حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

رتبه صفحه یا Page Rank چیست؟

با یک مطلب جدید در گروه مطلب «اصول و الفبای سئو» با شما همراه هستم.در این مطلب قصد دارم شما را با مفهوم و اصطلاح Page Rank یا همان پیج رنک آشنا کنم. همان طور که می دانید گوگل بزرگترین و معروف ترین شرکت سرویس دهنده به کاربران در زمینه ی موتورهای جستجو و امکان سرچ در میان مردم جهان است هرچند که موتورهای جستجوگر دیگری همچون یاهو ، بینگ و... نیز وجود دارد اما بیشتر افراد از موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. پیج رنک یـا Page Rank چیست؟

پیج رنک گوگل چیست؟

بنابراین گوگل از یک سری از الگوریتم های خاص برای رتبه بندی کردن صفحات وب و نمایش دقیق تر آنان به کاربران استفاده می کند. یکی از قوانین یا امتیازات گوگل برای اینکه نمایش نتایج بهتری در کوئری کاربران داشته باشد همان پیج رنک بود بنابراین پیشنهاد می کنم اگر دوست دارید بدانید پیج رنک چیست مطلب را تا انتها دنبال کنید.

پیج رنک یـا Page Rank چیست؟

واژه ی انگلیسی Page Rank به معنی رتبه بندی صفحه یا وبسایت می باشد که به اختصار آنرا با PR نیز نشان می دهند.پیج رنک در سال 1996 میلادی توسط Sergey Brin و Larry Page ایجاد شد که در واقع نام آن نیز از این دو گرفته شده است.داستان به این قرار است که جناب لری پیج برروی یک پژوهشی در دانشگاه استنفورد کار می کردند و در نهایت حین تحقیقات توانستند با استفاده از یک سری فرمولهای ریاضی سیستم لینک دهی به سایت ها را امتیازدهی کنند.گفته می شود که گوگل از این فرمول برای امتیاز به صفحات وب استفاده می کرده است:

فرمول محاسبه پیج رنک گوگل

نحوه ی کارکرد این سیستم نیز به این صورت است که گوگل از 0 تا 10 وبسایت ها را رتبه بندی می کرده است و این نمره دهی هم براساس لینک های ورودی به صفحات یک سایت بوده. هر سایتی که لینک های ورودی بیشتری از سایر وبسایت ها به ویژه سایت های مرتبط و معتبر دریافت می کرد رنکینگ بهتری کسب می نمود و در واقع هر چه نمره به عدد 10 نزدیک تر بود یعنی آن سایت در پیج رنک موفق تر بود.

این نکته را هم بدانید که پیج رنک گوگل بیشتر در گذشته و سال های قبل تر اهمیت داشت و امروزه خیلی برای محبوبیت و اعتبار یا Authority چندان اهمیت ندارد دلیل آن هم این است که در یک بازه زمانی خاص صاحبان وبسایت و وبمسترها لینک سازی های بیهوده و بی ارزش و خریداری شده انجام دادند به همین ترتیب سعی در فریب دادن کاربران داشتند از این رو امروزه ملاک اصلی محبوبیت و اعتبار یک سایت محتوای مفید و کاربرپسند آن و بک لینک های با ارزش است و پیج رنک گوگل نقش کم رنگ تری را ایفا می کند.امیدوارم که همانند سایر مقالات این گروه مطلب ، با واژه ی پیج رنک نیز به طور کامل آشنا شده باشید. توسینسو باشـید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات