ، JSON LD می باشد که اغلب میکرودیتا ها به صورت معمول و رایج استفاده می شوند.درواقع هدف اصلی استفاده وبمستران از توصیف اطلاعات و داده های نشانه گذاری شده و اضافه کردن آنها به کد HTML سایت خود این است که اسپایدرهای وب و موتورجستجو راحت تر بتواند محتوای وبسایت شما را دسته بندی کنند و مطالب وبسایت شما را بهتر درک کنند.ریچ اسنیپت ها دارای انواع متفاوتی هستند که هریک برای یک نوع محتوا و مطلب کاربرد دارد که به بررسی آنها می پردازیم :

BreadCrumbs : در این مدل ریچ اسنیپت به جای اینکه لینک صفحه ی موردنظر برای شما نمایش داده شود مسیر مطلب برای کاربر نمایش داده می شود مانند تصویر زیر :

وب سایت توسینسو

نقد وبررسی (Reviews) : همان طور که از نام آن پیداست ، نقد و بررسی ها در نتایج موتورهای جستجو برای کاربران نمایش داده می شود و کاربران می توانند به آن امتیاز دهند. مانند تصویر زیر :

وب سایت توسینسو

اشخاص (Persons) : شما با استفاده از این نوع ریچ اسنیپت قادر هستید متخصصین یا کارمندان تان را معرفی کنید.اسم ، تخصص آنها و نحوه ارتباط با آنها را برای افراد ثبت کنید.درواقع زمانیکه شما از این نوع ریچ اسنیپت استفاده می کنید می توانید اطلاعاتی از یک فرد را در Serps به نمایش بگذارید.

وب سایت توسینسو

مثال دیگری در این راستا :

وب سایت توسینسو

محصولات (Product) : یکی از رایج ترین کاربردهای ریچ اسنیپت ها ، استفاده از آنها برای معرفی محصولات فروشگاه های اینترنتی و نمایش اطلاعات محصول در serps برای کاربران است که معمولا اطلاعاتی همچون نام محصول ، قیمت ، نام برند و... نمایش داده میشود به نمونه تصویر زیر دقت کنید :

وب سایت توسینسو

سازمانها و تجارت ها (Business) : از ریچ اسنیپت ها به ویژه برای اهداف تجاری و بیزینس استفاده می شود که در این صورت با درج اطلاعاتی مانند نام تجاری ، سال تاسیس ، شماره تلفن ، لوگو ، آدرس و مکان جغرافیایی شرکت و... کاربران می توانند بیشتر با شرکت شما در نتایج موتورهای جستجو آشنا شوند.

وب سایت توسینسو

برگزاری رویدادها (Event) : این نوع از ریچ اسنیپت ها معمولا برای نمایش اطلاعاتی همچون زمان شروع رویداد ، محل برگزاری رویداد ، تهیه بلیت یا رزرو صندلی و... در نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود.

وب سایت توسینسو

ویدیو (Videos) : زمانیکه شما وبسایتی دارید که در آن محتوای ویدیویی انتشار می دهید می توانید برای درک بهتر ویدیو های خود توسط موتورهای جستجو ونمایش بهتر آنها از این نوع ریچ اسنیپت استفاده کنید که معمولا در آن اطلاعات سازنده ، مدت زمان ویدیو ، تدوین گر و... نمایش داده می شود.

وب سایت توسینسو

نمونه کد:

<meta name="title" content="Baroo? - cute puppies" />
<meta name="description" content="The cutest canine head tilts on the Internet!" />	
<link href="http://example.com/thumbnail_preview.jpg" rel="image_src" /> 
<link href="http://example.com/video_object.swf?id=12345" rel="video_src" />
<meta name="video_height" content="296" />
<meta name="video_width" content="512" />
<meta name="video_type" content="application/x-shockwave-flash" />

دستورالعمل های غذایی (Recipes) : این نوع از داده های ساختاریافته ، برای ثبت دستورالعمل های آشپزی استفاده می شود و اطلاعاتی همچون نوع غذا ، مواد و مراحل پخت و... برای کاربران نمایش داده می شوند.مانند تصویر زیر :

وب سایت توسینسو

موسیقی (Music) : نوع دیگری از انواع ریچ اسنیپت می باشد که معمولا برای درج اطلاعاتی همچون : مدت زمان پخش موزیک ، نام موزیک ، خواننده ی آن ، آلبوم و... در serps مورد استفاده قرار می گیرد:

وب سایت توسینسو

تا اینجا با انواع مختلف ریچ اسنیپت ها آشنا شدیم اما این نکته را هم بدانید که به نشانه گذاری کردن اطلاعات وبسایت برای درک بهتر موتورهای جستجو و نمایش در Serps اصطلاحا Schema markup نیز می گویند.یعنی طرح نشانه گذاری شده یا نشانه گذاری کردن محتوا که همان طور که گفته شد وبمستران برای نمایش جذاب تر و بهتر مطالب سایت خود در صفحه نتایج از آن بهره می برند.استفاده از نشانه گذاری مزایایی نیز دارد.مزایایی همچون :

  • ستاره دار کردن مطالب در گوگل
  • درک بهتر محتوا در موتورجستجو
  • جلب توجه کاربران به لینک سایت شما در serps
  • و...

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید می توانید از افزونه ی All in one schema.org برای ایجاد اسنیپت بهره ببرید و برای ایجاد داده های نشانه گذاری شده و ساختاریافته در سایر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) از data highlighter در ابزار گوگل وبمستر استفاده کنید.خب امیدوارم که با مفهوم این واژه نیز به خوبی آشنا شده باشید و اگر مطالعه ی این مقاله برای شما مفید واقع شد آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید. TOSINSO باشـــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات