محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تگ عنوان چیست؟ معرفی کاربرد Title Tag در سئو به زبان بسیار ساده

کی از مواردی که همیشه برای خودم قبل از اینکه اطلاعاتی در خصوص SEO داشته باشم مبهم به نظر می رسید این بود که منظور از TAG در SEO چیست ؟ در نهایت با جستجوهایی که انجام دادیم در اکثر مطالب قبل از اینکه در مورد ماهیت اصلی TAG صحبتی بشود در خصوص انواع TAG ها صحبت شده بود . TAG به معنی برچسب است ، شما از برچسب ها برای شناسایی حدودی یک موجودیت استفاده می کنید .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

برای مثال اگر روی بسته کالایی TAG یا برچسب شکستنی است خورده باشد با اینکه شما دقیقا نمی دانید چه چیزی در این بسته است اما متوجه می شوید که این بسته حاوی کالایی است که شکستنی است. در خصوص وب سایت ها نیز به همین شکل است ، شما در اکثر موارد از کدهای HTML استفاده می کنید ، البته در همینجا اصلاح می کنم شما از TAG های HTML یا هر زبان مشابهی برای ایجاد وب سایت ها استفاده می کنید.

آموزش سئو SEO کاربرد تگ عنوان یا Title Tag در فرآیند بهینه سازی صفحات وب

HTML ساختاری برچسبی یا TAG Based دارد برای مثال اگر چیزی در میان TAG ای به نام title در زبان HTML قرار بگیرد مرورگر متوجه می شود که این متن که در بین title آمده است باید در عنوان یا همان title مطلب به نمایش در بیاید.موتورهای جستجو نیز در اولین گام این TAG ها را بررسی می کنند و بعد از بررسی این TAG ها وارد وب سایت شما می شوند و متن موجود را مطالعه می کنند. در فرآیند SEO برخی از این TAG ها بسیار مهم هستند .

بنابراین توجه کنید که TAG ها در واقع معرف شما به Spider ها یا Crawler های موتورهای جستجو هستند و به شما کمک می کنند که هرچه بهتر بتوانید وب سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کرده و در نتیجه بازدید بهتری از کاربران دریافت کنید، اگر اطلاعاتی در خصوص Crawler ها ندارید می توانید به مقاله بنده با عنوان منظور از Spider یا Crawler در موتورهای جستجو چیست ؟ مراجعه کنید. البته ایجاد TAG ها به تنهایی برای SEO کافی نیست اما شما برای SEO نیاز به شناخت هرچه بهتر TAG ها دارید. در ادامه شما را با انوع و اقسام واژه ها و اصطلاحاتی که در خصوص TAG ها در سئو شنیده اید آشنا خواهیم کرد.

منظور از Title Tag یا تگ عنوان در SEO چیست ؟

تگ عنوان یا Title Tag در واقع مهمترین فاکتور برای فرآیند بهینه سازی صفحات وب شما به حساب می آید. بیشتر موتورهای جستجو از Title Tag به عنوان مهمترین رکن برای رتبه بندی و نمایش نتایج در لیست جستجوی خود استفاده می کنند زیرا تگ عنوان یا Title Tag در واقع همان چیزی است که کاربران و ما در عنوان یک نتیجه از موتورهای جستجو مشاهده می کنیم. علاوه بر این هر چیزی که در Title Tag قرار بگیرد همان چیزی است که کاربر در خصوص لینک مربوطه مشاهده می کند ، شما اگر وب سایت مورد علاقه خود را جزو لیست Favorite ها یا Bookmark ها قرار دهید چیزی که مشاهده می کنید در واقع متن موجود در تگ Title است که معمولا به رنگ آبی به شما نمایش داده می شود. توجه کنید که موتورهای جستجو بسیاری از کلیدواژه ها یا Keyword های خود را از درون همین تگ عنوان پیدا می کنند. به کد HTML زیر دقت کنید ، تگ عنوان تقریبا در اکثر زبانهای Markup به شکل زیر دیده می شود :

<title>انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران - مبحث سئو</title> 

چگونه تگ عنوان یا Title Tag یک وب سایت را ببینیم ؟

برای پیدا کردن محل قرار گیری تگ عنوان یا Title Tag کافیست از طریق مرورگر اینترنتی خود قسمت Source صفحه وب سایت را مشاهده کنید ، تگ عنوان در داخل Tag دیگری به نام head در کدهای HTML و XML نمایش داده می شود. قالب نمایشی تگ ها در HTML بصورت باز و بسته شدن تگ انجام می شود . برای مثال اگر چیزی قرار است به عنوان ، عنوان مطلب در صفحه وب سایتی نمایش داده شود لازم است در میان دو تگ <head> و </head> قرار بگیرد ، به مثال زیر توجه کنید ، یک ساختار استاندارد ایجاد تگ های HTML برای قسمت عنوان می باشد که برای صفحه مذکور عنوان انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران را ایجاد کرده است:

<html> 
<head> 
<title>انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران – مبحث سئو</title> 
</head> 

چگونه برای صفحات وب سایت خود تگ عنوان یا Title Tag ایجاد کنیم ؟

  1. در این قسمت ما فرض رو بر این می گذاریم که شما تا حدودی با کدهای HTML آشنایی دارید. برای ایجاد تگ عنوان یا Title Tag کافیست فایل HTML ای که می خواهید برای آن عنوان بگذارید را با استفاده از هر نرم افزار ویرایشگر وب مانند Dreamweaver یا Microsoft Publisher یا حتی اگر هیچ نرم افزار دیگری ندارید با یک Notepad ساده باز کنید. حتی می توانید از طریق مرورگر خود از قسمت Source کدهای HTML صفحه وب خود را مشاهده کنید.
  2. با استفاده از قابلیت جستجو یا Search محتوای کدهای HTML را جستجو کنید و به دنبال گزینه ای به شکل <title></title> بگردید ، این قسمت معمولا در قسمت HEAD قرار می گیرد. این کدها معمولا در قسمت های بالایی کدهای HTML صفحه شما قرار می گیرند. قبل از اینکه به سراغ قرار دادن کدها برویم یک عنوان متناسب با متنی که در صفحه وب سایت خود دارید برای آن انتخاب کنید. عنوان را به گونه ای انتخاب کنید که حدس می زنید کاربران در اینترنت به این شکل جستجوی خود را انجام می دهند. برای مثلا اگر صفحه وبی که ایجاد کرده اید محتوایی شامل مطالب مرتبط با SEO دارد ترجیحا عنوانی انتخاب کنید که با موضوع مطلب کاملا همخوانی داشته باشد ، خود را همیشه با جای بازدید کننده و کاربر قرار بدهید.
  3. یک عنوان کلی در خصوص مطالب صفحه وب خود انتخاب کنید برای مثال اگر کل مطلب شما در خصوص انواع Tag ها در SEO است به عنوان ، عنوان صفحه می توانید همین جمله انواع Tag ها در سئو را انتخاب کنید و نیازی نیست عنوان طولانی برای آن انتخاب کنید. دقت کنید در عنوان مطلب اشتباه املایی و لفظی نداشته باشید ، درست بودن کلماتی که در عنوان یک مطلب می آیند بسیار امر مهمی در فرآیند سئو محسوب می شود و همچنین در نتایج حاصل از موتورهای جستجو بسیار مهم است.
  4. عنوان مورد نظر خود را در بین <title></title> قرار بدهید ، تمام شد ، شما عنوان صفحه وب سایت خود را به درستی ایجاد کردید. توجه کنید که عنوانی که برای صفحه وب سایت خود قرار می دهید بایستی با کلیدواژه ها یا Keyword های شما نتاسب داشته باشد ، بعدا در خصوص Keyword ها مقاله ای بصورت جداگانه ارائه خواهیم کرد، کد نهایی شما تقریبا چیزی شبیه به کد HTML زیر خواهد شد :
<title>انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران</title>

نکات بسیار مهم در انتخاب عنوان صفحات وب و ایجاد تگ عنوان یا Title Tag

  1. به طول و تعداد کاراکترهایی که در تگ عنوان استفاده می کنید توجه کنید. موتورهای جستجو هر کدام قوانین مشخصی برای طول عنوان و نمایش آنها در نتایج خود دارند و برای تعداد کاراکترهای موثر Title Tag محدودیت قائل هستند. اینطور نیست که شما هر چقدر که می توانید متن در قسمت عنوان قرار دهید. اما معمولا تعداد کاراکترهایی که می توانیم بصورت استاندارد برای تگ عنوان قرار دهیم محدوده ای بین 60 تا 115 کاراکتر می باشد که این تعداد کاراکتر قطعا شامل فضاهای خالی نیز می شود.
  2. مطمئن شوید که هر یک از صفحات وب سایت شما برای خودش دارای یک عنوان منحصر به فرد باشد که در مجموعه وب سایت تکراری نباشد ، هر صفحه باید کاراکترها و تگ های منحصر به فرد خود را داشته باشد تا برای موتورهای جستجو قابل درک و طبقه بندی باشد ، با انتخاب عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه وب کاربر می تواند دقیقا مطلب مورد نظر خودش را پیدا کند و در میان انبوهی از صفحات گم نمی شود.
  3. کلید واژه ها یا Keyword های خود را در ابتدای تگ عنوان یا Title Tag قرار دهید. با این روش موتور جستجو به دقت می تواند کلید واژه ها و عنوان را از هم تشخیص داده و در نتایج خود تفکیک درستی ارائه دهید.
  4. دقت کنید عنوانی که انتخاب کرده اید با محتوای وب سایت شما منتاسب باشد ، هیچوقت با زبان بازاریابی در عنوان صفحات وب سایت خود صحبت نکنید ، برای مثال اگر وب سایت شما در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کند از عناوین مرتبط استفاده کنید ، تصور کنید در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران یک عنوان به شکل بهترین پوشک بچه وجود داشته باشد ، این موضوع اصلا ارتباطی به محتوای وب سایت و هدف آن ندارد و باعث بی ارزش شدن مطلب شما از نظر موتورهای جستجو می شود.
  5. تعداد کلید واژه هایی که در کنار تگ عنوان قرار می دهید را محدود کنید ، تعداد بالای کلیدواژه ها باعث قرارگرفتن صفحه وب شما به عنوان صفحه Spam از نظر موتورهای جستجو می شود. کاربران نیز این موضوع را دوست ندارند بنابراین درصد فرار از وب سایت شما بسیار بالا می رود.

در قسمت بعدی در خصوص انواع تگ های دیگر مورد استفاده برای SEO و توضیحات و کلیدواژه ها توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. توسینسو باشید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات