محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

سئو چیست؟ بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO به زبان ساده

سئو یا Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد ، مخفف کلمات گفته شده به شکل SEO می باشد که در لطف عام به صورت سئو خوانده می شود. امروزه تقریبا اکثر جستجوهای اینترنتی برای یافتن صفحات وب سایت مورد نیاز کاربران توسط موتورهای جستجویی مثل گوگل ، یاهو ، بینگ و ... انجام می شود و کمتر پیش می آید که افراد همیشه یک وب سایت مشخص را در ذهن خود داشته باشند. برای هر طراح وب نمایش دادن وب سایت و مطالب موجود در آن در صفحات اول نتیجه جستجو در موتورهای جستجو یک ملاک و فاکتور بسیار مهم است . SEO یا سئو در واقع مجموعه ای از تکنیک ها است که با استفاده از آن شما می توانید صفحات وب سایت خود را به درستی به موتورهای جستجو معرفی کرده و در نتیجه بازدید کنندگان بهتری از سمت این موتورهای جستجو داشته باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

سئو چیست؟ بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO به زبان ساده

یکی دیگر از تعارفی که در خصوص SEO وجود دارد این است که سئو فرآیندی است که به وسیله آن شما برای وب سایت خود ترافیکی رایگان و طبیعی را از طریق موتورهای جستجور یا Search Engine های اینترنتی بدست می آورید که منظور از ترافیک در اینجا طبیعتا میزان بازدید کاربران از صفحات وب سایت شما می باشد. این کاملا طبیعی است که مشابه خدمات یا محتوایی که شما در وب سایت خود قرار می دهید را وب سایت های دیگر نیز ارائه دهند اما نکته مهم اینجاست که اگر SEO شما خوب باشد موتورهای جستجو در صفحات اولیه نتایج خود وب سایتی را نمایش می دهند که دارای رنکینگ بهتری از جانب موتور جستجو باشد ، بله درست متوجه شدید هر موتور جستجویی برای خود وب سایت ها را رنک بندی یا رتبه بندی می کند و نتیجه را بر اساس این موارد نمایش می دهد. به یک نکته مهم توجه کنید : SEO یک فرآیند کاملا رایگان است و زمانیکه بحث پول در میان است دیگر عملیات SEO نیست و بحث به فرآیند های تبلیغاتی مرتبط می شود.

سئو چیست؟ بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO به زبان ساده

نکات ابتدایی در سئو

همیشه یک راهکار دائمی و ثابت برای بهبود فرآیند سئو وجود ندارد اما یک سری نکات ابتدایی وجود دارند که همیشه برای بدست آوردن رتبه های بهتر و بهینه سازی بهتر وب سایت ها در موتورهای جستجو استفاده می شوند ، موارد زیر از ساده ترین نکاتی است که شما را در بهبود فرآیند سئو برای صفحات وب شما کمک می کنند :

  1. محتوای قوی و با کیفیت تولید کنید : اگر بر روی هیچکدام از فاکتورهای سئو کار نکرده اید یا نمی کنید قطعا باید بر روی محتوای صفحات وب خود تمرکز کنید. موتورهای جستجو به دنبال محتوای دسته اول و با کیفیت هستند تا بتوانند در نتایج جستجوی خود به کاربران بهترین نتیجه را نمایش بدهند ، آنها ابزارهایی برای مرور کردن و بررسی کردن محتوای صفحات وب شما دارند و منتظر هستند که محتوا وارد صفحات وب شما شود ، یکی از مهمترین نکات در تولید محتوا این است که شما حتما همان محتوایی را تولید کرده باشد که موتورهای جستجو انتظار تولید آن را دارند. محتوای با کیفیت و به روز از نظر کاربران و موتورهای جستجو قدرت یک وب سایت محسوب می شود . در این خصوص می توانید به مقاله بنده با عنوان محتوا پادشاه سئو مراجعه کنید.
  2. کدهای HTML معتبر و درست بنویسید : معمولا برنامه نویسان وب به همه چیز در خصوص سئو توجه می کنند اما یک نکته ساده را فراموش می کنند ( البته این کاملا بستگی به شخص برنامه نویس دارد ) ؛ آنها اینقدر به مسائل جانبی سئو توجه می کنند که از توجه کردن به مسائل ساده ای مثل معتبر بودن کدهای HTML توجه نمی کنند. نوشتن کدهای HTML معتبر و بدون مشکل یکی از مسائل اصلی در خصوص سئو محسوب می شود ، موتورهای جستجو از نرم افزارهایی به نام Spider یا Crawler برای بررسی صفحات وب شما استفاده می کنند و در آنها به دنبال META Keyword ها و META Description ها می گردند ، اگر نتوانند اینکار را به درستی انجام دهند سئو شما دچار مشکل خواهد شد. اگر می خواهید مطمئن شوید که کدهای HTML شما معتبر و بدون اشکال هستند می توانید به این آدرس برای اعتبار سنجی کدهای HTML خود مراجعه کنید ، فقط کافیست فایل یا آدرس وب سایت خود را برای اعتبار سنجی به وب سایت ارائه دهید تا برای شما آنالیز را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Spider ها و Crawler ها می توانید به مقاله بنده با عنوان کاربرد Spider ها یا Crawler ها در موتورهای جستجو مراجعه کنید. اگر در خصوص سئو تازه کار هستید می توانید به مقاله بنده با عنوان معرفی انواع تگ ها یا برچسب ها در سئو برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص META Keyword ها و META Description ها مراجعه کنید.
  3. کلمات کلیدی یا Keyword های خوب پیدا کنید : شاید پیدا کردن کلمات کلیدی برای صفحه وب شما کار آسانی نباشد اما به هر حال شما باید برای صفحات وب سایت خود کلمات کلیدی یا کلید واژه داشته باشید ، کلید واژه ها در واقعه کلید بهینه سازی صفحات وب شما هستند. هیچوقت و تاکید می کنم هیچوقت هر کلمه ای که به ذهنتان رسید و هر چیز دم دست را به عنوان کلید واژه یا کلمه کلیدی انتخاب نکنید. همیشه کلمات کلیدی را انتخاب کنید که می دانید مطلبی که در صفحه وب سایت شما قرار دارد متناسب با آن کلمه کلیدی می باشد ، البته فقط متناسب بودن کافی نیست ، سعی کنید کلمه کلیدی که انتخاب می کنید چندین بار در متن مطلب شما تکرار شده باشد ، هر چند همین موضوع تا چندی پیش باعث سوء استفاده برخی وب سایت ها در اینترنت می شد اما به به روز شدن الگوریتم های موتورهای جستجو دیگر نمی توان موتور جستجو را فریب داد. همیشه سالم سئو کنید. بحث در خصوص انتخاب کلمات کلیدی بسیار زیاد است اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله بنده با عنوان چگونه برای وب سایت خود کلمات کلیدی یا Keyword های درست انتخاب کنیم ؟ مراجعه کنید .
  4. همه صفحات وب سایت را به یک شکل بهینه سازی نکنید : شاید کمی این جمله مبهم به نظر برسد اما برخی اوقات پیش می آید که طراحان وب یک کلمه کلیدی انتخاب می کنند و کاری می کنند که همه صفحات وب سایت آنها برای این کلمه کلیدی بهینه سازی شود. هر چند این مسئله برای کار طراحی وب خیلی ساده و راحت است اما از طرفی دیگر باعث به مشکل خوردن سئو سایت می شود و موتورهای جستجو این مورد را به خوبی تشخیص می دهند. به جای اینکه یک کلمه کلیدی کلی انتخاب کنید برای کلیه صفحات وب سایت سعی کنید برای هر صفحه از وب سایت خود بصورت جداگانه کلمات کلیدی در نظر بگیرید و آن را بهینه سازی کنید. درست است که اینکار کمی سخت به نظر می آید اما با اینکار بازدید کنندگان بیشتری را به وب سایت خود می کشانید و بهتر به موتورهای جستجو معرفی می شوید. فقط صفحه اصلی وب سایت یا همان Home Page برای سئو مهم نیست همه صفحات مهم هستند . برای اینکه بهتر با این موضوع آشنا شوید به مقاله بنده با عنوان هر صفحه نقطه ورود کاربران به وب سایت شما ، موتورهای جستجو فقط صفحه اصلی وب سایت را نمی بینند ! مراجعه کنید.

سئو چیست؟ بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO به زبان ساده

SEO یک فرآیند زمانگیر است پس ناامید نشوید

همیشه فرآیند SEO کاری زمانگیر است و شما نمی توانید نتایج عملیات SEO خود را به سرعت مشاهده کنید. حتی اگر بصورت دستی از Spider ها Crawler های موتورهای جستجو برای Crawl کردن یک صفحه وب سایت خود هم درخواست کنید احتمالا چند روز زمان می برد تا نتایج به شما نمایش داده شود. دقت کنید که اگر حتی یک صفحه وب که هم اکنون در موتورهای جستجو ایندکس شده را نیز تغییر داده و آن را SEO کنید قطعا زمان بیشتری می برد تا موتور جستجو این تغییرات را اعمال کند.

در انجام عملیات SEO هیچوقت ناامید و دلسرد نشوید و به رنک ها و اعداد و ارقام توجهی نکنید. حتی اگر یک کلمه کلیدی خیلی معمول را هم برای وب سایت خود انتخاب کنید بسیار سخت است که در روزهای اول بتوانید در صفحات اولیه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شوید. فقط همیشه تلاش و SEO خود را بصورت مستمر انجام دهید نتایج قطعا تغییر خواهند کرد. حتی معیارهای رنکینگی مثل الکسا میانگین 3 ماهه را به شما نمایش می دهند پس زمان فاکتوری اجتناب ناپذیر در SEO است. توسینسو باشید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات