سئوی منفی ( Negative SEO ) چیست؟ به زبان ساده

سئوی منفی چیست؟ امروز می خوام در مورد موضوع جالبی صحبت کنیم و اونم اینکه در زمینه سئو ایا چیزی به نام سئو منفی و مثبت داریم یا نداریم و اگه داریم به چه مواردی می گیم سئو منفی و یا مثبت. اماده اید بسیار خب. در ابتدا بیایم یه تعریف برای خودمون در نظر بگیریم برای این دو مورد ، سئو مثبت همون طور که از اسمش میاد به نظر میرسه تمامی کارهایی هست که با هدف بهبود سایتمون از ساختار داخلی سایت گرفته تا محتوا، لینک ها و خلاصه سرتون درنیارم تمامی سیگنال هایی که موتور جستجو می گه که دارم طبق خواسته تو عمل می کنم ات منو بهتر بشناسی.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

سئوی منفی چیست

سئو منفی هم بازم به همین صورت بنظر میاد که مواردی رو شامل میشه که سبب میشه سایت ما نه تنها اوضاع بهتر نشه بلکه به قول خودمون به فنا هم بره که این کارم با سیگنال های مختلفی که به موتور جستجو میرسه نتیجه می شه مثل لینک های مخرب، محتوا، کلمات و بسیاری موارد دیگر.'

سئوی منفی ( Negative SEO ) چیست؟ به زبان ساده

با این تعریف به نظر میرسه این دو مفهوم یه جورایی هم کم بی ربط نباشند و واقعا این چنین مفاهیمی در سئو باشه اما جالبه بدونید گوگل اینا همه داستانه سئو منفی و مثب چه کشکیه. اما تجربه ثابت کرده گوگل همیشه هم حرف راست نمیزنه :--)) اما این روزا گوگل هم یه خورده به این امر اعتراف کرده که بله امکانش هست درواقع گوگل با مرور زمان همیشه دنبال تاکتیک هایی معین بوده که از به مشکل خورد زیاد سایت از نظر رتبه جلوگیری کنه اما خب تا ریسدن به بهترین حالت که تمام مشکلات حل بشه راه زیادی داره. تو نحوه بیان گوگل در مورد سئو منفی که در پایین اوردم دقت کنید:

گوگل به سختی در تلاش هست که وب مسترهای دیگه قادر به ضربه به رنکینگ شما یا حذف سایت شما از ایندکس های ما نشود. اگر در این مورد نگرانی برای شما وجود دارد ما و وب وسترهای سایت هایی که به شما لینک شدن رو در جریان بذارید....باید گفت نه تنها سئو منفی واقعیت داره، بلکه هر روز و به صورت مداوم هم داره اتفاق می افته به طور مثال این موضوع در کمپانی آمازون هم اتفاق افتاده هم از سئو منفی استفاده می کنند هم از مثبت باید بگم از هیچ تاکتیک دریغ نمی کنند. البته این موضوع رو بیشتر در قسمت هایی که محصولات رقابتی وجود داره و همچنین نبود برند برتر، انجام میدن.

آیا سئوی منفی ، همان سئو کلاه سیاه است؟

خب اگه بخوایم بر اساس گفته های گوگل به این سوال جواب بدیم باید گفت گوگل همیشه در مورد تاکتیک هایی که کلاه سیاه ها در سئو استفاده می کنند نگرانی داره.اما در جواب این سوال باید بگم لزوما تکنیک های سئو منفی همون تکنیک های کلاه سیاه ها نیست چون داریم تکنیک هایی هست که در شاخه سئو مثبت قرار می گیرند و همچنین به این تکنیک ها برچسب کلاه سیاهی هم زده میشه.

وب سایت توسینسو

آیا سئوی منفی ، نوعی هک کردن است؟

خب در جواب این سوال هم باید بگم بستگی داره چطور به مسُله هک نگاه کنیم که بر می گرده به اون داستانی که همیشه پرسیده می شه که آیا هر مربعی مستطی هست؟؟. به عبارت دیگه شما می تونید بعضی موارد هک و سئو منفی رو شبیه هم ببینید. اما خب در نهایت این دو مورد هم می تونند متفاوت باشند ما وقتی حرف از هک می زنیم ممکنه منظورمون یه دسترسی غیر مجاز ایجاد کردن باشه با هدف سرقت اطلاعات یا تخریب اون و تو سئو منفی هم مثلا یا وب مستر سایت هایی که به سایت رقیبمون لینک دادن بخوایم لینک سایت رقیب رو حذف کنند و لینک مارو تو سایتشون قرار بدن.

حقیقتش می دونید یه سری از مفاهیم خیلی نزدیک به هم هستند در عین اینکه ممکنه روششون فرق داشته باشه. اما برای اینکه یه مقدار واضح تر بگم یه چند مورد از تکنیک های سئو منفی عنوان می کنیم شاید براتون این مفهوم یه مقدار روشن تر بشه. فقط قبل از اینکه بخوام این موارد رو بیان کنم ازتون می خوام این موارد رو فقط جهت اطلاعات خودتون به کار ببرید و نخواین این بلاها رو سر سایت کسی بیارید!

لینک ها در سئوی منفی چه کاری انجام می دهند؟

خب در این مورد چی داریم مثلا : ارسال ده ها هزار لینک بی کیفیت به سایت رقیبمون خب این موضوع رو نمیشه گفت هک اما وقتی این هم لینک خریداری شده و به درد نخور رو به یک سایت لینک می کنیم نتیجش می شه پنالتی خورد سایت هدف و بوم!!! گوگل روتبه اون سایت رو به فنا میده.

تاثیر محتوا در سئوی منفی چقدر است؟

در مورد محتوا یه یاداوری کنم از زمانی که افراد میومدن برای اینکه لینک بگیرند از یه سایتی لینک سایت خودشون رو تو بخش کامنت ها قرار میدادن. اما دوره زمونه این موضوع تموم شده این کار در حال حاضر با عنوان نظرات هرزنامه ای شناخته میشن. اما اینو برای چی گفتم به این خاطر که یکی دیگه از روش های سئو منفی برای ضربه زدن به محتوای یک صفحه قرار دادن محتوایی نامرتبط با موضوع اون صفحه هست استفاده از کلمات کلیدی که اصلا ارتباطی با اون موضوع صفحه نداره خب اینم باز هک نیست اگه یکی دسترسی به پنل مدیریتی سایت شما پیدا می کرد و سپس از این محتوا می ذاشت بله در این حالت می گفتیم سایت حک شده اما در حالتی که فقط فرد با محتوایی که تصمیم گوگل رو در مورد اون صفحه منحرف می کنه در بخضش کامنت قرار میده به عنوان هک حساب نمیشه.

بررسی سیگنال های کاربر در سئوی منفی

نمی دونم تا به حال دیدین بعضی از بازدید کننده ها تو بخش کامنت مثلا محتوا می ذارند که این صفحه محصولی که ارایه کرده اصلا نیست و غیره خب اینم به صورت باز سبب ایجاد موج منفی خواهد شد. در پایان یه سوال مطرح میشه ایا سئو منفی قانونی هست یا نه ؟؟ خب حقیقتش رو بخواین من وکیل نیستم که بخوام در این مورد قضاوت کنم اما خب خداییش بخوایم بگیم این حرکت ها درست نیست برای موفقیت حتما نیاز پایین کشیدن دیگران نیست فقط کافیه خدمات خودمون رو هر روز بهتر از دیروز کنیم. مثل همیشه ممنونم که این مقاله رو مطالعه کردید

  • سئوی منفی ( Negative SEO ) چیست؟

    سئوی منفی به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که رقیب شما برای تخریب کردن شما در بحث SEO انجام می دهد تا نتایج شما به درستی در موتورهای جستجو نمایش داده نشوند. این فعالیت ها که بصورت خارج از صفحه یا Off Page انجام می شوند مثل ساختن Backlink های جعلی و وب سایت های غیر مرتبط و مستهجن و... تا حتی هک کردن و انجام حملات DDoS و ... را نیز در بر میگیرند و اساسا یک عمل مخرب به حساب می آید.
  • آیا سئوی منفی ( Negative SEO ) غیرقانونی است؟

    همانطور که می دانید سئوی منفی مخرب است ، اما هنوز به عنوان یک جرم رسما از طرف قانون محکوم نشده است و خلاء های قانونی در این خصوص وجود دارد ، اما به هر حال در آینده نزدیک به احتمال زیاد حتی در ایران هم SEO منفی یک عمل مجرمانه و قابل پیگیری خواهد بود.

بابک رستمی
بابک رستمی

Babak Rostami Senior computer software expert. C# Programming, Asp.Net, SQL Server,SEO ( Search Engine Optimization)

نظرات