حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

جعبه شن گوگل چیست؟ بررسی مفهوم Google Sandbox در سئو به زبان ساده

جعبه شن گوگل چیست؟ گوگل سندباکس چیست؟ Sandbox در سئو به چه معناست؟ با مطلبی دیگر در این گروه مطلب با شما علاقه مندان به مبحث سئو همراه هستم.در این نکته قصد دارم شما را با واژه ی جعبه شن یا به انگلیسی Sand Box آشنا کنم و یک دید درستی از این واژه پیداکنیم.همچنین درمورد نحوه عملکرد و تفاوت آن با واژه goole honymoon صحبت کنیم.بنابراین پیشنهاد میکنم این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. Sand Box در سئو چیست؟

جعبه شن گوگل در سئو

Sand Box در سئو چیست؟

این واژه و اصطلاح در سئو را می توانیم با دومثال در دنیای واقعی توضیح دهیم.این واژه در سئو می تواند مفهومی همچون اتاق انتظار داشته باشد.زمانیکه شما مثلا به یک شرکتی برای استخدام می روید و رزومه خودتان را به منشی می دهید تا به مسئول مربوطه برای بررسی تحویل دهد در این بازه زمانی که شما در اتاق انتظار هستید مسئول مربوطه رزومه شما را مجددا بررسی می کنید و بعد از اعتبار سنجی آن درصورت مناسب بودن ، شما را در شرکت استخدام می کند.

یک مثال دیگر در همین راستا که اصلا سبب شده تا این واژه جعبه شن نام گذاری شود را بررسی می کنیم :در مهد کودک های کشورهای اروپایی و آمریکایی ، خردسالان را در جعبه های شن یا همان Sand Box ها برای بازی می گذارند و بعد از یه مدتی که کودکان بزرگتر می شوند می توانند با سایر کودکان و خردسالان در محوطه ی کودکستان بازی کنند.در دنیای دیجیتالی هم به همین صورت است.Sand Box تنها برای دامنه های تازه تاسیس و به اصطلاح خردسال اجرا می شود و گوگل آن دسته از وبسایت هایی را که به تازگی دامنه خریداری کرده اند و راه اندازی شده اند را در این جعبه شن قرار داده و اعتبارسنجی می کند.این محدوده ی اعتبارسنجی می تواند بین 1 الی 4 ماه طول بکشد تا گوگل با بررسی رفتار کاربران در صفحات سایت شما عملیات اعتبارسنجی را انجام می دهند.

در این بازه زمانی اگر کاربران واکنش مثبتی نسبت به سایت شما داشته باشند برای مثال مطالب و محتوای سایت شما را امتیاز دهی کنند یا با ورود به یک صفحه از سایر مطالب نیز دیدن کنند که این موجب کاهش نرخ پرش خواهد شد و... در این صورت گوگل ممکن است به شما اعتماد کند و شما را از Sand Box خود خارج کرده و در نتایج موتورهای جستجو ثبت کند تا با سایر وبسایت ها رقابت کنید و در این صورت بازه زمانی اعتبارسنجی سایت شما بسته به نوع محتوا و کیفیت آن کوتاه خواهد شد.پس به این نکته توجه کنید که در بازه زمانی Sand Box گوگل شما در نتایج موتورهای جستجو نشان داده نخواهید شد.

اما واژه ی دیگری تحت عنوان ماه عسل گوگل یا Google honymoon وجود دارد که کمی متفاوت از این واژه است.چراکه سندباکس گوگل فقط فقط برای دامنه های تازه تاسیس رخ می دهد و اگر شما از این جعبه شن گوگل خارج شوید دیگر به آن باز نخواهید گشت ولی ماه عسل گوگل برای هر نوع وبسایتی می تواند رخ دهد و مربوط به صفحات یک وبسایت است که در ابتدا ممکن است پس از انتشار یک محتوا در رتبه بندی مناسبی قرار گیرد اما مجددا با توجه به آنالیز رفتار کاربران از سوی گوگل رتبه بندی و جایگاه آن ممکن است تغییر کند ودر صفحات انتهایی جای گیرد و یا کلا آن صفحه از نتایج حذف شود.

اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که خب از کجا بفهمیم که از طرف گوگل جریمه شده ایم و یا در honymoon به سر می بریم؟؟!! باید بگویم شما به راحتی می توانید با سرچ عبارت رو به رو site:yoursite.com در موتورجستجو متوجه شوید که وبسایت شما به طور کلی پنالتی شده و از نتایج حذف شده یا تنها صفحاتی از آن در نتایج یافت نمی شود.امیدوارم که به خوبی با این واژه در سئو آشنا شده باشید و اگر مطالعه ی این مطلب برایتان مفید واقع شد آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات