محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

چرا باید همه صفحات وبسایت را سئو کنیم؟ 5 دلیل که باید بدانید

همه صفحات وب سایت شما می تواند یک نقطه ورود برای کاربران به وب سایت شما باشد. موتورهای جستجوی اینترنتی فقط صفحه اول وب سایت یا همان Home Page شما را پیدا نمی کنند ، بلکه همه صفحات وب سایت شما در موتورهای جستجو ثبت می شود. برخی اوقات تصور می شود که فرآیند بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا همان SEO فقط و منحصرا برای صفحه اول وب سایت است که تصور کاملا اشتباهی است. بسیاری از افراد تصور می کنند با SEO کردن صفحه اول یا Home Page دیگر عملیات SEO به پایان رسیده است و می توانند از بابت SEO شدن صفحات همه سایت خیالشان راحت باشد. اما در حقیقت SEO صفحه Home Page اول ماجراست و تازه یک شروع در فرآیند بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
SEO کردن صفحه اصلی سایت یا Home Page SEO

SEO کردن صفحه Home Page فقط به این معناست که صفحه اول وب سایت شما نسبت به سایر صفحات وب سایت از بازدید بهتری از طریق موتورهای جستجو برخوردار خواهد شد. خوب همینجا می توانید یک محاسبه ساده داشته باشید ، اگر وب سایت شما دارای 100 صفحه باشد و شما فقط صفحه اول را SEO کرده باشید در واقع فقط یک درصد وب سایت شما SEO شده است و فقط و فقط یک صفحه از سایر صفحات وب سایت شما بیشتر بازدید می گیرد. اما اهمیت SEO کردن صفحه اول در وب سایت هایی که تعداد صفحات آنها کم و بعضا زیر 10 صفحه است می تواند بسیار مفید باشد ، این دقیقا بر خلاف وب سایت های بزرگی است که هزاران صفحه دارند. در این مقاله سعی می کنیم بیشتر در خصوص SEO کردن صفحه اول وب سایت یا Home Page صحبت کنیم.

1-سئوی صفحه اول وب سایت یا Home Page کار دشواری است

اگر در شرایطی هستید که وب سایت شما فعالیت و محتوای بسیار بسیار محدود دارد و برای مثال حداکثر 10 صفحه وب در آن وجود دارد ، بهینه سازی صفحه اول این وب سایت برای موتورهای جستجو بسیار ساده است اما به محض اینکه وب سایت شما کمی بزرگ می شود و تعداد صفحات آن بالا می رود دیگر شما نمی توانید تمامی محتویات و تمامی اهداف وب سایت خود را صرفا در صفحه اول آن خلاصه کنید. در واقع شما به هیچ عنوان نمی توانید چنین کاری کنید ، تصور کنید وب سایتی مانند همین وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران دارید تنها برخی از موارد و انجمن هایی که برای خود صفحات جداگانه ای در وب سایت دارند به شرح زیر هستند :

  • انجمن شبکه و زیرساخت
  • انجمن امنیت اطلاعات و ارتباطات
  • انجمن برنامه نویسی
  • انجمن طراحی و توسعه وب
  • انجمن لینوکس و سیستم ها متن باز
  • انجمن مدیریت پایگاه داده
  • انجمن مبانی کامپیوتر و مهارت های هفتگانه
  • انجمن گرافیک

خوب شاید بتوانیم بگوییم همه موارد بالا در حوزه فناوری اطلاعات خلاصه می شوند اما بسیار بسیار مشکل است که همه این اطلاعات را بصورت یکجا تنها در صفحه اول وب سایت معرفی کنیم ، در واقع اینکار هم اشتباه است و هم SEO را تخریب می کند. راهکار درست طراحی وب درست است ، اینجاست که یک طراح وب خلاق و حرفه ای با یک طراحی درست نیازهای افراد برای SEO را برطرف می کند. طراحی وب سایت توسینسو به گونه ای است که هر صفحه و بهتر بگوییم هر انجمن در واقع برای خود یک صفحه Home Page جداگانه دارد که بصورت جداگانه به موتورهای جستجو معرفی می شود .

همین تفکیک شدن انجمن ها و سئو جداگانه برای هر کدام باعث بالا رفتن ترافیک انجمن ها و صفحات وب آنها می شود ، شما کافیست در Google کلماتی مثل آموزش IIS یا آموزش راه اندازی WSUS یا WDS را جستجو کنید و مشاهده می کنید که در بالاترین رتبه ممکن نتایج انجمن نمایش داده می شود و این حاصل یک طراحی درست وب است ، در واقع صفحه اول وب سایت فقط یک معرفی کلی از همه موارد موجود در وب سایت یا بهتر بگوییم همه انجمن های موجود در وب سایت می باشد که تنها عنوان انجمن را یدک می کشد.

2-برای همه صفحات وب سایت خود بصورت جداگانه SEO انجام دهید.

برخی اوفات پیش می آید که شما برای تبلیغات وب سایت خود هزینه پرداخت می کنید ، در چنین شرایطی شما باید مطمئن باشید که با ورود کاربران به هر صفحه ای از وب سایت شما نتیجه دلخواه شما حاصل خواهد شد وگرنه هزینه شما بی ارزش است ، در چنین شرایطی شما باید در طراحی وب سایت خود همه صفحات را بصورت جداگانه برای موتورهای جستجو SEO کنید اما نکته مهم اینجاست که شما نمی خواهید صفحات زیرمجموعه یا Sub-Page ها را برای اشاره کرده به Home Page سئو کنید و از همان کلمات کلیدی استفاده کنید که برای SEO کردن صفحه اول بکار گرفته شده است.

شما باید هر صفحه را با توجه به محتویات موجود در همان صفحه و بصورت اختصاصی برای همان صفحه SEO کنید و کلمات کلیدی را ایجاد کنید که در همان صفحه وجود دارد. برای مثال همانطور که در مثال بالا در خصوص انجمن های موجود در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران یا itpro اشاره کردیم ، صفحه اول این وب سایت فقط بصورت کلی عناوین فعالیت های موجود در انجمن ها را به شما معرفی می کند اما هر کدام از انجمن ها و یا بهتر بگوییم هر صفحه ای که در هر انجمن ایجاد می شود بصورت جداگانه با توجه به محتوای موجود در مطلب ارسالی SEO می شود ، اگر دقت کرده باشید مطالبی که در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات مطرح می شود هیچ اشاره ای به صفحه اول وب سایت ندارد و دقیقا به همان مطلبی اشاره می کند که در همان صفحه وجود دارد و این دقیقا چیزی است که کاربر می خواهد.

اگر در گوگل مثلا یک کلید واژه به شکل آموزش IIS وارد کنید نتیجه حاصل صفحه وب سایت ما خواهد بود نه صفحه اصلی یا Home Page ، زیرا تگ ها یا برچسب ها بصورت ویژه صفحه مورد نظر را به موتورهای جستجو معرفی کرده اند و این یعنی تک تک صفحات بصورت جداگانه SEO می شوند.اگر قرار بود همه این برچسب ها یا تگ ها را فقط در صفحه اصلی وب سایت استفاده کنیم هزاران هزار Meta Tag بیهوده در صفحه اصلی وجود داشت که از نظر SEO وب سایت ما یک Spammer محسوب می شد. در خصوص چگونگی انتخاب کلمات کلیدی برای وب سایت می توانید به مقاله بنده با همین عنوان به این آدرس مراجعه کنید.

3-مشتریان شما اصلی توجهی به صفحه اول وب سایت یا Home Page ندارند

به تصویر اول همین مقاله دقت کنید ، یک عکس از صفحه اول انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران است ، شاید این کلمه کمی اغراق آمیز باشد اما در واقع هیچوقت کسی که از طریق جستجو به مطلبی در وب سایت شما دسترسی پیدا می کند به صفحه اول وب سایت شما نمی آید و حتی شاید آن را نبیند ، افراد فقط به دنبال رسیدن به جواب مشکلات خود هستند بنابراین کاری با Home Page شما ندارند. در واقع صفحه اصلی وب سایت شما تنها یک معرفی کلی برای افرادی است که اسم وب سایت شما را شنیده اند و می خواهد کلیات فعالیت و سرویس ها وب سایت شما را بشناسند ، این دقیقا موردی است که در خصوص همین وب سایت نیز وجود دارد .

اگر شما با استفاده از جستجوی کلمات وارد این صفحه وب سایت شده اید حتی صفحه اول وب سایت ما را هنوز ندیده اید ، چه بسا بسیاری از کاربران هنوز نمی دانند صفحه اصلی وب سایت ما چه شکلی است . صفحه اصلی وب سایت ما به تگ هایی مثل انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ، انجمن شبکه ، اشتراک گذاری مطالب ، تالار گفتمان فناوری اطلاعات و چیزهایی شبیه به این SEO شده اند و ما می دانیم که بسیاری از افراد چنین چیزی را در موتورهای جستجو ، جستجو نمی کنند بلکه به دنبال مطلب خاصی هستند که درون وب سایت قرار دارد. بنابراین SEO را بصورت صفحه به صفحه برای هر صفحه وب سایت بصورت جداگانه انجام دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

4-هر صفحه وب سایت شما نقطه ورود کاربران و معرف وب سایت شما است

زمانیکه به این نتیجه برسید که کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت شما ممکن است از هر صفحه ای از وب سایت شما که در نتیجه جستجو به آن وارد شده اند وارد وب سایت شما بشوند ، تک تک صفحات وب سایت شما مهم خواهد شد ، دیدگاه شما به صفحات مختلف وب سایت متفاوت خواهد شد ، فکر نکنید صفحات خراب و صفحات بی ارزش موجود در وب سایت تاثیر منفی ندارند ، ممکن است همان صفحه خراب یا ناقص نقطه ورودی یک کاربر باشد که اولین ورود و آخرین ورود این بازدید کننده خواهد بود.

اولین نکته ای که باید در تمامی صفحات وب سایت شما رعایت شده باشد این است که کاربر در آن گم نشود ، کاربران و بازدید کنندگان وب سایت شما با ورود به هر کدام از صفحات وب سایت شما باید بتوانند براحتی متوجه شوند که در کجای وب سایت شما قرار دارند و چگونه می توانند به قسمت های دیگر بروند. برای مثال اگر در تمامی قسمت های وب سایت شما یک منو وجود داشته باشد که صفحه اصلی وب سایت شما به همراه راهنمای مطالب در آن وجود داشته باشد کاربر زمان بیشتری در وب سایت شما خواهد ماند و طبیعتا در اینجاست که Home Page شما می تواند در راهنمایی کاربران بسیار مفید باشد ، بنابراین همه صفحات وب سایت خود را به عنوان یک صفحه اصلی یا Home Page در ذهن داشته باشید.

5-هر چقدر تعداد صفحات وب سایت بیشتر باشد برای سئو بهتر است

زمانیکه واقعا به این نتیجه رسیدید که هر صفحه از وب سایت شما یک صفحه ورود کاربر و بازدید کننده خواهد بود قاعدتا باید به دنبال ایجاد کردن تعداد صفحات بیشتر باشید. فرض کنید که یک وب سایت با 5000 صفحه دارید که هر کدام در روز یکبار بازدید می شود ، در نتیجه شما در هر هفته 35000 بازدید صفحه یا Page View خواهید داشت ، اگر هر کدام از این صفحات را بصورت جداگانه SEO کرده باشید و این باعث شود که هر روز 10 بار بر روی آنها کلیک شود و مورد بازدید قرار بگیرند خودتان محاسبه کنید که چه تاثیر فزاینده ای در فرآیند SEO و بازدیدهای شما خواهد داشت بنابراین هر صفحه از وب سایت شما در واقع یک صفحه Home Page محسوب می شود. TOSINSO را به همه معرفی کنید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات