حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

کش چیست؟ بررسی مفهوم Cache یا حافظه نهان در سئوی صفحات وب

کش چیست؟ حافظه نهان چیست؟ Cache چه تاثیری در سئوی وب سایت دارد؟ با نکته ای درباره ی حافظه های نهان یا به اصطلاح Cache در گروه مطلب «اصول و الفبای سئو(SEO)» با شما همراه هستم.در این نکته قرار بر این است که با واژه ی Cache و عملکرد آن در سئو و تاثیری که بر سئو دارد آشنا شویم و با مثالی این واژه را بررسی خواهیم کرد تا شما نیز به خوبی مفهوم آن را درک کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. حافظه نهان یا Cache در سئو چیست؟
وب سایت توسینسو

حافظه نهان یا Cache در سئو چیست؟

قبل از اینکه اهمیت Cache در سئو را بررسی کنیم به بررسی لغت و یک مثال می پردازیم.در واقع Cache همان حافظه ی پنهان است که اطلاعات و داده هایی را که قرار است در آینده توسط بخش دیگری از سیستم مورد استفاده قرار بگیرد ذخیره می کند.حافظه های Cache در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری موجود هستند. حافظه پنهان سخت افزاری یک قسمتی از واحد سخت افزاری محسوب می شود مانند CPU . حافظه نرم افزاری یک بخشی از حافظه جانبی مانند رم می باشد.اما در این نکته نمی خواهیم به مباحث سخت افزار یا نرم افزار بپردازیم بلکه قصد داریم تا به اهمیت Cache در سئو و بهینه سازی سایت بپردازیم و با یک مثال به شما در فهم بیشتر و درک بهتر کمک کنیم.

مثال : قطعا شما تا به حال برای خرید یک شلوار وارد مغازه ای که پر از شلوار هست شده اید.یک مغازه را درنظر بگیرید که خیلی بزرگ و قفسه های متعددی را داراست. و انواع مختلف شلوارهای لی ، جین ، پارچه ای ، کتان و... را به صورت طبقه بندی شده در این فروشگاه چیده است.زمانیکه مشتریان وارد این فروشگاه می شوند هر کدام ممکن است بنا بر سلیقه ی خود یک مدل از شلوار را بپسندند و از فروشنده درخواست کنند بنابراین فروشنده نمی تواند برای هر مشتری بارها از یک چهارپایه بالا برود و شلوار مورد نظر مشتری را در اختیارش قرار دهد پس کاری که انجام می دهد این است که چندتا از هر نوع شلوار با سایزهای متداول که معمولا خواهان بیشتر و فروش بیشتری را دارند در کنار دست خود قرار دهد تا اگر مشتری آن سایز یا آن مدل را خواست بتوانند به او بدهند و درصورت تمام شدن مدل های روی میز دوباره به منبع اصلی (قفسه ها) مراجعه کند.

در سئو نیز عملیات Cache به همین ترتیب است.مرورگرهای اینترنتی یا بهتره بگم اسپایدرهای وب قسمتی از حافظه جانبی سیستم را برای ذخیره استایل ها ، تصاویر ، فایل ها ، کوئری دیتابیس و... فضا اشغال می کنند که به آن وب کش می گویند.اگر کاربران درخواستی به سرور بفرستند که شامل همان داده های وب کش باشد ابتدا آنجا را بررسی کرده و درصورت نبود آن اطلاعات و داده ها به منبع اصلی داده ها مراجعه خواهد کرد.بنابراین بستگی به نوع محتوا ، کیفیت آن و میزان محبوبیت آن در بین کاربران دارد که چه مدت در Cache به سر ببرد برای مثال 1 ثانیه ، 2 هفته ، 1 ماه و...

از جمله مزایا و اهمیتی که Cache شدن وبسایت توسط موتورهای جستجو در سئو دارد این است که موجب افزایش سرعت سایت می شود که این افزایش سرعت و سریع لود شدن برای گوگل اهمیت ویژه ای دارد.امیدوارم که با نحوه عملکرد Cache و تاثیر آن برسئو نیز به خوبی آشنا شده باشید.

TOSINSO باشـــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات