حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

کاربردپذیری در سئو به چه معناست؟ بررسی مفهوم Usability در SEO

کاربردپذیری در سئو به چه معناست؟ مفهوم Usability در SEO به چه کاری می آید؟ با مطلبی دیگر در مجموعه آموزشهای اصول و الفبای سئو با شما دوستان همراه هستم.در این مطلب قصد دارم تحت عنوان یک نکته ی کوتاه و کاربردی به واژه ی کاربردپذیری در سئو بپردازم.کاربرد پذیری در سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در واقع می توان گفت بهینه سازی یک وبسایت بدون در نظر گرفتن کاربردپذیری برای آن عملی بی فایده می باشد چرا که اگر وبسایت شما در صدر نتایج جستجوی کاربر هم ثبت شود اگر کاربر پس از ورود بلافاصله وبسایت را ترک کند هیچ اهمیتی در سئو نخواهد داشت.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
کاربردپذیری چیست؟چه اهمیتی در سئو دارد؟

کاربردپذیری در سئو چیست؟ چه اهمیتی دارد؟

کاربردپذیری یا به انگلیسی Usability واژه و اصطلاح کاربردی در سئو است که به تجربه کاربری یا همان UX نیز شباهت دارد.همه ما می دانیم که کاربران نیازهای گوناگون و متفاوتی دارند از این رو هدف آنها از سرچ کردن و جستجو رفع مشکلات و پیداکردن جواب سوالهایشان است.بنابراین یک متخصص سئو علاوه بر اینکه مطالب یک وبسایت را بهینه می کند و به بهینه سازی مواردی چون : کلمات کلیدی ، صفحات وب ، ایجاد بک لینک و... می پردازد باید وبسایت را برای کاربر کاربردپذیر سازد.گاهی اوقات افراد فکر می کنند ظاهر زیبا و گرافیک حرفه ای موجب کاربرد پذیری یک وبسایت میشود درصورتی که این تنها ملاک نیست و این تصورات اشتباه است.

درست است که اگر ظاهر وبسایت شما زیبا و کاربرپسند باشد کاربر ارتباط بهتری با وبسایت شما خواهد داشت ولی به این نکته هم توجه کنید که این مورد بیشتر به رابط کاربری یا UI مربوط می شود نه کاربردپذیری و تجربه کاربری مناسب.شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که برروی لینکی کلیک کرده و وارد یک فروشگاه اینترنتی شده باشید اما بعد از کمی گشت و گذار در آن نتوانید از نحوه پرداخت و دریافت کالا مطلع شوید خب اینجا است که شما وبسایت را ترک می کنید و اصطلاحا به این مورد عدم کاربردپذیری وبسایت برای کاربران و مشتریان گفته می شود.پس متوجه شدیم که در تجارت الکترونیک موضوعی که در سود و کسب درآمد مورد اهمیت است بحث کاربردپذیری در سئو می باشد.

در کاربردپذیر کردن یک وبسایت شما باید رفتار کاربران را زیر نظر داشته باشید و دقت کنید که کاربران همیشگی شما چه افرادی هستند؟چه علایقی دارند؟ به چه فعالیت هایی می پردازند؟ و مطابق با همین آنالیز کردن وب و رفتار کاربران به آنها خدمات و سرویس دهی داشته باشید.برخی از افراد نیز در همین راستا از تست های A/B استفاده می کنند تا متوجه شوند که چه نوع وبسایتی با چه دیزاین و آپشن هایی بیشتر مورد پسند و علایق کاربران است پس می توانید از این گونه تست ها نیز در کاربردپذیری استفاده کنید.مورد دیگری را هم که باید در نظر داشته باشید تولید محتوای با کیفیت و مناسب است.

مثلا اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید که در آن تجهیزات شبکه یا سخت افزار به فروش می رسانید محتوایی برای معرفی هر یک از تجهیزات و کاربردهای آن در نظر بگیرید که اصطلاحا به آن توضیح محصول نیز می گویند.یا اگر ویدیوهای آموزش آشپزی خودتان را در وبسایتی به فروش می رسانید سعی کنید با تولید مقالات و محتوایی سودمند دستورات آشپزی را آموزش دهید تا کاربران علاوه بر اینکه جواب سوالاتشان را در آن زمینه می یابند ویدیوهای شما را هم خریداری کنند در واقع انگار شما با اینکار آنها را نسبت به مهارت خود وفادار ساخته اید و بسیاری از مثال های دیگر در راستای تولید محتوا....

پس کاربردپذیری در سئو بسیار پر اهمیت بوده و متخصصان سئو باید استراتژی های سودمندی را برای آن در نظر بگیرند تا کاربران به خوبی با وبسایت آنها و خدمات ارتباط برقرار کنند و گفتیم که یکی از همین عوامل که در کاربردپذیری هم تاثیرگذار است تولید محتوای با کیفیت می باشد.امیدوارم که با این واژه مهم و کاربردی در سئو نیز به خوبی آشنا شده باشید. توسینسو باشــــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات