معرفی چهارچوب انجام یک پروژه سئوی موفق در 3 مرحله

در دنیایی که همه روزه افراد به دنبال بهبود وب سایت خود برای این که در موتور های جستجو در اولویت اول قرار بگیرند تکنیک های سئو همچون چاقویی برای بهبود وضعیت سایت از نظر جستجو واز نظر قابل دسترس بودن و همچنین از نظر ایندکس شدند و به دست آوردن بهترین رتبه عمل می کند. اما یک موضوع دیگر هم در این جا باید در نظر گرفت درسته با انجام سئو بهبود انجام می شود اما اگر اشتباه در سئو انجام بشه ممکنه باعث نتیجه برعکس بشه و سبب از دست دادن رتبه شما شود و برای همینم بسیار مهم هستش که بدانید چه مواردی در زمینه سئو اولویت بیشتری نسبت به بقیه موارد داره.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در این مقاله قصد دارم که در سه موضوع اصلی که میتونیم بگیم پایه‌های یک عملیات سئو به صورت اصولی هست پردازیم اگرچه در این مقاله فقط بر روی یک سری مسائل مهم داریم تمرکز می کنیم اما به خاطر داشته باشیم بسیار فیلد های مختلف وجود دارد از جمله بحث on-page و بحث محتوای به روز و بهینه سازی شده بحث off-page و ساخت لینک و بسیاری موارد دیگر اما یکسری اصول میتونین بگین پایه ای و اصولی برای هر عملیات سئو وجود دارد که ما می‌خواهیم در این مقاله بپردازیم .

1-ایندکسینگ و قابلیت خزش

موتور جستجوی گوگل نیاز داره که صفحات وب سایت شما رو ایندکس کنه قبل از اینکه بخواد ان ها را در موتور جستجو به نمایش بگذارد شما میتونید به موتور جستجو کمک کنید تا متوجه بشه که چی صفحه هایی برای شما در سایت شما مهم هستند و می خواهید که حتما خزش بشن و این میتونه به عنوان اولین مرحله برای سئو خوب قرار بگیرد .

  • مطمئن باشید که تمام صفحه های اصلی شما قابلیت ایندکس شدن دارند

برای بررسی این موضوع شما می توانید در موتور جستجوی گوگل عبارت زیر را تایپ کنید site:domain.com، یا میتوانید از ابزارهایی که مربوط به خزش هستند بهره ببرید و حتی می توانید از بخش کنسول گوگل استفاده بکنید. برای دریافت این موضوع به این مسیر مراجعه کنید

Google Index > Coverage.

اگر تعداد صفحات ایندکس شده با تعداد صفحه های سایت شما یکسان نباشد میتونه به دلایل مختلفی باشد از جمله آن می‌توان به تکراری بودن صفحه ها و صفحه هایی که دارای تگ ایندکس شدن مجاز نیست، اشاره کرد.

  • مطمئن بشین که تمامی منابع مهم تان قابلیت خزش را دارا می باشند

یه فایل متنی به نام ربات وجود داره که یک ایده روشنی به شما می دهد که شما به موتور جستجوی گوگل اجازه خزش کدام یک از صفحات وب سایت خود را می دهید . اما باز هم موارد دیگه هست که ممکنه در این خزش مشکل ایحاد کنه ،

  • الف-صفحات جزیره ای( یعنی صفحه هایی که به صفحات دیگه سایت لینکی ندارند )
  • ب- متا تگ مسدود کننده ایندکس کردن صفحه
  • ج- هدرهای X-Robot-Tag
  • میزان خزش وب سایت خود را بهینه کنید

ما یک مفهومی داریم به نام بودجه خزش به این معنی است که تعداد صفحاتی که موتور جستجو تو یک دوره مشخص در سایت شما خزش می کند. این مفهوم یک فاکتور رتبه بندی نیستش اما این که بدونیم گوگل چگونه صفحات وب سایت ما را خزش و ایندکس میکند مهم هستش. از این لحاظ که می‌توانیم مشکلات تکنیکی سایت خود رو پیدا بکنیم( و حتی صفحاتی را پیدا بکنیم که اصلاً خزش نمی شوند) برای اینکه این بودجه خزش روزانه برای وب سایت خودمان را مشاهده کنیم میتونیم به بخش کنسول موتور جستجو به آدرس زیر رفته :

Crawl > Crawl Stats

اما سوالی که ممکنه پیش بیاد این هستش که به چه صورت ما میتوانیم بودجه خزش خودمون رو بهبود ببخشیم

  • الف-تعداد صفحات و محتوای تکراری را محدود کنیم
  • ب- صفحه هایی که ارزش سئو ندارند در سایت خودمون از نظر ایندکس گذاری محدود کنیم مثل قسمت شرایط وب سایت یا قوانین سایت و از این دست موارد
  • ج -تعمیر لینک های خراب و ریدایرکت شده

یکی دیگر از روش های بسیار خوب برای افزایش سهم خزش افزایش تعداد لینک های وب سایت می باشد البته این مورد نیاز به زمان بیشتر است

  • استفاده از داده های ساختاری

استفاده از اسکیما سبب بهبود میزان کلیک در سایت شما می‌شود و به کاربران یک تصویر واضح از وبسایت شما میده و به موتور جستجو کمک می کنه که محتوای متنی را بهتر متوجه شود .

  • در مورد ایندکس شدن وب سایت شما به وسیله موبایل غافل نشوید

البته این بحث یک بحث مفصلی هستش که امیدوارم در آینده به این موضوع هم بپردازم.اما به طور خلاصه مواردی که با این مقاله ارتباط بیشتری دارند رو خدمتتون عرض می کنم.

  • الف- یکی از این فاکتور های مهم جستجوی صوتی در بخش جستجوی سایت شما می باشد.
  • ب-بررسی بشه که بیشتر بازدید کننده های سایت شما محلی هستند یا نه به صورت جهانی می باشند تا بر اساس نیاز بشه که موضوع سئو محلی سایت رو تقویت کرد یا خیر.
  • ج-در نظر گرفتن AMP صفحات در زمان تولید محتوا.

2- ناوبری و ساختار سایت

ساختن سایت هایی که بسیار قابل درک و به راحتی قابلیت گردش در آن وجود داره کمک میکنه به ربات ها و هم به کاربران که تجربه خوبی از سایت شما داشته باشند و همچنین محتوای سایت شما را بهتر بفهمند.اگر یک سایت معماری واضح و روشنی، صفحه بندی واضح و همچنین یک نقشه سایت تر و تمیزداشته باشه میتونه تجربه کاربران و همچنین خزشی که در سایت شما انجام میشه را بهبود ببخشه.

  • الف-نقشه سایت خودتان را بررسی کنید

نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند که سایت شما را پیدا بکنند به موتورهای جستجو اطلاع بدن که ساختار سایت شما به چه صورت است، و جستجوی برای محتوای تازه در سایت شما را راحت‌تر کنند.نقشه راه سایتتون رو همیشه به روز کنید ، مختصر باشه( باید زیر ۵۰ هزار آدرس باشه و هر چقدر کوچک تر بهتر)، به دور از خطا و آدرس های بلوک شده و یا تغییر مسیر در آدرس ها، همچنین مطمئن بشیم که کد های نقشه راه تون توسط w3c اعتبارسنجی شده باشد و به درستی کار کند.

  • ب-به ساختار لینک های داخلی خود رسیدگی کنید

وقتی بحث از لینک های داخلی میشه هدف ما این هستش که بازدید کننده سایت ما، به راحتی در تمامی صفحات سایت وارد بشود و این سادگی و شفافیت برای مسیریابی در سایت شما حتی به موتور جستجو هم در فهم بهتر محتوای متنی شما کمک می کند و این مورد هم فراموش نکنید که لینک های خراب و صفحات جزیره ای را حتماً بررسی کنید و مشکل را برطرف کنید.

  • ج-یک سلسله مراتب منطق ای ایجاد کنید

به طور کلی هرچه محتوا در صفحات داخلی تری از وب سایت باشند تعداد کلید های بیشتری برای دسترسی پیدا کردن به آن متن مورد نظر از صفحه اول سایت شما نیاز خواهد شد . حالت ایده آل بدین صورت هستش که صفحات مهم سایت شما باید با سه کلیک از صفحه اصلی سایت شما قابل دسترس باشد.(هر چقدر که این موضوع منطقی باشد کاربران مشکلی نخواهند داشت)

  • د-تگ های hreflang صفحات را چک کنید

اگر وب سایت از این تگ ها برای محلی کردن محتوا برای موقعیت های مکانی مختلف استفاده کنند شما خواهید دید که دچار مشکل نخواهید شد طبق تحقیقی که انجام شده ۷۵ درصد تمامی سایت ها حداقل یک خطا به خاطر همین تگ و تنظیم نبودن صحیح آن دارند.پس به صورت منظم این تگ ها را بررسی و عیب زدایی کنیم و بهترین متد پیاده سازی را برای آنچه که تلاش داریم به دست بیاوریم انتخاب کنیم در صورت نیاز این تگ را برای نسخه های موبایل نیز به روز رسانی کنید.

وب سایت توسینسو

3- سرعت سایت

اما در مورد “سرعت سایت” این عبارت اندکی دقیق نیست به این خاطر که هیچ دکمه ای نداریم که بخواهیم روش بزنیم و سایت ما سریع تر بشه. کاری که در بحث افزایش سرعت سایت در حقیقت میشه انجام داد یکسری تکنیک های کوچیک بهینه سازی هستند که معیارهای کاربر پسند بودن سایت را بهتر می کند از قبیل اینکه محتوا اول از هرچی در سایت نمایش داده بشه.اما چیزی که این تکنیک های مورد نظر را برای ما مهم میکنه این است که به یک هدف مشخص برسیم و اونم بهبود سرعت سایت و بدست آوردن امتیاز قابل قبولی در بهینه سازی وب سایت ما هست .سایتی که سریع باشه مطمئنن نرخ پرش کمتری و نرخ تبدیل بالایی خواهد داشت میدونین که منظور از نرخ پرش همان bounce rate می باشد.

  • الف-تغییر مسیر در آدرس ها را محدود کنیم

هر صفحه ای نباید بیش از یکبار تغییر مسیر داشته باشم وقتی که تغییر مسیر استفاده میشه باید از کد ۳۰۱ برای تغییر مسیر دائمی و ۳۰۲ برای تغییر مسیر های موقت استفاده کنیم.

  • ب-فشرده سازی برای سایت های تان اعمال کنید

محدود کردن داده های غیر ضروری تا جای ممکن بسیار مفید می باشد زمانی که این امکان وجود نداره می تونید با استفاده از ابزارهایی محتوای سایت خود را فشرده دهید تا سایز صفحه کاهش پیدا کند و این مورد به خاطر داشته باشیم که از تکنیک های مختلف برای منابع مختلف استفاده کنید.

  • پ- میزان پاسخ دهی سرور سایت خودتون را به کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه برسونید

استفاده از نسخه دوم پروتکلHTTP سبب افزایش کارایی وب سایت شما می شود و فعال سازی OCSP سبب افزایش سرعت TLS می شود.همچنین شما میتوانید سرعت سایت رو با پشتیبانی سایت از دو پروتکل IPv4 و IPv6 بهبود ببخشید.

  • ت-سیاست ذخیره سازی را تنظیم کنیم

استفاده از قابلیت ذخیره سازی یا caching برای کنترل این موضوع که مرورگر ها تا چه مدت می توانند اطلاعات ارسال شده از سمت سایت ما را در کامپیوتر شما ذخیره کنند یک ترفند جالب و موثر می باشد تا سرعت سایت شما بهبود ببخشد همچنین می توانید از Etags که مخفف عبارت Entity Tags می باشد استفاده نمود.

  • س- کوچک سازی منابع

از کوچک سازی استفاده کنیم تا کد های غیر ضروری از کل محیط کدنویسی مثل بخش css, HTML,جاوا اسکریپت و تصاویر و ویدیوهای شما کوچک شود.

  • ج-تصاویر سایت رو بهینه سازی کنیم

تصاویر تقریبا ۶۰ درصد از میانگین حجم وبسایت ها را تشکیل می‌دهند یکی از روش های ساده این هستش که فرمت تصاویر خودتان را جوری تغییر بدین تا حجم آن به حداقل مقدار ممکن برسه شما میتونید این کار را با تغییر فرمت تصویر با تغییر سایز تصویر انجام بدین.

  • چ-‏css وب سایت خود را بهینه سازی کنید

درج فایل های css کوچک به صورت inline در محیط Html به این شرط که حجم css زیاد نباشه.

  • ح-بر روی حجم صفحات وبسایت خود دقت کنید

هدف این بخش این است که بازدید کننده، صفحات سایت رو به خوبی مشاهده بکنه و حجم محتوا سایت به اندازه کافی در حالت فشرده شده ۱۴۸ کیلوبایت بیشتر نباشه این موضوع بیشتر برای کاربرانی که از گوشی موبایل شان استفاده می کنند اهمیت بیشتری دارد

  • خ-از کدهای جاوا اسکریپت که مانع پردازش اطلاعات صفحه می شوند جلوگیری کنید

اسکریپت های غیرحیاطی و حیاطی که به صورت inline در کدهای شما قرار گرفتند و همچنین برنامه های جانبی که بر پایه جاوا اسکریپت هستند سبب میشن جلوی پردازش صفحه گرفته شود برای رفع این مشکل این بخش از کدها را در قسمت تگ اسکریپت به صورت غیر همزمان یا همون آسنکرون درج کنیم تا از بلوکه شدن پردازش صفحه جلوگیری شود

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد به صورت چکیده در سه مرحله تمام موارد مهمی که برای بهبود سئو به طور معمول استفاده می‌شود بهشون اشاره بشه اگر به این سه مرحله ساده جامه عمل بپوشانیم مطمئناً وب سایت ما دارای خطا های کمتر خواهد بود.


بابک رستمی
بابک رستمی

Babak Rostami Senior computer software expert. C# Programming, Asp.Net, SQL Server,SEO ( Search Engine Optimization)

نظرات