حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

ایمپرشن چیست؟ بررسی مفهوم دیده شدن یا Impression در سئو

Impression در سئو چیست؟ کاربرد CTR در SEO چیست؟ مفهوم Position یا جایگاه در سئو چقدر است؟ در این نکته قصد دارم شما را با یک مفهوم کاربردی و پایه ای دیگر از اصول و الفبای موجود در سئو آشنا کنم.بنابراین پیشنهاد میکنم تا انتهای این مطلب با توسینسو همراه باشـید. دیده شدن در سئو چیست؟ اجازه بدید قبل از اینکه به معنا و مفهوم این کلمه بپردازیم معنی لغت را بررسی کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

کلمه ی انگلیسی Impression به معنی اثر یا بازخورد می باشد اما اگر بخواهیم معنی دقیق تری از آن داشته باشیم که به معنا و مفهوم آن در سئو نزدیک باشد به معنی دیده شدن است.پس برای تعریف کلی این مفهوم در سئو می توانیم این طور بگوییم که : به میزان دیده شدن وبسایت شما در موتورهای جستجو گفته میشود که در حالت کلی به منظور دیده شدن وبسایت شما و در حالت جزئی تر به معنی دیده شدن تک تک کلمات کلیدی به کار رفته توسط شما در وبسایت تان می باشد.

CTR در سئو چیست؟

اگر در واقع کاربر یا بازدیدکننده یک عبارت یا کلمه ای را جستجو کند و وبسایت شما (صفحه اصلی آن) در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود و کاربر بتواند آنر را ببیند به این معنی است که صفحه اصلی شما Impression خوبی دارد.اگر هم زمانیکه کاربر یک عبارت یا کلمه را جستجو می کند مطلبی از وبسایت شما برای وی ظاهر شود به این معنی است که کلمات کلیدی به کار رفته در آن مطلب بسیار بهینه و Impression خوبی دارد.پس به این نکته توجه کنید که Impression کل وبسایت شما بستگی به بهینه بودن محتویات سایت و کلمات کلیدی و میزان جستجوی کاربران دارد.

اما در سئو این مفهوم بسیار نزدیک به CTR است که در نکته ای دیگر حتما به آن اشاره خواهیم کرد.در همین حد بدانید که به معنی نرخ کلیک برروی وبسایت است که در سئو متخصصین زمانیکه از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده می کنند درواقع این دو (CTR ، Impression) را با هم مقایسه می کنند.هر چقدر که هنگام بررسی و آنالیز سایت نرخ کلیک به میزان دیده شدن نزدیک تر باشد به این معناست که سئو سایت موفق تر بوده است.یعنی اکثر افراد با دیدن سایت شما برروی آن کلیک کرده اند. در نهایت متخصص سئو با ارزیابی این دو می تواند استراتژی های بهتری را در جهت بهبود رتبه بندی سایت و بهینه شدن آن در دستورکار قرار دهد.

به تصویر زیر دقت کنید :

Impression seo چیست؟

همان طور که می بینید کلمه ی کلیدی «قیمت هارد اینترنال» 733 بار در موتورهای جستجو دیده شده است.496 بار کاربران برروی آن کلیک کرده اند که CTR آن 68% در نظر گرفته شده است و میانگین جایگاه آن 1.2 می باشد.علاوه بر دو مفهومی که گفته شد واژه ی Position نیز به معنی جایگاه است که در سئو میزان قرار گرفتن سایت شما طی بازه های زمانی مختلف در صفحات مختلف موتورهای جستجو می باشد و Avg.Position یعنی میانگین قرار گیری وبسایت شما که در تصویر بالا اگر میانگین 1.2 باشد یعنی که صفحه ی شما بین صفحات اول تا دوم جابجایی داشته است که در نهایت میانگین 1.2 است.

در تصویر بالا کلمات کلیدی بررسی شده است آیکون کناری Top Queries برای ارزیابی Top Page است که صفحات برتر شما در موتورهای جستجو نمایش داده می شود.این نکته را هم بدانید که در نمودار خط آبی نشان دهنده ی Impression سایت شما و خط قرمز میزان کلیک برروی آن است هرچقدر به یکدیگر نزدیک تر باشند سئو ی شما بهتر بوده است.امیدوارم که در نهایت با مفهوم Impression به طور کامل آشنا شده باشید اگر مطالعه ی این مطلب برای شما مفید واقع شد آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. توسینسو باشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات