حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

معرفی کامل الگوریتم های گوگل در رتبه بندی سایتها در سال 2023

گوگل برای رتبه بندی سایت ها از الگوریتم های خاصی استفاده می کند و امروز میخواهیم لیست الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها را در این مقاله بررسی کنیم. هر کدام از این الگوریتم های رتبه بندی گوگل برای خودشان عملکرد ویژه ای دارند. برخی برای تشخیص تازگی وب سایت ، برخی برای تشخیص اسپم بودن وب سایت و پنالتی کردن آن ، برخی برای تشخیص تقلب ها ، برخی برای تست و آزمون و خطای محتوا و وب سایت و ... هستند. در این مقاله کاملترین لیست الگوریتم های گوگل را با هم مرور می کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

الگوریتم های گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل چیست؟ مرغ مگسخوار گوگل چه کاری در سئوی سایت انجام می دهد؟ Google Hummingbird چگونه کار می کند؟ یکی دیگر از الگوریتم های ویژه و قدرتمند گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان Hummingbird می باشد.

از آنجایی که مرغ های مگس خوار در دنیای واقعی بسیار سرعتی هستند و دقت بالایی دارند گوگل این الگوریتم را مرغ مگس خوار نامید چراکه گفته می شود سرعت این پرندگان آنقدر زیاد است که در هنگام پرواز بالهای خود را نمی توانند ببینند زیرا در مدت یک ثانیه هفتاد مرتبه بال می زنند همچنین این پرندگان دقت بسیار زیادی نیز دارند.

تا به اینجا مطرح کردیم که چرا گوگل این الگوریتم را مرغ مگس خوار نامیده است.اما بیایید درمورد ساختار کاری آن صحبت کنیم.درواقع این الگوریتم علاوه بر داشتن ویژگی های الگوریتم های قبلی ویژگی های دیگری را نیز دارا می باشد که در اواخر سال 2013 توسط گوگل معرفی شد.هدف اصلی این الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی دقیق تر در بین صفحات وب و نمایش دقیق تر نتایج جستجو بر اساس کوئری کاربران است.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل

در واقع می توان این طور گفت که پایه و اساس این الگوریتم جستجوی تحلیلی است نه جستجو براساس کلمات کلیدی.برای مثال قبل از بروزرسانی این الگوریتم زمانیکه شما یک کلمه ی کلیدی را سرچ می کردید مثل "کامپیوتر" موتورهای جستجو کلیه ی متون ، لینک ها و وبسایت هایی را برای شما نمایش می دادند

که فقط مربوط به کلمه ی کامپیوتر بود اما پس از بروزرسانی این الگوریتم زمانیکه شما این کلمه را سرچ می کنید مرغ مگس خوار جستجوی شما را تحلیل کرده و علاوه بر نمایش موارد مرتبط با کلمه ی کامپیوتر مترادف های این کلمات را هم پیدا کرده و ممکن است مواردی همچون لپ تاپ ، دستگاه های دیجیتالی ، آیپد و... را هم برایتان نمایش دهد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که به موتورهای جستجو پس از بروزرسانی این الگوریتم اضافه شد ، جستجو براساس گفتگوی آنلاین با موتورهای جستجو است.به صورتی که شما کلمه ای رو بیان می کنید و مثلا مرورگر گوگل براساس آنچه که خواستید نتایج را نمایش می دهد درواقع این مرغ مگس خوار گوگل است که جستجوی شما را تحلیل کرده و نتایج موردنظرتان را نمایش می دهد.همچنین مرغ مگس خوار ممکن است گاهی اوقات در عناوینی که برای مطالب خود گذاشته اید و متا توضیحات آن تغییرات ایجاد کند.و همان عنوان را به گونه ای دیگری براساس آنچه که کاربر سرچ کرده است نمایش دهد.

ساختار کاری این الگوریتم در تغییر متا توضیحات اینگونه است که در میان متن شما جستجو کرده و آن قسمتی را که بیشتر به محتوا نزدیک است در بخش متا در نتایج به کاربر نمایش می دهد.یکی دیگر از وظایف این الگوریتم تغییر جایگاه وبسایت ها در رتبه بندی نتایج می باشد از آنجایی که این الگوریتم رفتار کاربران را تحلیل می کند

اگر در یک صفحه که چندین وبسایت نمایش داده شده اند کاربران به جای کلیک برروی دو نتایج اول،لینک سوم را انتخاب کنند مرغ مگس خوار گوگل پس از بارها تکرار این عمل توسط کاربران و تحلیل رفتار آنها به این موضوع پی خواهد برد که لینک نمایشی سوم باید جایگاه بهتری نسبت به دو لینک اول داشته باشد و درواقع مطالب و محتوای آن سایت را بهتر ارزیابی کرده و در صدر نتایج نمایش می دهد.

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ Google Caffeine چگونه کار می کند؟ تاثیر الگوریتم کافئین گوگل در سئوی سایت چیست؟ یکی از الگوریتم هایی که توسط گوگل معرفی شد الگوریتم کافئین بود قبل از بروزرسانی این الگوریتم گوگل از سیستم ایندکس کردن مطالب استفاده می کرد اما برای اینکه موتورهای جستجو بهینه سازی بهتری داشته باشند این الگوریتم را ایجاد کرد.اگر به یاد داشته باشید 

در اوایل گروه مطلب «اصول و الفبای سئو» در مقاله ای درمورد اسپایدرهای وب توضیح دادیم و گفتیم که این عنکبوت ها یا به اصطلاح ربات های وب در صفحات مختلف وبسایت ها خزش می کنند و به لحاظ فنی آن را مورد بررسی قرار می دهند تا علاوه بر ایندکس کردن مطالب آن ، رتبه بندی مناسبی نیز برای آن وبسایت درنظر بگیرند.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم کافئین

حال در این گروه مطلب الگوریتم های مختلف گوگل را بررسی می کنیم که درواقع هر کدام از این الگوریتم ها همان اسپایدرهای وبی هستند که در آن مقاله درموردشان صحبت کردیم و می توان این طور گفت که در این گروه مطلب اسپایدرهای وب را به طور تک تک بررسی می کنیم.الگوریتم کافئین به سیستم ایندکس کردن مطالب بهبود بخشیده است و سرعت بارگذاری مطالب در وبسایت ها و بررسی آنها توسط این الگوریتم بیشتر شده است.

همچنین زمانیکه شما مطلبی را در وبسایت خود منتشر می کنید و بعد از یک بازه زمانی تصمیم به ایجاد تغییرات جزئی در آن دارید باید مطمئن شوید که این تغییرات شما نیز مجددا توسط اسپایدرهای وب مورد بررسی قرار گرفته است پس این الگوریتم کافئین است که خیلی سریع تغییراتی را که در مطالب خود اعم از اشتباهات املایی،پاراگراف بندی ها ، بهینه سازی تصاویر و... انجام می دهید بررسی کرده و ممکن است با توجه به بهبود محتوای شما جایگاه بهتری را برای وبسایت شما در رتبه بندی نتایج درنظر بگیرد.

در واقع متخصصین سئو برای اینکه مدیریت بهتری برروی بهینه سازی وبسایت ها داشته باشند باید زمان های مشخصی را به بررسی مشکلات فنی وبسایت ها اختصاصی دهند از این رو تنها در این زمانهاست که ممکن است وبسایت شما دچار تغییرات شود و با توجه به عملکرد هوشمندانه گوگل و الگوریتم های آن اعمال این تغییرات از چشم اسپایدرها دور نمی ماند و الگوریتم کافئین به سرعت آنها را بررسی و ایندکس می کند.

اما ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چرا اسم این الگوریتم کافئین است؟!! می توان این طور پاسخ داد که کافئین در دنیای واقعی برای رفع خستگی مورد استفاده افراد قرار می گیرد و درواقع اثرات مثبتی برروی افراد می گذارد.در سئو نیز با توجه به اینکه این الگوریتم اثرات مثبتی برروی شیوه ی ایندکس کردن مطالب و اعمال تغییرات محتوای وبسایت ها دارد کافئین نام گذاری شده است.

الگوریتم فرد گوگل چیست؟

الگوریتم فرد (Fred) گوگل چیست؟ الگوریتم فرد گوگل چگونه کار میکند؟ امروزه گسترش ارتباطات و فراگیرشدن دستگاه های دیجیتالی در میان اکثریت مردم سبب شده است تا آنها نیز به طرز چشمگیری به سمت این مسیر تکنولوژی وار حرکت کنند و کسب و کار خود را در این مسیر جریان دهند. از این رو به وفور شاهد این هستیم که وبسایت های بسیار زیادی در همین راستا با موضوعات و اهداف مختلف اعم از فروشگاهی ، فروش یک محصول خاص ، آموزشی ، سازمانی و... در بستر شبکه و اینترنت شکل گرفته اند.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم فرد گوگل

از آنجایی که رقابت میان این کسب و کارها بسیار زیاد است هر یک برای پیشبرد اهداف خود و کسب نتیجه ی مطلوب در اینترنت و پیشی گرفتن از رقبا مجبورند که از تکنیک ها و اصول خاصی پیروی کنند که یکی از این روش ها در پیشرفت کسب و کار اینترنتی برای سریع تر و بهتر دیده شدن در میان میلیون ها و حتی میلیاردها صفحه تکنیک های سئو می باشد. تکنیک های سئو نیز هر یک براساس اصول و قوانین خاصی هستند که الگوریتم های گوگل به همین منظور در نظر گرفته شده اند.یکی از این الگوریتم ها ، الگوریتم فرد (Fred) گوگل می باشد که در این نکته قصد داریم درمورد آن صحبت کنیم.

این الگوریتم در اوایل مارس سال 2017 پدید آمده است و البته هیچ گونه اطلاعاتی از جانب گوگل برای این الگوریتم فاش نشده است.اما طبق بررسی هایی که متخصصین سئو انجام دادند متوجه شدند که الگوریتم فرد گوگل برروی محتوا تاکید دارد و بسیاری از وبسایت هایی که تا قبل از پدیدآمدن این الگوریتم محتوای ضعیف و بی کیفیت برای مخاطبان و کاربران خود تولید می کردند و هدف آنها نیز چیزی جز پر کردن وبسایت ، فریب کاربر و انتشار محتوای تبلیغاتی نبوده است 

پس از این آپدیت به طور چشمگیری در رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو با افت شدید مواجه شدند و جایگاه خود را از دست دادند بنابراین الگوریتم فرد به این صورت است که اگر در وبسایتی محتوای ضعیف مشاهده کند و یا با حجم کثیری از تبلیغات در یک وبسایت مواجه شود در رتبه بندی آن سایت و نزول آن در میان رتبه بندی نتایج تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا به این الگوریتم Fred می گویند؟ جواب آن خیلی پیچیده نیست.نام این الگوریتم توسط آنالیزر گوگل Garry Illyes به شوخی فرد مطرح شده است و از آن پس سئوکاران نیز این الگوریتم را به فرد می شناسند.پس بنابراین می توانیم به طور کلی این طور بگوییم که کلیه ی وبسایت هایی که محتوای کاملا بی ارزش مخالف با آنچه که کاربران نیازمندند تولید می کنند و بک لینک های نامناسب و نامعتبر بسیارزیادی را نیز دارا هستند تحت تاثیر این الگوریتم جدید قرار می گیرند.

اما چطور متوجه شویم که وبسایت ما نیز از این الگوریتم ضربه خورده است؟ و ترافیک به سمت سایت ما نیز کاهش چشمگیری داشته؟ وارد حساب Google Analytics خود شوید.سپس به بخش Behavior رفته و وارد بخش site content شوید و گزینه ی All pages رو انتخاب کنید.در اینجا باید مقایسه کنید و ارزیابی کنید که جایگاه وبسایت شما قبل و بعد از این بروزرسانی چگونه بوده است!!

بررسی الگوریتم فرد در سئو با گوگل آنالیتیکس

سپس به Acquisition رفته All traffic را انتخاب کرده و از گزینه ی Channel گزینه ی Organic search را انتخاب کنید.در این قسمت می توانید متوجه شوید که ترافیک وبسایت شما نیز قبل از این بروزرسانی و بعد از آن چطور بوده است و آماری که بدست می آورید را با یکدیگر مقایسه کنید.

بررسی الگوریتم فرد با گوگل وبمستر

اما چند راه حل ساده برای اینکه از این الگوریتم درامان بمانید

  1. محتوای باکیفیت تولید کنید به طوری که اگر کاربران آنرا مطالعه کردند بتوانند به مطالب و نکات مفیدی دست یابند.
  2. به محتوای با کیفیت خود محتوایی با فرمت های دیگر همچون ویدیو ها ، تصاویر ، گیف ها و.... که به فهم بهتر کاربر و تکمیل مطالب شما کمک می کند اضافه کنید.
  3. از انتشار تبلیغات در وبسایت خود به تعداد زیاد خودداری کنید.
  4. با تولید محتوای باکیفیت به دنبال کسب بک لینک های مناسب از وبسایت های معتبر باشید تا لینک سازی مفید موجب افزایش ترافیک سایت شما شود.

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ Google Pigeon چگونه کار می کند؟ قبلا در توسینسو درمورد سئوی محلی و اینکه Local SEO چه تاثیری برروی نتایج موتورهای جستجو دارد صحبت کردیم همچنین الگوریتم هایی همچون الگوریتم موش کور ، الگوریتم شاهین را معرفی کردیم که در سئو محلی بسیار تاثیرگذار بودند.

حال در این مطلب قصد دارم شما را با الگوریتم دیگری از گوگل در این راستا آشنا کنم.الگوریتم کبوتر یکی از الگوریتم های گوگل است که در نتایج محلی موتورهای جستجو بسیار تاثیرگذار می باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر در 20 آگوست 2013 توسط گوگل بروزرسانی و رونمایی شد. این الگوریتم با هدف کمک به نمایش نتایج بهتر و دقیق تر محلی در موتورهای جستجو پدید آمد.برای مثال درگذشته اگر شما در موتورهای جستجو واژه ی «کلینیک دندانپزشکی» را جستجو می کردید با فرض اینکه شما ساکن تهران هستید گوگل به شما کلینیک های دندانپزشکی که در تهران بود را نمایش می داد و حتی ممکن بود آن کلینیک نزدیک محل سکونت شما نیز نباشد.

اما پس از این بروزرسانی الگوریتم کبوتر گوگل نمایش نتایج محلی برای جستجوگران بهبود یافت به طوری که اگر الان شما همین واژه را جستجو کنید با توجه به محل زندگی جستجو گر کلیه ی کلینیک های دندانپزشکی اطراف یا بسیار نزدیک به محل سکونت شما برایتان نمایش داده می شود.

گوگل از بروزرسانی این الگوریتم اهدافی را دنبال می کند.یکی از این اهداف فرصت دادن به کسب و کارهای محلی برای رقابت با دیگر رقبا در سطح یک شهر و بیشتر دیده شدن آنها در نتایج محلی است. از دیگر اهداف آن می توان به توجه بیشتر به جستجو گران اشاره کرد که گوگل قصد داشت با این بروزرسانی نتایج دقیق تر محلی را به کاربران خود نمایش دهد که این نتایج وابسته به موقعیت مکانی خود جستجوگران می باشد.

همچنین قبل از بروز رسانی این الگوریتم ، زمانیکه کاربران کلمه ای را جستجو می کردند گوگل به آنها یک لیست 7 تایی از وبسایت ها نمایش می داد اما پس از این بروزرسانی تقریبا در سال 2015 گوگل تصمیم گرفت پک 3 تایی یا همان لیست 3 تایی از وبسایت های محلی را به کاربر نمایش دهد که این کاهش موجب شد تا نمایش دقیق تری نسبت به گذشته داشته باشد.

الگوریتم کبوتر

اما یکی دیگر از اهدافی که گوگل با این بروزرسانی دنبال می کرد کشف وبسایت های اسپم محلی بود.به طوری که برخی از وبسایت ها تغییر شغل داده و مثلا فرض میکنیم از عکاسی به فروش تجهیزات تزئیناتی خانه روی آورده اند ولی برچسب هایی که در وبسایت شان استفاده کرده اند هنوز همانند گذشته است بنابراین الگوریتم کبوتر برای سئو محلی و نمایش دقیق تر نتایج اینگونه وبسایت ها را اسپم کرده و از نتایج محلی حذف می کند.اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا کبوتر؟؟

چه دلیلی داشته که گوگل این الگوریتم خود را کبوتر نام گذاری کرده است؟می توان به این سوال نیز این طور پاسخ داد که از آنجایی که درگذشته کبوتر برای ارتباطات محلی استفاده می شد و نامه بر بود در دنیای دیجیتالی و جهان وب نیز برای ارتباطات محلی و سئو محلی در سئو مورد استفاده قرار می گیرد از این رو این الگوریتم کبوتر یا Pigeon نام گرفت.

الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست؟

الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست؟ Google Pirate چگونه کار میکند؟ دزد دریایی گوگل چه تاثیری در سئوی وب سایت دارد؟ الگوریتم دزد دریایی یا همان Pirate گوگل در آگوست 2012 توسط گوگل معرفی شد.هدف گوگل از نام گذاری این الگوریتم به نام دزد دریایی به این دلیل بوده است که اینترنت و صفحات وبسایت ها را همچون دریا درنظر گرفته که صاحبان وبسایت ها ، طراحان و متخصصین آنها ملوانان کشتی و سرنشینان کشتی نیز همان کاربران وبسایت ها می باشند که دزدان دریایی تمام ثروت آنها را غارت کرده و می دزدند...

ثروت کشتی آنان(وبسایت)چیست؟؟ ثروت و سرمایه ی یک وبسایت همان محتوایی است که توسط عوامل یا کاربران آن تولید می شود.درواقع هدف گوگل از این الگوریتم جلوگیری از کپی مطالب وبسایت ها و جلوگیری از نقض قوانین کپی رایت است.با نام گذاری این الگوریتم و اعمال آن برروی وبسایت ها به سایر وبسایت ها و سارقان محتوا هشدار می دهد که نباید مطلبی را از وبسایت دیگر کپی کرده و در سایت خود قرار دهند.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم دزد دریایی

این الگوریتم به شدت با سارقان مبارزه کرده و آنها را شناسایی می کند اما برخلاف الگوریتم های دیگر ، متخلفین پس از شناسایی جریمه نخواهند شد بلکه جایگاه و رتبه بندی آنها در نتایج موتورهای جستجو تغییر خواهد کرد به طوری که این الگوریتم وبسایت اصلی را شناسایی کرده و وبسایت های خاطی را نیز شناسایی می کند و سپس رتبه بندی بهتر را به تولید کننده اصلی محتوا داده و سایر وبسایت ها با افت شدید رتبه مواجه خواهند شد.

بنابراین برای اینکه از این الگوریتم دزد دریایی گوگل در امان بمانید سعی کنید خودتان محتوای باکیفیت و مفید برای کاربرانتان تولید کنید تا علاوه بر جلب رضایت کاربران وبسایت خود از افت جایگاه وبسایتتان نیز پیشگیری کنید. اگر دقت کرده باشید از ابتدا تا به اینجا در همه ی مطالبی که درمورد سئو صحبت کردیم ، تولید محتوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین به این نکته ی مهم توجه کنید که تولید محتوای بهینه و کاربر پسند از جایگاه ویژه ای در تکنیک های سئو برخوردار است.

الگوریتم شاهین گوگل چیست؟

الگوریتم شاهین گوگل چیست؟ Google Hawk چه تاثیری در سئوی سایت شما دارد؟ الگوریتم شاهین چگونه کار می کند؟ قبلا در توسینسو درمورد الگوریتم موش کور یا همان possum صحبت کردیم و توضیح دادیم که این الگوریتم گوگل چه ویژگی هایی دارد و برروی کدام بخش از سئو تاثیرگذار است اکنون در این مطلب قصد داریم درمورد الگوریتمی صحبت کنیم که به گونه ای ایرادات الگوریتم موش کور را از بین می برد این الگوریتم شاهین یا Hawk نام دارد و برروی سئوی محلی تاثیرگذار است.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم شاهین گوگل

این الگوریتم پس از الگوریتم موش کور در 22 آگوست 2017 توسط گوگل بروزرسانی شد.گفته می شود که هدف این الگوریتم برطرف کردن نواقص جزئی الگوریتم موش کور است و درواقع تاثیرگذاری آن نیز فقط برروی سئوی محلی می باشد.هدف از نام گذاری این الگوریتم نیز به این جهت بوده است که از ویژگی های شاهین در دنیای واقعی این است که علاقه بسیار زیادی به شکار موش کور دارد به همین جهت گوگل این الگوریتم خود را شاهین نام گذاری کرده است تا نواقص جزئی در ساختار کاری موش کور گوگل را از بین ببرد و درواقع آنها را شکار کند پس این دو الگوریتم در سئو محلی برای کسب و کارها تکمیل کننده یکدیگر می باشند.

در الگوریتم موش کور گوگل یکپارچگی آدرس بسیار پراهمیت بود از این رو زمانیکه گوگل برای جستجوگران نتایج را فیلتر می کرد کسب و کارهایی را که دارای موقعیت مکانی یکسانی بودند اما نام برند آنها متفاوت بود را از نتایج حذف کرده و تنها یکی از آنها را به نمایش می گذاشت.

برای مثال فرض کنید داخل یک پاساژ فروشگاه های متفاوتی وجود دارد که هریک کسب و کار خود را در گوگل ثبت نموده اند ولی از آنجایی که آدرس محلی آنان یکسان است گوگل فقط یکی از کسب و کارها را نمایش می دهد و این یعنی حذف سایر رقبا در سئوی محلی ، بنابراین نقص ساختار کاری موش کور گوگل در اینجا نادیده گرفتن کسب و کارهای مشابه نزدیک به یکدیگر است.

مثالی دیگر در همین راستا می تواند مربوط به وکلایی باشد که دفتر کاری مشترکی دارند ولی هر کدام کسب وکار مربوط به خود را دارا می باشند بنابراین ممکن است با الگوریتم موش کور در حق یکی از آنان اجهاف شده و نادیده گرفته شود و تنها یکی از آنها در سئو محلی برای کاربران نمایش داده شود.در اینجا الگوریتم شاهین یا Hawk گوگل موش کور ها را شکار کرده و اینگونه نواقص را برطرف می سازد تا سایر کسب و کارهایی که مشابه هستند و در کنار یکدیگر قرار دارند نیز بتوانند با یکدیگر رقابت کرده و در نتایج محلی به خوبی یافت شوند. 

الگوریتم Pagelayout گوگل چیست؟

این الگوریتم با هدف جریمه ی وبسایت ها ی خاطی در حوزه ی تبلیغات ایجاد شد.شاید شما هم به عنوان یک کاربر اینترنتی بسیاری از وبسایت ها را دیده باشید که با وجود کمبود محتوای مناسب و با کیفیت اما در سایت خود از لینکها و بنرهای تبلیغاتی بسیار زیادی استفاده می کنند دراین صورت اینگونه وبسایت ها توسط الگوریتم طرح بندی گوگل یا همان Pagelayout شناسایی و جریمه خواهند شد.

در واقع گوگل برای اینکه وبسایت ها طرح بندی مناسبی داشته باشند و علاوه بر فراهم کردن رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب برای کاربران ، به مخاطبان بیشتر توجه کنند این الگوریتم را بوجود آورد تا سایت هایی که فقط قصد درآمد زایی از این تبلیغات را دارند و محتوای بی کیفیت به کاربران ارائه می دهند جریمه شده و رتبه بندی بالایی در نتایج نداشته باشند.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم ساختار صفحه

همچنین پنجره های پاپ آپ نیز که با اهداف تبلیغاتی ایجاد می شود و حکم مزاحمت در صفحه وبسایت را دارد توسط این الگوریتم کشف شده و وبسایت خاطی جریمه خواهد شد.اما این نکته را هم بدانید که اگر وبسایت شما ، از آن دسته از وبسایت هایی باشد که محتوای عالی برای مخاطبانش تولید می کند و درواقع پرمحتواست اگر از تبلیغات استفاده کنید اما اندک و خیلی کم توسط گوگل مجازات نخواهید شد و فشار بیشتر این الگوریتم pagelayout بیشتر برروی وبسایت های بی کیفیت و پر تبلیغات می باشد.

الگوریتم Payday loan گوگل چیست؟

این الگوریتم با هدف مبارزه با وبسایت های اسپم توسط گوگل ایجاد شده است.درواقع کلیه ی وبسایت هایی که از کلمات کلیدی به صورت اسپم وار و نامناسب استفاده می کنند همچنین دارای کلمات کلیدی ، متون و محتوا و تصاویر مستهجن می باشند توسط این الگوریتم شناسایی شده و به گوگل معرفی می شوند تا جریمه شوند.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم وام روز پرداخت

اینگونه وبسایت ها پس از کشف توسط الگوریتم های Payday loan ، هیچ رتبه بندی را در نتایج موتورهای جستجو نخواهند داشت.گفته می شود نام آن نیز بر اساس وامی که به مردم آمریکا داده می شده است این چنین نام گذاری شده است.

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

الگوریتم پاندا گوگل یکی از معروفترین و شناخته شده ترین الگوریتم های گوگل است که در فوریه سال 2011 توسط گوگل بروزرسانی و معرفی شد.این الگوریتم با هدف بررسی وبسایت ها به جهت کیفیت راه اندازی شد.پس از بروزرسانی و ایجاد این الگوریتم ، وبسایت ها می بایست مطالب و محتوای باکیفیت تولید می کردند و الگوریتم پاندا محتوای وبسایت ها را بررسی می کرد که کپی شده نباشند و دارای پارامترهای کیفی لازم برای آموزش به مخاطبان و رفع نیازهای آنان باشند در غیر این صورت توسط گوگل پاندا شناسایی و جریمه می شدند .

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم پاندا

الگوریتم پنگوئن گوگل نیز همانند پاندا از الگوریتم های شناخته شده و مشهور گوگل می باشد که در آوریل سال 2012 جزو الگوریتم های ابتدایی ایجاد شده توسط گوگل بود.این الگوریتم نیز وظیفه ی بررسی وبسایت ها و بک لینکهای داخلی و خارجی آنهاست همچنین پنگوئن گوگل اعتبار بک لینک هایی را که یک وبسایت از سایر وبسایت ها می گیرد را بررسی می کند و با ارزیابی کیفیت این لینک ها درمورد جایگاه آن وبسایت در نتایج موتورهای جستجو تصمیم گیری می کند.

بنابراین برای اینکه از این الگوریتم پنگوئن گوگل در امان بمانید به هیچ عنوان لینک خریداری نکنید و سعی کنید به همه ی وبسایت ها لینک ندهید و تنها از وبسایت های با اعتبار دامنه بالا و معتبر لینک دریافت کنید چراکه جریمه از جانب پنگوئن گوگل منجر به گوگل پنالتی خواهد شد.

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

واژه ی Rank در زبان فارسی به معنی رتبه بندی و Brain نیز به معنی مغز می باشد اما اگر بخواهیم به درستی این واژه را برای شما به فارسی ترجمه کنیم باید بگوییم که به معنی رتبه بندی براساس عقل و منطق می باشد. این الگوریتم در اواخر اکتبر سال 2015 توسط گوگل راه اندازی شد.هدف اصلی گوگل از ایجاد این الگوریتم ، بهبود الگوریتم مرغ مگس خوار و سرعت و دقت بیشتر در نتایج موتورهای جستجو بود.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم رنک برین

گوگل همه ساله با آپدیت الگوریتم های خود و ایجاد الگوریتم های جدید تر سعی بر جلب رضایت کاربران خود دارد تا با همه ی توان موتورهای جستجو گر خود، نمایش دقیق ، دقیق و دقیق تری را به کاربران و جستجوگران ارائه دهد.همین عامل سبب می شود تا کاربران اینترنتی از موتورهای جستجوگر دیگری جز موتور جستجوگر گوگل استفاده نکنند.این الگوریتم گوگل یک سیستم هوش مصنوعی می باشد که براساس یادگیری ماشین (Machine learning) عمل می کند و درواقع عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم مرغ مگس خوار دارد.برای مثال زمانیکه شما عباراتی همچون عبارات زیر را جستجو می کنید:

  • "خرید اینترنتی موبایل"
  • "خرید موبایل به صورت اینترنتی"
  • "بهترین موبایل سال 2017"
  • "خرید موبایل و تحویل در درب منزل"
  • "قیمت موبایل"
  • "موبایل ارزان قیمت"
  • و...

موتور جستجوگر گوگل با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی متوجه می شود که شما در حال حاضر قصد خرید موبایل را دارید و باید به شما بهترین فروشگاه اینترنتی را که فروشنده دستگاه های دیجیتالی از جمله موبایل هست را برایتان نمایش دهد.

همچنین این الگوریتم گوگل زمانیکه شما در اینترنت جستجو می کنید با توجه به محتوای وبسایت ها ، بک لینک ها ، کلمات کلیدی به کار رفته در متون و سوابق کوئری های جستجوگران بهترین نتایج را برای آنها نمایش می دهد.دلیل نام گذاری این الگوریتم به نام RankBrain نیز همین بوده است که با استفاده از هوش مصنوعی و منطق ماشینی قادر است رفتار کاربران را در سرچ کردن تحلیل کند و لینک های مناسبی را برای آنها به نمایش بگذارد.

الگوریتم گورخر گوگل چیست؟

الگوریتم گورخر گوگل چیست؟ Google Zebra چگونه کار می کند؟ گورخر گوگل چه تاثیری در سئوی وب سایت دارد؟ خب همان طور که می دانید در این گروه مطلب به بررسی الگوریتم های متنوع گوگل می پردازیم و قصد دارم شما را با انواع مختلف آنها و اینکه هریک دقیقا چه وظیفه ای را برعهده دارد آشنا کنم.

در واقع می توان گفت الگوریتم های مختلف گوگل همچون کارگران این شرکت بزرگ فناوری هستند که وظایف متنوعی برای مدیریت بیشتر در جهان وب به آنها سپرده شده است از این رو به عنوان یک متخصص سئو باید بدانید که هریک چه ساختار کاری را دارند و عملکرد آنها چگونه است تا از جریمه شدن یا پنالتی گوگل در امان بمانید.در این مطلب قصد دارم شما را با یک الگوریتم بسیاربسیار کاربردی آشنا کنم ، الگوریتمی که این روزها احتمالا سرش خیلی شلوغه و کاربرد بسیار زیادی هم پیدا کرده است.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم گور خر

الگوریتم گورخر گوگل یا Google Zebra الگوریتمی است که با هدف نظارت بیشتر و بهتر بر تجارت الکترونیک توسط گوگل بروزرسانی شد.اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که مبحث سئو ، دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک و حتی طراحی و توسعه وب در یک گروه قرار دارند یعنی به یکدیگر وابسته اند پس به عنوان یک متخصص کاربلد در حوزه ی سئو باید درباره ی این موضوعات مطالعه کرده و اطلاعات کافی داشته باشیــد.

امروزه با گسترش هرچه بیشتر ارتباطات و دنیای دیجیتالی ، شبکه های اجتماعی ، فروشگاه های اینترنتی و پدید آمدن تجارت در بستر اینترنت که در اصطلاح فنی به آن تجارت الکترونیک می گوییم گوگل احساس کرد برای اینکه مردم دنیا بتوانند بیشتر از این تکنولوژی ها برای زندگی راحت تر استفاده کنند و با اطمینان خاطر و اعتماد بیشتر از این فروشگاه های اینترنتی خرید کنند الگوریتمی به نام گورخر را بروزرسانی کرد.

ساختار کاری این الگوریتم به این شکل است که کلیه ی وبسایت های فروشگاهی را از لحاظ فنی مورد بررسی قرار می دهد و اگر متوجه شود که وبسایتی درحال فریب کاربران و کلاهبرداری از آنان است آن را به گوگل گزارش کرده و جریمه خواهد کرد به این ترتیب وبسایت های فروشگاهی برای اینکه بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و فروش بیشتری داشته باشند باید اصول اساسی و قوانین تجارت الکترونیک را رعایت کنند تا گوگل نیز با این الگوریتم Zebra آنها را تایید نماید.اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا اسم این الگوریتم گورخر است؟؟؟!!!

در دنیای واقعی گورخر راه راه به رنگ مشکی و سفید است و به همین سبب حشرات موذی و مگس ها و... را از خود دفع می کند در دنیای اینترنتی نیز به این دلیل این الگوریتم گورخر نامیده شده که کلاه برداران و فروشگاه های نامناسب و بی کیفیت را از گوگل دفع می کند.

نکات مهم الگوریتم گورخر در رعایت تجارت الکترونیک

  • اگر فروشگاه اینترنتی دارید حتما برای آن نماد اعتماد الکترونیکی تهیه کنید.
  • تجربه کاربری و رابط کاربری مناسبی برای مشتریان خود فراهم کنید.
  • برای خدمات و محصولات خود ضمانت نامه یا پشتیبانی پس از فروش درنظر بگیرید.
  • به نظرات کاربران خود اهمیت داده و رضایت مشتریان را جلب کنید.
  • تولید محتوای مناسب برای خدمات و محصولات خود انجام دهید.
  • برای مشتریان چندین درگاه پرداخت امن ایجاد کنید.
  • از اطلاعات مشتریان خود حفاظت کنید.
  • مطمئن شوید که محصولات و خدماتتان بدست مشتری می رسد.
  • مشکلات فنی سایت خود را برطرف سازید.
  • و....

مواردی که گفته شد نمونه عوامل موثر در داشتن تجارت الکترونیک بهتر است بنابراین برای اینکه از این الگوریتم گوگل درامان بمانید و خطری تجارت الکترونیکی شما را تهدید نکند بهتر است قوانین را رعایت کرده و در جلب رضایت مشتریان کوشا باشید.

الگوریتم موش کور گوگل چیست؟

الگوریتم موش کور یا به انگلیسی Possum در 1 سپتامبر 2016 توسط گوگل معرفی شد.پایه و اساس این الگوریتم برروی اعتبار سنجی سئوی محلی است و درواقع می توان این طور گفت که یکی از اهداف گوگل در بروزرسانی این الگوریتم فراهم کردن موقعیت مناسب برای بسیاری از کسب و کارهای نوپا در سطح وب و در مکان های جغرافیایی مختلف است.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم موش کور

به همین سبب گوگل با استفاده از موش کور خود سئوی محلی یا همان Local SEO را مطرح کرد که این ویژگی موجب شد تا آن دسته از کسب وکار هایی که در رتبه بندی نتایج کلی جایگاه مناسبی نداشتند با جستجوی محلی کاربران و با کوئری های آنان افزایش رتبه ی قابل توجهی داشته باشند.همچنین این الگوریتم گوگل سبب شد تا کاربران نیز در جستجوهای محلی نتایج بهتر و دقیق تری را بدست آورند.به صورت مفصل به بررسی عملکردهای مختلف این الگوریتم می پردازیم:

  1. بهبود رتبه بندی وبسایت ها در جستجو های محلی : همان طور که گفته شد یکی از ویژگی های موش کور گوگل سئوی محلی برای کسب و کارهای متفاوت می باشد.با یک مثال به توضیح آن می پردازیم.فرض کنید که یک شرکت در حوزه ی تولید سنگ و گچ در اطراف شهر تهران قرار دارد و این شرکت دارای یک وبسایت است که کلمات کلیدی و برچسب های آن با عنوان سنگ و گچ تهران می باشد و از آنجایی که محل فیزیکی این شرکت در تهران قرار ندارد و اطراف شهر است گوگل رتبه بندی خیلی بالایی به این کلمه ی کلیدی نخواهد داد و می توان این طور گفت که این شرکت برای این کلمه کلیدی رتبه بندی سختی را خواهد داشت.اما با بروزرسانی الگوریتم موش کور این مدل کسب و کارها جایگاه بهتری در سئوی محلی پیدا کردند به طوری که با ثبت آدرس خود در Google My Business علاوه بر اینکه با جستجوی کاربران سریع تر پیدا می شوند ، افزایش رتبه چندپله ای را نیز نسبت به سایت های دیگر بدست خواهند آورد.درواقع می توان این طور گفت که با موش کور گوگل کسب وکار های نوپا و کسب و کارهایی که حومه ی یک شهر قرار دارند در نتایج محلی سئوی بهتری خواهند داشت و این فرصت را می یابند تا با دیگر رقبا رقابت کنند.

  2. اهمیت یکپارچگی آدرس در الگوریتم موش کور : یکی دیگر از عواملی که در سئوی محلی بسیار تاثیرگذار است و موش کور گوگل نیز اهمیت ویژه ای به آن می دهد یکپارچگی آدرس کسب و کارها می باشد. بهتر است این مورد را نیز با مثال شفاف سازی کنیم. برای مثال زمانیکه کسب و کارتان را در گوگل مپ ثبت می کنید باید حتما آدرس ، شماره تلفن و دامنه یکسانی برای آن ثبت کنید و هرکجای این دنیای اینترنتی نیز که قصد صحبت از کسب و کارتان را دارید با همین ویژگی ها و یک اسم ثابت فعالیت کنید زیرا این الگوریتم گوگل به یکپارچگی آدرس یا به اصطلاح فنی NAP بسیار حساس است و شما نمی توانید که دو آدرس متفاوت را برای یک کسب و کار خود در یک مکان در نقشه گوگل ثبت کنید.چراکه بسیاری از کسب وکارها هستند که دو فعالیت متفاوت را تحت عنوان یک برند با دو آدرس متفاوت ثبت می کنند درصورتی که گوگل آنها را یکی می داند پس اینگونه وبسایت ها با کاهش رتبه بندی همراه خواهند بود.

  3. محل فیزیکی حال حاضر مهم است نه گذشته ی یک کسب و کار : برای مثال یک کلینیک دندانپزشکی که قبلا در محدوده ی انقلاب در تهران واقع شده و از برچسب هایی همچون دندانپزشکی انقلاب استفاده کرده است،پس از مدتی تغییر مکان داده و در خیابان ولیعصر در تهران مستقر می شود باید بگویم که موش کور گوگل بسیار حساس بوده و توقع دارد که همه چیز مطابق با جایگاه فعلی و آدرس کنونی کسب و کار باشد تا بتواند سئوی محلی را به بهترین شکل پیاده سازی کند و علاوه بر اینکه این ویژگی برای خود کسب و کار نیز مفید خواهد بود به موش کور اجازه می دهد تا نتایج محلی بهتری را نیز به جستجوگران نشان دهد.

  4. تنوع کلمات کلیدی در نمایش نتایج متفاوت : یکی دیگر از ویژگی های این الگوریتم این است که برچسب ها و کلمات کلیدی متفاوت نمایش متفاوتی نیز خواهند داشت.برای مثال درگذشته کلمه ی آموزش و پرورش با وزارت آموزش و پرورش نتایج یکسانی را دربرداشت و ممکن بود که وبسایت های مشابهی را برای این جستجوها به کاربران نشان دهد اما پس از بروزرسانی این الگوریتم ممکن است دیگر شما نتایج مشابهی را دریافت نکنید و در کلمه ی اول یعنی آموزش و پرورش مطالبی و مقالاتی در حوزه ی آموزش و پرورش کودکان ، نوجوانان و... مشاهده کنید پس نتایج دقیق تر شده است.

  5. جستجوی محلی عملکرد دقیق تری نسب به جستجوی ارگانیک خواهد داشت.

هر آنچه گفته شد از قابلیت ها و ویژگی ها خوب این الگوریتم گوگل یعنی موش کور بود که به سئوی محلی برای وبسایت ها و کسب و کارها کمک بزرگی کرد بنابراین با رعایت نکات مهم در سئوی محلی سعی کنید توسط این الگوریتم به دام نیافتید.

الگوریتم عقاب گوگل چیست؟

این الگوریتم در اواخر ژانویه سال 2016 بروزرسانی شد.هدف اصلی این الگوریتم کشف جرایم کپی رایتینگ در سئو می باشد.از آنجایی که بازار راه اندازی وبسایت تقریبا در همه جای این کره ی خاکی فراگیر شده است بسیاری از افراد دست به کپی کردن مطالب دیگر وبسایت ها و قرار دادن آنها در وبسایت های خود هستند به همین دلیل این موضوع سبب می شود تا مطالب منتشر شده در دنیای وب برای کاربران تازگی نداشته و تکراری باشند.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم عقاب

اگر دقت کرده باشید خواهید دید که گاهی اوقات زمانیکه کلمه ی کلیدی را سرچ می کنیم تمام مطالب و عناوینی که در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو یافت می شوند دارای عناوین یکسان و مطالب مشابه و تکراری هستند بنابراین الگوریتم عقاب برروی تگ HTML H1 ، H2 تمرکز دارد زیرا بسیاری از وبسایت ها مطالب تکراری ولی تگ بندی مناسبی دارند.

یکی از ویژگی های عقاب در دنیای واقعی تیزبینی و دقت آن است که سبب شده این الگوریتم گوگل عقاب نامیده شود چراکه الگوریتم عقاب یا Eagle با تیزبینی و دقت تمام وبسایت ها را بررسی کرده و اگر 40 دیجیت از متن آن دقیقا مشابه با متنی در یک وبسایت دیگر باشد که قبلا نوشته شده است ، آن متن را کپی درنظر گرفته و جریمه خواهد کرد.

گوگل نیز درحال بهبود این الگوریتم ها و سیستم ها بررسی متون می باشد.همچنین الگوریتم عقاب بر روی شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک ، توییتر و گوگل پلاس تاکید دارد و اگر وبسایتی در این شبکه های اجتماعی حضور موثر داشته باشد بر سئو آن حتما تاثیر گذار خواهد بود.

الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟

الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟ Google Mobilegeddon چگونه کار می کند؟ موبایل گدون گوگل چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟ یکی دیگر از الگوریتم هایی که توسط گوگل معرفی شد و تاثیر بسزایی در رتبه بندی وبسایت ها داشت الگوریتم موبایل گدون یا Mobilegeddon بود.این الگوریتم در 21 آپریل 2015 توسط گوگل بروزرسانی و معرفی شد.هدف اصلی این الگوریتم بررسی سازگاری وبسایت ها با سایر دستگاه های دیجیتالی غیر از کامپیوتر و لپ تاپ بود.

الگوریتم های گوگل ، الگوریتم موبایل گدون

خب همان طور که همه شما می دانید امروزه افراد با توجه به اینکه همه ساعته فعالیت های خود را با دستگاه های دیجیتالی قابل حمل اعم از موبایل ، آیپد،تبلت و...چک می کنند یکی از ملاک هایی که تاثیر بسیار زیادی بر سئوی سایت دارد سازگاری طراحی وب شما با این دستگاه هاست زیرا امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که گوشی همراه نداشته باشد بدین ترتیب افراد همه ساعته در اینترنت با تلفن های همراه خود یا تبلت ها جستجو می کنند اگر وبسایت شما رسپانسیو نباشد شانس خود را برای جذب کاربر و مشتری از دست خواهید داد.

بنابراین گوگل برای اینکه جستجو در اینترنت برای کاربران راحت تر باشد و به خوبی بتوانند صفحات وبسایت شما را بدون هیچ نقصی در صفحه ی دستگاه خود ببینند این الگوریتم Mobilegeddon را ایجاد کرد.پس اگر وبسایت شما موبایل فرندلی نباشد قطعا هنگام جستجوی کاربران در موبایل یا تبلت در نتایج نمایش داده نخواهد شد و رتبه بندی آن با زمانیکه کاربر از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ سرچ می کند متفاوت خواهد بود.

یکی از راه هایی که می توانید وبسایت خود را بهینه کنید بررسی مشکلات فنی آن همچون رسپانسیو بودن یا نبودن آن است که باید طراحی رسپانسیو یا واکنش گرایی را برای بهبود سئو وبسایت خود در نظر بگیرید در غیر این صورت توسط این الگوریتم گوگل جریمه خواهید شد.

  • کاربرد الگوریتم های گوگل در چیست؟

    گوگل مرجع رتبه بندی وب سایت ها و محتوا در اینترنت محسوب می شود و با استفاده از این الگوریتم ها ، تعیین می کند که چه محتوایی با کیفیت تر است و آن را به کاربر نشان می دهد ، این الگوریتم های گوگل هستند که با پیچیدگی های محاسباتی که دارند باعث نمایش دادن محتوای با کیفیت می شوند.
  • چند نوع الگوریتم گوگل برای رتبه بندی سایت وجود دارد؟

    این مورد بصورت کامل مشخص نیست ، الگوریتم های گوگل در واقع محرمانه هستند اما بصورت حدس و گمان از آنها تعریف می شود، در واقع ما بر اساس دلایل و شواهدی که از نحوه کارکرد گوگل در بین متخصصین سئو وجود دارد ، تشخیص می دهیم که چیزی به نام الگوریتم به این نام و به این شکل ، این نتیجه ها را درست کرده است.

حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات